سخنگوی شورای شهر قم:
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم از شهردار خواست بودجه سال 95 شهرداری قم واقع‌بینانه تدوین شود.
کد خبر: ۱۶۱۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱ 11 January 2016
به گزارش تابناک قم، نعمت‌الله عواطف‌رستمی شامگاه یک‌شنبه در نطق پیش از دستور خود در صد و شصت و سومین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم در سخنانی اظهار کرد: یک دهه است که شهر مقدس قم  جزء کلان‌شهرهای کشور به شمار می‌آید و در سطح جهان نیز به عنوان تنها جهان‌شهر شیعی مطرح است.

وی بازدید شهردار و رئیس شورای شهر قم از عتبات عالیات را نخستین گام در راستای توسعه دیپلماسی فرهنگی و شهری دانست و گفت: امیدوارم این اقدام نقطه آغازی برای برگزاری نخستین همایش بین‌المللی بین کلان‌شهرهای جهان در جهان‌شهر شیعی باشد، تا در بستر چنین همایشی بتوانیم این پایتخت علوم انسانی و جهان شهر شیعی را هم از حیث جایگاه معنوی و هم از منظر شهر عالمان بزرگ دینی  به جهان معرفی کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه با دیپلماسی فرهنگی می‌توان اعتبار و ارزش فرهنگی خود را به نمایش گذاشت و پایه‌های اعتماد را محکم‌تر کرد، ابراز کرد: با ایجاد چنین فضای فرهنگی عمومی و غیردولتی بین کلان‌شهرهای جهان می‌توان روح و روان ملت بزرگ ایران را به نمایش گذاشت و نقاط مشترک را در حوزه مدیریت شهری به اشتراک نهاد.

وی افزود: از وجوه اشتراک به وجود آمده می‌توان سکوی امنی برای تماس و ارتباط بیشتر فرهنگی و حتی اقتصادی  بهره برد و در درون این دیپلماسی فرهنگی می‌توان فرهنگ غنی اسلامی ایرانی را به مانند سوغات و ارمغان  به کلان‌شهرهای جهان  تقدیم کرد.

عواطف‌رستمی با اشاره به اشتیاق کشورهای متعدد برای ایجاد و گسترش دیپلماسی اقتصادی و صنعتی با ایران و قطع رابطه کشورهای ریز قواره با این کانون توجه جهان اظهار کرد: شایسته است از سوی شهرداری و شورای اسلامی قم زمینه ایجاد دیپلماسی فرهنگی و شهری پیگیری و با برنامه‌ریزی و سازوکارهای دقیق تحقق یابد و در هزینه کرد آن نیز باید  گشاده‌دستی را پیشه کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شهر مقدس قم به لحاظ تاریخی، از جمله شهرهای با هویت است، بر لزوم حفظ هویت این شهر در گذر زمان تأکید کرد و گفت: بزرگ‌ترین مؤلفه هویت‌بخش قم وجود حرم کریمه اهل‌بیت است که  قرن‌هاست همانند نگینی درخشان چشم و منظر هر تازه‌واردی را به خود جلب کرده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با ابراز تأسف از بی‌اطلاعی از سرانجام طرح تفضیلی جدید شهر قم خاطرنشان کرد: با رویش و زایش و قد کشیدن‌های بلندمرتبه‌ها در شهر به خصوص در افق‌های دید، بیم آن دارم که این نگین درخشان در گذر زمان با چالش‌های بصری جدی مواجه شود  و مناره‌های استوار و معنویت بخش حرم کریمه اهل‌بیت در پس برج‌های تجاری قرار گیرد.

وی بر ضرورت جلوگیری از چنین ساخت‌وسازهایی تأکید و ابراز کرد: حفظ هویت معنوی شهر قم در گرو تمام‌عیار شناخت تاریخی شهر از منظر مدیریت شهری است.

عواطف‌رستمی با تأکید بر اینکه کسانی که نسخه ساخت‌وساز و جراحی  شهر قم را امضاء می‌کنند باید گذشته تاریخی شهر را خوب بشناسند، اظهار کرد: باید بدانند چه وجهی از شهر ثابت و دست نخورده برای آیندگان به عنوان کانون توجه معنوی باقی بماند تا هویت‌بخش باورهای اعتقادی شود و هویت شهر را نیز دچار آسیب نکند و چه قسمتی از شهر متحول و  از فرسودگی عمرانی خلاص شود.

وی تصریح کرد: برای دستیابی به  شهر مطلوب و با هویت، باید فضای کالبدی شهر را  برای زندگی اخلاقی مناسب کنیم و شهر را بر مبنای تفکر، عقل و آینده‌پژوهی به سمت و سوی پیشرفت سوق دهیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در ادامه سخنان خود بر لزوم واقع‌نگری در تدوین بودجه سال آینده تأکید و اظهار کرد: در سال‌های قبل شهردار و رئیس شورا قول و وعده افتتاح یک پروژه در هرماه را  به مردم دادند که متأسفانه گاهی این اظهارنظرها بر مبنای ژست‌های مدیریتی بلند پروازانه صورت می‌گرفت بدون آنکه نه از عقبه مبهم مالی مطلع باشند و نه از خندقی که در پیش رویمان ایجاد شده بود حرفی بزنند.

وی با بیان اینکه با انتخاب دکتر سقاییان نژاد به عنوان شهردار قم از وجود باتلاق عمیق بدهی شهرداری قم رونمایی شد، ابراز کرد: در طول دو ماه عدد بدهی از هزار و 250 میلیارد تومان  به هزار و 500 میلیارد تومان صعود کرد و خدا کند  این رقم آخرین عدد اعلام‌شده باشد.

عواطف‌رستمی یادآور شد: دارایی‌های  فریزشده شهرداری در قالب  املاک تملک شده و عدم شفافیت در هویت شناسنامه‌ای آن‌ها، مبهم  بودن میزان سهم شهرداری در مغازه‌های مجتمع‌های تجاری و فقدان اطلاعات کافی از میزان  املاک و دارایی‌های شهرداری در مناطق مختلف مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: نبود سازوکار مالی و حسابرسی دقیق وعدم شفافیت در میزان بدهی‌ها و سرمایه‌ها  شهرداری را مجبور کرده تا ساطور طلبکارانه خود را بر گردن شهروندان بنهد تا با وصول مطالبات فراموش شده گذشته، به درآمد  پایدار نائل شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه یک ضلع مثلث بدهی شهرداری را افراد ثروتمند تشکیل می‌دهند، گفت: این افراد به دنبال پیدا کردن راه‌های میانبر و دور زدن قانون هستند که باید در این زمینه در کارشناسی‌ها و کمیسیون‌های تعیین جرائم، دقت کافی و وافی به عمل آید.

 وی با اشاره به بدهی هنگفت بدهکاران دولتی، نهادها و سازمان‌ها به شهرداری گفت: این سازمان‌ها نه دغدغه بدهکاری دارند و نه شهرداری با اعمال قدرت قانونی خود به طور جدی به دنبال وصول آن‌ها  بوده است.

عواطف‌رستمی ضمن اینکه از شهردار خواست تا در تدوین بودجه سال 95 واقع‌بینانه اقدام شود، تصریح کرد: اگر واقعاً توان مالی شهرداری و تحقق بودجه با چالش‌هایی مواجه است تمام این فاکتورهای مزاحم را در نظر بگیرید و مطمئن باشید اعضای شورا نیز با حساسیت به تصویب بودجه سال آینده  خواهد پرداخت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر صیانت از سرمایه و بیت‌المال شهرداری و پرهیز از هدر رفت سرمایه‌ها تأکید کرد و گفت: برای رسیدن به این هدف نظارت عالیه بر تمام پروژه‌های بزرگ تا ریزدانه‌ترین فعالیت عمرانی در هر منطقه ضروری است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم تولید ثروت را یکی از راهبردهای اصلی شهرداری دانست و ابراز کرد: اگر امروز شهرداری نتواند به راهبرد تولید ثروت برای آینده‌های دور بیاندیشد و همیشه به ترازوی متعادل دخل و خرج فکر کند قهرا در آینده  قادر به مدیریت شهر در وضعیت‌های بحرانی نخواهد شد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار