اصفهان از زبان تابناک
تابناک: با توجه به آثار گران قدر و مهم اصفهان، تابناک در نظر دارد در ایام نوروز با توجه به سیل عظیم گردشگران و بازدیدکنندگان از اصفهان، به بررسی آثار تاریخی و گردشگری اصفهان بپردازد.
کد خبر: ۱۶۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰ 24 March 2015

"اصفهان را نیمه خوانند از جهان، صد جهان من دیده ام در اصفهان" آری اینجا جهانی متفاوت ودیدنی است و پر است از همه داشتنی ها و دانستنی؛ شهر سلمان فارسی، شهری در مرکز ایران ملقب به نصف جهان، پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، شهری با معماری بی نظیر و آثار تاریخی بی رقیب، شهری با مساجد تاریخی و گنبد های فیروزه ای ... آری اینجا اصفهان، همان نصف جهان است.

اصفهان را از قدیم الایام شهر فرهنگ و تاریخ و تمدن نامیده اند و از همین رو مردم آن فرهیختگی و علم و ادبی خاصی دارند.

به گزارش تابناک اصفهان، با توجه به آثار گران قدر و مهم اصفهان، تابناک در نظر دارد در ایام نوروز با توجه به سیل عظیم گردشگران و بازدیدکنندگان از اصفهان، به بررسی آثار تاریخی و گردشگری اصفهان بپردازد.

مسجد امام یا همان مسجد شاه عباس، سومین بنای گردشگری اصفهان است که تابناک به بررسی آن می پردازد.

مسجد شاه که به نام‌های مسجد امام، مسجد جامع عباسی و مسجد سلطانی جدید نیز شهرت دارد یکی از مساجد میدان نقش جهان اصفهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به‌شمارمی‌رود. این بنا شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی‌کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری است. مسجد شاه مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، جنوب میدان نقش جهان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مسجد که در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد در سال ۱۰۲۰ هجری به فرمان شاه عباس اول در بیست و چهارمین سال سلطنت وی شروع شده و تزئینات و الحاقات آن در دوره جانشینان او به اتمام رسیده است.

معمار مهندس آن استاد علی‌اکبر اصفهانی و ناظر ساختمان محب‌علی بیک الله بوده‌اند؛ و خوشنویسانی چون علیرضا عباسی، عبدالباقی تبریزی، محمد رضا امامی، محمد صالح امامی در آن کتیبه نگاری کرده‌اند.

یکی از مهم‌ترین بناهای عصر صفویّه است که پیش تر به نام‌های مسجد شاه، مسجد سلطانی جدید و جامع عبّاسی شهرت داشت. این بنا نمایانگر اوج یک هزار سال مسجد سازی در ایران است. سنّت‌های شکل‌دهی، آرمان‌ها، شعایر و مفاهیم دینی، نقشه که از انواع قدیمی تر و ساده‌تر به‌آرامی کمال یافته، عناصر بزرگ ساختمانی و تزیینات همه در مسجد شاه با عظمت و شکوهی، که آن را در شمار بزرگ ترین بناهای جهان قرار داده، تحقّق و یگانگی یافته است.

ارتفاع گنبد عظیم مسجد شاه ۵۲ متر و ارتفاع منارههای داخل آن ۴۸ متر و ارتفاه مناره‌های سردر آن در میدان نقش جهان ۴۲ متر است. از نکات جالب در مسجد انعکاس صوت در مرکز گنبد بزرگ جنوبی است. قطعات بزرگ سنگ‌های مرمر یکپارچه و سنگابهای نفیس، از دیگر دیدنیهای جالب این مسجد است.

این مسجد عظیم دارای دو شبستان قرینه در اضلاع شرقی و غربی صحن است. یکی از این شبستانها (شبستان شرقی) بزرگتر اما ساده و بی‌تزیین است و دیگری (شبستان غربی) کوچکتر است اما تزییناتی با کاشیهای خشت هفت رنگ دارد و محراب آن نیز از زیباترین محرابهای مساجد اصفهان است.

از دیگر شگفتیهای مسجد امام معماری خاص سرمایشی و گرمایشی در تابستان و زمستان، معرق کاری،کتیبه های قرانی و پیچش غیر ملموس راهرو مسجد به داخل است که وقتی وارد صحن مسجد میشویم روبه قبله قرار میگیریم. دقت و صحت در نقش آفرینی های مسجد امام(مسجد شاه)با توجه به کثرت کار و عظمت بنا کاری است بس خارق العاده ...

اکنون مسجد امام به عنوان یکی از بزرگترین آثار تاریخی شهر اصفهان و کشور مورد حفاظت و بازدید قرار میگیرد و در بهار و تابستان نماز جمعه در این مکان برگزار میشود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
اسم دیگش مسجد شاه عباس صفوی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار