سندرم داون که درگذشته مونگولیسم نیز نامیده می‌شد،یک بیماری ژنتیکی است که به دلیل حضور تمام یا بخش از یک کروموزم اضافی درجفت کروموزم ۲۱ به وجود می‌آید.این بیماری دارای علایم مختلف از جمله ناهنجاری‌های عمده و یا خفیف در ساختار یا عملکرد ارگان‌ ها می‌باشد.
کد خبر: ۱۶۴۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲ 16 January 2016

سندرم داون که در گذشته مونگولیسم نیز نامیده می‌شد، یک بیماری ژنتیکی است که به دلیل حضور تمام یا بخش از یک کروموزم اضافی در جفت کروموزم ۲۱ به وجود می‌آید. این بیماری دارای علایم مختلف از جمله ناهنجاری‌های عمده و یا خفیف در ساختار یا عملکرد ارگان‌ها می‌باشد.

از جمله علایم عمده و زودرس که در تقریباً همه بیماران مشاهده می‌شود، وجود مشکلات یادگیری و نیز محدودیت و تاخیر رشد و نمو می‌باشد.

به گزارش تابناک همدان ؛ مادرانی که در دوران بارداری دارای سن بالا هستند، کودکانشان بیشتر در معرض ابتلا به سندرم داون است.

همچنین کودکان نوپا و بزرگ ‌تر نیز ممکن است در حرف زدن، یادگیری و انجام کارهای شخصی چون غذا خوردن، لباس پوشیدن و دستشویی رفتن تاخیر زیادی داشته باشند،این بیماری به اشکال متفاوتی بر توانایی‌های ذهنی کودکان تاثیر می‌گذارد، اما بیشتر آنها دچار عقب‌افتادگی ذهنی خفیف تا میانه هستند.

یک فوق تخصص کودکان درمورد افراد مبتلا به سندرم داون گفتبارزترین این خصوصیات، داشتن چشمان مورب رو به بالا، گوش‌های کوچک، یک تک خط در وسط کف دست و زبان بزرگ اشاره کرد.

دکتر نوروزی بااشاره به اینکه معمولا پزشک با معاینه جسمی می‌تواند بگوید که یک نوزاد دچار چنین نارسایی هست یا خیر، افزود معمولا این کودکان در زمان تولد قد و وزن معمولی دارند اما به طور کلی رشد آنها از سرعت کمی برخوردار است و از همسالان خود کوچک‌تر به نظر می‌رسند.

وی ادامه دادبرای پیشگیری از سندرم داون توصیه می‌شد که همه مادران بالای ۳۵ سال توسط آزمایش سلول‌های مایع آمنیوتیک (آمنیوسنتز) یانمونه‌گیری از پرزهای جفتی (CVS) تحت بررسی قرار گیرند.

این فوق تخصص افزودعلائم سندرم داون در هر کودک تفاوت می‌کند و در حالی که تعدادی از کودکان مبتلا به این بیماری نیازمند رسیدگی پزشکی مداوم هستند، عده دیگری از آنها زندگی سالم و مستقلی را در پیش دارند.

دکتر نوروزی از دیگر ویژگی این بیماران را به خوبی تقلید کردن وکند بودن آنها در زمینه های حسی ، حرکتی، شناختی، و عاطفی، اجتماعی، وکلامی، با تاخیر دانست وافزود: به همین علت نیاز به خدمات توانبخشی بخش خدمات پزشکی، بخش گفتار درمانی بخش کار درمانی وبخش توانبخشی نیاز است.

وی در پاسخ به اینکه آیا کودکان سندروم داون مشکلات پزشکی دارند گفت: ناراحتی های قلبی مادرزادی، وابتلا به بیماری های عفونی مشکلات دهان ودندان و مشکلات شنوایی در این بیماران دیده می شود.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه سندروم داون یک بیماری ژنتیکی در اثر بی‌نظمی در کروموزم‌های افراد به وجود می‌آید گفت: این افراد در اثر تقسیم سلولی، یک کروموزوم اضافه دارند که باعث بروز مشکلاتی برای این افراد می‌شود و با دیگران تفاوت‌هایی دارند.

علی‌اکبر سوری ادامه داد: این بیماری برای خانواده‌ها باعث بروز مشکلاتی می‌شود که با کمک بهزیستی امیدواریم بتوانیم تا حدی از این مشکلات بکاهیم.

وی با اشاره به جراحی‌های قلبی که مورد نیاز بعضی از این افراد است خاطرنشان کرد: بعد از این جراحی‌ها نیازهای توانبخشی و گفتاردرمانی از نیازهای ضروری این کودکان است که برعهده بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه سن 6 سالگی برای این کودکان زمان طلایی محسوب می‌شود، گفت: با کمک سازمان مردم‌نهاد سندروم داون، آموزش‌های لازم به خانوادهها داده میشود تا این کودکان به تنهایی بتوانند از پس زندگی آینده خود بربیایند و به عنوان یک شهروند ایده‌آل در جامعه حاضر شوند.

سوری تاکید کرد: در حال حاضر سازمان‌های مردم‌نهادی برای بهبود توانمندی‌ها و مهارت‌های زندگی و حقوق اجتماعی این افراد تشکیل شده است.

کودکان مبتلا به سندروم داون آموزش پذیر هستند و باید با آنها همانند کودکان دیگر کار کرد، تا به پیشرفت خوبی برسند.

همچنین با ایجاد مراکز درمانی مناسب برای این افراد میشود تا حدودی از مشکلات این افراد کاست.

آزمایش های لازم قبل از بارداری برای جلوگیری از تولد کودکان مبتلا به سندروم داون نیز تا حدودی راهگشا است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار