کد خبر: ۱۶۳۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱ 13 January 2016


سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بخش استانی در البرز با حضور مسئولان و هنرمندان، شامگاه گذشته به ایستگاه پایانی رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، ساعت هفت غروب روز سه شنبه است. هنرمندان و علاقه مندان تئاتر در سالن «سیروس صابر» اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گِرد هم آمده‌اند تا در اختتامیه جشنواره بین المللی تئاتر فجر بخش استانی، از شرکت کنندگان تقدیر و تشکری کرده باشند. صدای موسیقی زنده از پشت پرده‌های سِنِ سالن نواخته می‌شود. صحنه تاریک و نورهای موضعی، تماشاگران را آماده دیدن نمایش می‌کند. از گوشه صحنه پسری جوان با لهجه جنوبی و ساکی در دست وارد می‌شود. وی با محتویات داخل ساک دستی اش خاطراتش را مرور می‌کند.

پسر جوان خودش را «امیرو» معرفی می‌کند و پدرش را با یک قفس خالی، دوستش را با یک جفت کفش و مادرش را با یک چادر نماز به یاد می‌آورد و با آنها حرف می‌زند. گاهی با خوشحالی و گاهی با چهره ای غمگین مرور می‌کند کودکی و نوجوانی اش را که چقدر زود گذشته و در سن جوانی پیرش کرده است. پسر جوان با هر اشک و لبخندش تماشاگران را به دنیای خود دعوت می‌کند.

امیرو با این دیالوگ «آسمون پر شد از هواپیماها، فوج فوج می‌آمدن، رژه می‌رفتن تو آسمون آبادان» خاطرات جنگ را بازگو می‌کند و می‌گوید: «ننم گفت برو خونه خواهرت نترسه، بیارش خونه خودمون، آخه سلیمه پا به ماهه اگه صدای هواپیما بشنوه می ترسه».

امیرو با یادآوری خاطرات جنگ به یادمان می‌اندازد زنان و مردان دلاوری را که سال‌ها جنگیندند تا سرزمینمان به دست دشمن متجاوز نیفتد و ما با چنین آرامشی به دیدن تئاتر بنشینیم.

علیرضا داننده‌فر بازیگر نقش امیرو یکی از هنرمندان تئاتر البرزی است و در نمایش «فراموش خانه» دیالوگ‌هایی را بازگو می‌کند که احساسات تماشاگران را برمی‌انگیزد تمام حرفش این است که فراموش نکنیم مردان و زنانی را که رفتند تا امنیت و آرامش کشور تامین شود.

ناگفته نماند موسیقی که گاه در حین نمایش نواخته می‌شد بر اثر گذاری این نمایش کوتاه می‌افزود.

زمان تئاتر تمام می‌شود، مجری از سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز می‌خواهد که پشت تریبون رفته و چند کلامی برای حاضران صحبت کند.

حسینی کاشانی که خود شاعر است به مزاح می‌گوید «مدیرکل ها هم بلدند غزل بگویند» و با خواندن این غزل سخنانش را آغاز می‌کند.

با حرف‌های پوچ و گاهی من در آوردی

دیدی دوباره اشک‌هایم را در آوردی

حالم به هم می‌ریزد از بس با نگاهی سرد

تیری به قلبم می‌زنی در عین خونسردی

با من قراری داشتی در یک شبی تاریک

تنها چرا در کوچه‌های شهر می‌گردی

چیزی شبیه واژه‌های شعر تب کرده

ای کاش معنا می‌شدی وقتی پر از دردی

بر عکس آن ساعات اول در طلوع عشق

چی شد میان عاشقی، کم کم، کم‌آوردی

چیزی نمانده در بساطم غیر از این اشکم

از بس که دنیایت شده دنیای نامردی

داری تناقض‌های تکراری به رفتارت

داغی ولی با چشمهایت پیش من سردی

وقتی که رفتی قول دادی دفعه بعدی

با شور و حال روز اول باز برگردی

بد قولیت را دیده ام با آه می‌گویم

دیدی دوباره اشک‌هایم را در آوردی

مردم از سخنرانی‌های طولانی خسته شده‌اند

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در ادامه تاکید کرد: ظرفیت‌های استان البرز باعث شد که یکی از استان‌های میزبان برگزاری سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر بخش استانی باشد.

حسینی کاشانی با اشاره به اینکه هنرمندان همیشه با کمترین امکانات بهترین آثار را خلق می‌کنند، گفت: روند رو به رشد هنر در استان البرز قابل لمس است ولی توقع ما بیش از این است چرا که ظرفیت‌های این استان هنرمندپرور بر همگان آشکار است.

وی با تاکید بر اینکه باید مسئولان بپذیرند حوزه هنر و فرهنگ ابزار قدرتمندی در اختیار دارد، گفت: مردم دیگر از سخنرانی‌های طولانی خسته شده‌اند چرا که مشکلات از پشت تریبون حل نمی‌شود.

حسینی کاشانی با اشاره به اینکه باید با زبان گویای هنر حرف بزنیم، گفت: تلخ‌ترین سخن‌هایی که حتی برای سلامت روح انسان نیاز است را می‌توان با شیوه های هنرمندانه‌ای بیان کرد.

مسئولان به هنرمندان بدهکار هستند

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با اشاره به اینکه ظرفیت‌های حوره هنر و فرهنگ باید شناسایی شود، اضافه کرد: نمی‌دانم چرا برخی به گونه‌ای رفتار می‌کنند از ظرفیت‌های موجود کمتر استفاده شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم در استان البرز به هنر بیش از پیش توجه شود چرا که هنر همانند فرهنگ مظلوم واقع شده است.

حسینی کاشانی خطاب به خیرین فرهنگی گفت: اگر به دنبال نام نیک هستید در عرصه فرهنگ و هنر گام بردارید چرا که هر آن کس که در این عرصه گام بردارد در تاریخ ماندگار می‌شود.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با ابراز امیدواری که در آینده‌ای نزدیک شاهد روزهای پر رونق برای مجموعه فرهنگ و هنر البرز باشیم، گفت: ما هر چه تلاش کنیم باز به هنرمندان بدهکار هستیم امیدواریم دوران کوتاهی‌ها به سر آید.

پس از سخنان حسینی کاشانی مسئولان طبق روال همیشه روی سِن رفتند تا با اهدای لوایح تقدیر و تابلوفرش از هنرمندان و کارگردانی که آثارشان در این جشنواره اجرا شد تقدیر کنند.

گفتنی است در آیین اختتامیه سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر بخش استانی هنرمندان البرزی نمایشی را که چکیده آثار اجرا شده در این جشنواره بود با تِمی کمدی روی صحنه بردند که موجب شادی تماشاگران شد.

استان البرز، در این دوره از جشنواره تئاتر بین المللی فجر بخش استانی میزبان گروه‌های تئاتری از استان‌های خراسان شمالی، کرمانشاه و تهران بود. بخش استانی سی و چهارمین جشنواره تئاتر بین المللی فجر امسال در پنج استان البرز، خراسان شمالی، هرمزگان، گلستان و فارس برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار