کد خبر: ۱۶۲۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶ 13 January 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک گیلان: افشین عزیزی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با تشریح وضعیت اقلیمی و مخاطرات تهدید کننده استان گیلان، با بیان اینکه گیلان 14 هزار کیلومتر وسعت و دو میلیون نفر جمعیت دارد، اظهار کرد:  3/3 درصد جمعیت کشور در این استان زندگی می‌کنند.

 

 وی در ادامه گفت: کشاورزی در گیلان غالب است و هر چیزی که کشاورزی ما را متاثر کند زندگی مردم را متاثر می‌کند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، نتیجه متاثر شدن زندگی مردم را به هم خوردن نظم اقتصادی و ترکیب شهری و روستایی گیلان دانست و گفت: به همین خاطر داشتن اطلاعات دقیقی از عوامل تهدید کننده کشاورزی گیلان اهمیت دارد.

 

وی مساحت زمین‌های تحت کشت گیلان را 400 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: 238 هزار هکتار از این اراضی مربوط به برنج‌ کاری، 70 هزار هکتار گندم، 30 هزار هکتار چای و هفت هزار هکتار مربوط به فندق است.

 

عزیزی، عدم تناسب بین فصل بارش و فصل کشاورزی را یکی از مخاطرات کشاورزی گیلان برشمرد و افزود: 60 درصد بارش‌های گیلان در نیمه دوم سال که زمان نامناسب برای کشاورزی است، اتفاق می‌افتد.

 

وی اظهار داشت: گیلان با توجه به شرایط اقلیمی خاص خود جز چهار استان حادثه خیز کشور است.

 

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با بیان اینکه از 42 حادثه طبیعی بالغ بر 30 حادثه در گیلان زمینه اتفاق افتادن دارند، اعلام کرد: سیل، زلزله، رانش زمین، آفات و امراض گیاهی، نوسانات آب دریا، سیلاب‌های شهری، برف سنگین، خشکسالی و کمبود آب از جمله بلایای طبیعی است که در گیلان اتفاق می‌افتد.

 

وی یادآور شد: آتش سوزی جنگل از دیگر بلایای طبیعی اقلیم گیلان بوده که عموماً در بخش روستایی اتفاق می‌افتد و در سال 93 و 94، 800 هکتار را متاثر کرده است.

 

عزیزی اذعان کرد: طی سه سال گذشته از بابت حوادثی مانند، سیل، برف سنگین، سرمازدگی و خشکسالی هزار و 200 میلیارد تومان خسارت مستقیم دیده‌ایم.

 

وی به اقدمات انجام شده در خصوص تامین آب و رفع خشکسالی مجموعه مدیریتی گیلان اشاره و اظهار کرد: بهسازی شبکه‌های آبیاری و زهکشی، احداث سدهای لاستیکی، انجام پروژه‌های زودبازده مانند سد مخزنی شهر بیجار انجام شده است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، لایروبی آب بندها را در تامین آب مورد نیاز کشاورزان موثر دانست و گفت: لایروبی آب بندها نیازمد توجه بیشتری است چون آب بندها در تامین آب، توقف سیلاب و افزایش توان اقتصادی جوامع روستایی تاثیر دارد.

 

 وی از در حال احداث بودن سدهای پل رود، لاسک و دیورش خبر داد و گفت: هر گونه تاخیر در تامین منابع آبی می‌تواند جوامع روستایی را به شدت متاثر کند.

 

عزیزی اظهار داشت: پیشگیری از آبگرفتگی‌ها، مطالعات جامع سیلاب‌های شهری، ساماندهی رودخانه‌ها، لایروبی انهار، لوله گذاری و احداث کانال‌های هدایت جریان آب به طول 45 کیلومتر، و دیواره سازی‌ رودخانه‌ها در شهرهای مختلف گیلان در حال دنبال شدن است.

 

وی رانش را یکی دیگر از معضلات جوامع روستایی دانست و گفت: نوع اقلیم، وجود بارندگی سیل آسا و تغییر کاربری زمین باعث رانش زمین در روستاهای گیلان است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان خاطرنشان کرد: شهرهای رودسر، املش، تالش، سیاهکل، لاهیجان و ماسال از مهمترین شهرهای گیلان درگیر با معضل رانش هستند.

 

وی همچنین با اشاره به هشت واقعه بارش برف سنگین در گیلان طی 45 سال گذشته، گفت: در سال‌های 83، 86 و 92 سنگین ترین بارش برف‌ را در گیلان داشتیم و 900 دستگاه سنگین برای خدمات رسانی استفاده شد.

 

عزیزی افزود: کاهش میزان کشته‌های ناشی از حوادث به ازای هر 100 هزار نفر و کاهش تعداد افراد متاثر از سوانح به ازای هر 100 هزار نفر به عنوان یک شاخص در گیلان تعریف شده است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با بیان اینکه تامین آب، مقاوم سازی در برابر زلزله و بازسازی بافت‌های قدیمی از جمله اقدامات گیلان در کاهش آسیب‌ها بوده است، گفت: با اقدامات خود به دنبال افزایش تاب آوری جوامع شهری و روستایی از حوادث هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار