تابناک: کاهش هزینه‌های تولید در مرغداری‌ها یکی از راه‌های برون‌رفت مرغداران از بحران که در حال حاضر به آن مبتلا هستند، به شمار می‌آید، راهکاری که کمتر به آن پرداخته شده است.
کد خبر: ۱۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰ 29 January 2015

به گزارش تابناک به نقل از فارس، این روزها تب صنعت مرغداری ایران بسیار بالاست و همین چندی پیش که ظرفیت بیشتر سردخانه‌های مرغ تکمیل شد تا سر حد تشنج هم پیش رفت.

برای برون‌رفت از شرایط موجود راهکارهای مختلفی پیشنهاد شده است که قبل از پرداختن به آن، تشریح مشکل از زبان مرغداران ضروری به نظر می‌رسد.

یکی از انتقادات مرغداران به وضعیت موجود، قیمت فروش مرغ است، مرغداران معتقدند قیمت کنونی مرغ از قیمت تمام شده‌اش چیزی حدود یک‌هزار تومان فاصله دارد.

با این حال صدور بی‌رویه پروانه‌ مرغداری در کشور باعث به‌هم خوردن چرخه عرضه و تقاضا و بحرانی به نام بحران مازاد تولید در کشور شده است.

اگرچه بسیاری از مرغداران نسخه‌هایی مانند افزایش قیمت مرغ یا ارائه مرغ در قالب سبد کالا به مردم را در بازگشت این تعادل و بهبود شرایط مرغداری‌ها مؤثر می‌دانند اما نباید از بعد دیگر ماجرا یعنی کاهش هزینه‌های تولید غفلت ورزید.

یک قسمت بزرگ از هزینه‌های تولید به هزینه حامل‌های انرژی باز می‌گردد که با بهینه‌سازی فضای مرغداری‌ها می‌توان در این زمینه به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافت.

از طرف دیگر هدررفت نهاده‌های دامی نیز وجود دارد که به قول مدیر کل دفتر امور طیور و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی با مدیریت در این قسمت، می‌توان تولید را به میزان 25 درصد افزایش داد.

حمید امینی اما در سخنانش بر استفاده از تکنولوژی‌ها و محصولات روز دنیا برای بهبود کمی و کیفی تولیدات و کاهش هزینه‌های تولید نیز تاکید ویژه دارد.

یکی از فعالین و نوآوران این عرصه در این باره می‌گوید: از سال گذشته و با اخذ استانداردهای ملی و با نظارت کامل دامپزشکی اقدام به تولید روغن با منشأ حیوانی برای اولین بار در ایران کردیم.

سعید اعلایی افزود: این محصول در واقع جایگزینی برای نمونه وارداتی این محصول و با تفاوت قیمت یک‌هزار تومان در هر کیلو است.

وی با بیان اینکه این محصول تولید شده علاوه بر اینکه تولید داخلی بوده و صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی برای کشور دارد، گفت: این محصول هزینه تمام شده تولید را تا حدود زیادی کاهش داده و مزیت رقابتی تولید کنندگان ایرانی در عرصه بین‌المللی را افزایش می‌دهد.

اعلایی با بیان اینکه با حمایت اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان زمینه‌های صادرات این محصول به کشورهای تاجیکستان، ترکیه و عراق فراهم شده است، اظهار کرد: این محصول در سراسر ایران توزیع و مورد استقبال بخش خصوصی قرار گرفت.

وی با اشاره به مزیت‌های محصولات داخلی اما از عدم همکاری برخی از کارخانجات و مجموعه‌های دولتی گله‌مند است.

این تولید کننده بخش خصوصی با بیان اینکه اغلب تولیدات داخلی تمام تاییدیه‌ها را از مراجع قانونی دریافت می‌کنند، خاطر نشان کرد: اما برخی از نهادها به دلایل غیر فنی از خرید و حمایت از تولید ملی سرباز می‌زنند.

تنها تولید کننده روغن طیور با منشأ دامی در ایران از دیگر مسئولان دولتی خواست تا با استفاده از محصولات تولیدی داخل علاوه بر کمک به بخش تولید به تحقق اقتصاد مقاومتی و سفارشات مقام معظم رهبری نیز کمک کنند.

تامین هزینه‌ها و ارائه تسهیلات برای نوسازی و بهسازی مرغداری‌ها هر ساله توسط دولت انجام می‌شود تا هزینه مربوط به حامل‌های انرژی در مرغداری‌ها کاهش یابد.

اما نکته قابل تأمل آن است‌ که عدم اعتماد دولتی‌ها به بخش خصوصی و اصرار به واردات برخی از محصولات، ایران را از رسیدن به قله‌های رشد و ترقی باز می‌دارد.

سرخوردگی بخش خصوصی در کشور باعث فرار سرمایه‌گذاران از یک صنعت می‌شود.

به نظر می‌رسد برای خروج از بحران های موجود صنعت مرغ توجه همه جانبه به تولید و اصلاح الگوی مصرف مرغداران بیش از هر چیز ضروری است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار