افزایش مشارکت مردم در انتخابات حساس وسرنوشت ساز اسفندماه 94 موضوعی مهم است که همواره موردتاکید بزرگان نظام قرار داشته است وفرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه لزوم افزایش مشارکت مردم با این تعبیر که "حتی کسانیکه نظام را هم قبول ندارند بایستی در انتخابات شرکت نمایند"به موضوع مهم افزایش مشارکتها ارزش چندبرابری بخشیده است
کد خبر: ۱۶۵۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۷ 19 January 2016
باپایان یافتن  فرصت رسیدگی به صلاحیت کاندیداهای نمایندگی مجلس دهم در هیات نظارت برانتخابات استان ،گزارشات از رد صلاحیت بیش از 52درصدی از کاندیداهای نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حکایت دارد.

به گزارش تابناک ایلام،تیغ تیز  بررسی صلاحیت کاندیداها در هیات نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی نه تنها افراد صاحب نام در گروههای اصلاح طلبی بلکه جمع زیادی از اصولگرایان مطرح ویکی از نمایندگان فعلی استان را نیز بی بهره نگذاشته است و رد صلاحیت بیش از 52درصدی کاندیداهای استان  رارقم زده است.

اگرچه اعلام اسامی کاندیداهای رد صلاحیت شده قطعی نبوده وبراساس قانون افراد رد صلاحیت شده می توانند در فرصتی 2روزه به روند رد صلاحیت ویا عدم احراز صلاحیت خود با ارایه مستندات خود به هیات نظارت استان ویا دفتر مرکزی هیات نظارت برانتخابات به نتایج اعلامی اعتراض نمایند اما به هرحال تمکین به قانون وجلوگیری از مشوش شدن جو روانی جامعه می تواند به برگزاری انتخاباتی آرام با درصد مشارکت بالا کمک نماید.

به هر تقدیر این روزها شاهد مواضع واظهارنظرهای دلسوزانه های در خصوص لزوم احراز صلاحیت ها براساس قانون در استان هستیم که این موضوع نه تنها  در مخالفت با فلسفه وجودی شورای نگهبان وهیاتهای نظارت نبوده بلکه باید بانیت خیرخواهانه وبمنظور افزایش سطح مشارکتهای مردم ومتعاقبا تقویت بنیه های سیاسی وامنیتی نظام در عرصه داخلی ومنطقه ای وبین المللی تفسیرشوند وهیچگاه نباید بخاطر اختلاف سلایق، این اظهار نظرها مخالفت با اصول قانون اساسی ویا مخالفت با حزب یا جناحی خاصی تعبیر وزمینه ساز عکس العمل سیاسی شوند.

استاندار ایلام امروز در نشست شوراهای آموزش وپرورش استان به موضوع انتخابات ورد صلاحیت کاندیداها اشاره ای داشت  وگفت : در شرایط امروز انتخابات با بیشتر مسائل جامعه ازجمله اشتغال، توسعه و تولید ارتباط مستقیم دارد و مردم با سلایق گوناگون و احساس مسئولیت بیشتر نسبت به انتخاب شخص و تفکر موردنظر اقدام می‌کنند.

مروارید با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی نماد مردم‌سالاری و به فرموده حضرت امام (ره) در رأس همه امور است، گفت: در جامعه‌ای که همه به ولایت‌فقیه التزام دارند و در برهه‌های گوناگون التزام خود را به آن نشان داده‌اند نمی‌توان کسی را به خاطر عدم التزام به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی رد صلاحیت کرد.

وی با توجه به رد صلاحیت‌های صورت گرفته و صراحت قانون در بحث مستندات مراجع قانونی چهارگانه تصریح کرد: برخوردهایی که در بحث بررسی صلاحیت‌ها می‌شود با روح قانون منافات دارد، قانون راه را باز گذاشته تا افراد با هر سلیقه و تفکری بتوانند در انتخابات حضور یابند و در سرنوشت آینده خود دخیل باشند و نمی‌توان بدون داشتن دلیل مستند 52 درصد از کاندیداها را رد صلاحیت کرد.

استاندار ایلام با ابراز اینکه چرا از 81 نفر کاندید 52 نفر رد صلاحیت می‌شوند اظهار کرد: باید با تفسیر صحیح بیانات امام راحل (ره) و رهبری معظم انقلاب مردم را هر چه بیشتر امیدوار به‌نظام و انقلاب کرد.

مروارید گفت: با توجه به اینکه دو مرحله دیگر حق اعتراض وجود دارد، کاندیداها را به آرامش دعوت کرد و پیگیری اعتراض قانونی کاندیداها را از طریق شورای محترم نگهبان خواستار شد.


حقیقتاباتوجه به اوضاع سیاسی وامنیتی حاکم بر منطقه وبحرانی شدن وضعیت کشورهای خاورمیانه، آنچه که این روزها کشورما بیشتربه آن نیازمنداست ، حفظ آرامش روانی جامعه وفراهم نمودن زمینه افزایش مشارکت مردم در انتخابات به منظور تثبیت امنیت واقتدار نظام جمهوری اسلامی می باشد زیرا به همان اندازه که مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی کشور افزایش یابد به همان اندازه باید شاهد افزایش اقتدار نظام در عرصه های بین المللی باشیم.

افزایش مشارکت مردم در انتخابات حساس وسرنوشت ساز اسفندماه 94 موضوعی مهم است که همواره موردتاکید بزرگان نظام قرار داشته است وفرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه لزوم افزایش مشارکت مردم با این تعبیر که "حتی کسانیکه نظام را هم قبول ندارند بایستی در انتخابات شرکت نمایند"به موضوع مهم افزایش مشارکتها ارزش چندبرابری بخشیده است.

 یکی از راههای افزایش مشارکت مردم فراهم نمودن زمینه حضور کاندیداهای مختلف با گرایشات سیاسی متعدد در عرصه رقابت های انتخاباتی است اگرچه نبایددر این مسیر رعایت خطوط قرمز نظام را فراموش کرد اما هیاتهای نظارت نیز بایستی منافع ملی کشور رادر بررسی صلاحیتها مدنظر داشته وبه همان اندازه که مقام معظم رهبری لزوم افزایش مشارکت عامه مردم را گوشزد کرده اند به همان اندازه در بررسی صلاحیت کاندیداها انعطاف ازخودنشان دهند تا خدایی نخواسته اقدامات آنها منافی قانون تلقی نشده واز طرفی زمینه ساز انتخاباتی مهم با سطح مشارکت بالا باشند.

انتظار می رود  که دراین راستا اصحاب رسانه استان وصاحبان تریبون نیز  با هرگرایش وسلیقه ای در این ایام وماههای حساس پایانی تنها به برگزاری انتخاباتی آرام با مشارکت بالای مردم بیاندیشند تا خدایی نخواسته با عکس العملهای احساسی خود زمینه ایجاد حس دودستگی وترویج یاس وسرخوردگی در فضای سیاسی جامعه را فراهم نیاورند زیرا دراینصورت نه تنها در راستای تامین منافع ملی گام ننهاده بلکه این اقدامات آنان بنوعی آب در آسیاب دشمن ریختن محسوب خواهدشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار