مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه از برنامه‌ریزی در راستای کشت گیاهان دارویی در سطح بیش از 500 هکتار از منابع طبیعی و رویشگاه‌های استان کرمانشاه در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۱۶۵۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰ 18 January 2016
مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه از برنامه‌ریزی در راستای کشت گیاهان دارویی در سطح بیش از 500 هکتار از منابع طبیعی و رویشگاه‌های استان کرمانشاه در سال جاری خبر داد.

مراد شیخ‌ویسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه سال گذشته در سطح هزار هکتار از منابع طبیعی استان کشت گیاهان دارویی انجام شد، گفت: امسال نیز توسعه کشت گیاهان دارویی را دنبال می‌کنیم.

شیخ‌ویسی افزود: در تلاشیم تا در صورت تخصیص اعتبار برای تامین نهاده‌های مورد نیاز کار کشت گیاهان دارویی را در سطح بیش از 500 هکتار از منابع طبیعی و رویشگاه‌های استان انجام دهیم.

شیخ‌ویسی در ادامه با اشاره به شناسایی حدود 20 هزار هکتار از مناطق مستعد کشت گیاهان دارویی در استان، گفت: زیر کشت گیاهان دارویی، خوراکی و  صنعتی بردن این مناطق در یک برنامه میان مدت دنبال می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه آویشن، موسیر، کنگر، زعفران، گل‌نرگس، گل‌گاوزبان، مارچوبه، زیره سبز و... را از جمله گیاهان دارویی برشمرد که توسعه آنها در برنامه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار دارد.

وی افزود: همچنین توسعه گونه‌های درختچه‌ای مثل سماق، زرشک و... را در سطح رویشگاه‌های استان در برنامه داریم.

شیخ‌ویسی در ادامه گفت: بر اساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته حدود 280 گونه مختلف از گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی در رویشگاه‌های استان شناسایی شده که برخی از آن‌ها به دلیل بهره‌برداری‌ بی‌رویه و غیراصولی، تغییرات اقلیمی و ... در معرض انقراض هستند.

شیخ‌ویسی با بیان اینکه تعدادی از گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی ارزش اقتصادی خیلی بالایی دارند که در راستای حفظ این رویشگاه‌ها و جلوگیری از انقراض گونه‌های ارزشمند گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی توسعه این گیاهان با کمک بهره‌برداران بومی در برنامه قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه افزود: تولید خوب، اقتصادی بودن، بازار مصرف خوب و قابلیت درآمدزایی بالا معیارهایی هستند که در توسعه کشت گیاهان دارویی در رویشگاه‌های طبیعی در برنامه قرار می‌گیرند.

به گفته شیخ‌ویسی حفظ رویشگاه‌ها و جلوگیری از انقراض گونه‌های گیاهی ارزشمند، اهلی کردن گیاهان دارویی در حال انقراض و درآمدزایی و اشتغالزایی مهمترین اهداف توسعه کشت گیاهان دارویی هستند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار