عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه معتادان منطقه 12 معلول یک سری علت ها هستند که امروز در جامعه منجر به ایجاد معضلات اجتماعی شده است، گفت: ضامن موفقیت طرح ارتقا کیفیت زندگی در منطقه12 حمایت و تقویت شهرداری در جهت هم افزایی ساماندهی این نقطه از تهران است زیرا شهرداری به تنهایی نمی تواند مسئولیت همه مشکلات شهر را به دوش بکشد.
کد خبر: ۱۶۶۶۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴ 20 January 2016
رسول خضری، با بیان اینکه منطقه 12 یکی از مهم ترین نقاط شهر تهران است که امروز دچار انواع آسیب های اجتماعی به ویژه در حوزه اعتیاد شده است، تصریح کرد: متاسفانه در کشورهای توسعه یافته برخورد با معضل موادمخدر و اعتیاد در حد یک معاونت و وزارتخانه است، حال آنکه در ایران برخورد با این معضل در حد یک ستاد است که ریاست آن را رئیس جمهور و دبیری آن را نیز وزیر کشور عهده دار هستند. دو فردی که به هیچ وجه زمان کافی برای رسیدگی به این مشکل ندارند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس نهم با تاکید بر اینکه در تمام دنیا این شهرداران هستند که مسائل درون شهر را عهده دار هستند، ریشه معضلات کنونی منطقه 12 را در مهاجرت ناشی از فقر ریشه یابی کرد و گفت: فقر شاه بیت آسیب های اجتماعی است و بیشترین انحرافات در جامعه ناشی از نبود اشتغال و در پی آن فقر است. معضلی که منجر به مهاجرت به کلانشهرهایی همچون تهران می شود و مهاجرت نیز به منزله یک شوک فرهنگی است.

وی با یادآوری اینکه شهرداری در سال های اخیر کوشیده در دو حوزه سلامت شهر و فرهنگ گام های موثری بردارد، خاطرنشان کرد: نه تنها شهرداری بلکه هر نهاد دیگری که بخواهد منطقه ای را متحول کند باید به این دو حوزه توجه ویژه داشته باشد. چراکه بسیاری از معضلات شهرها در حوزه آموزش و سلامت ریشه دارد و اگر بخواهیم تحولی در شهرها ایجاد کنیم باید باطن و ریشه های مشکلات را کشف و بررسی کنیم.

خضری با بیان اینکه در زمینه آسیب های اجتماعی بیش از 16سازمان و وزارت خانه و نهاد درگیر هستند و تاکنون شهرداری توانسته در میان این نهادها یکی از موثرترین و کارآمدترین دستگاه ها باشد و حتی کمک حال بسیاری از سازمان ها همچون بهزیستی نیز باشد، افزود: یکی از مشکلات نهادها در اجرا و پیشبرد اهداف سوءمدیریت ها است که سبب 70درصد مشکلات می شود.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس نهم با اشاره به اینکه آمار و ارقام اعلام شده برای مشکلاتی همچون اعتیاد که سلامت شهر و شهروندان را به خطر انداخته است 20 درصد کمتر از واقعیت ها است، ادامه داد: 5 برابر این آمارها در سطح شهر به وضوح و مصداقی قابل رویت است. نمونه بارز آن نیز منطقه 12 است که سبب اجرای طرح انضباط شهری شد. 

خضری هزینه های معضلی همچون اعتیاد را در ابعاد مختلف ارزیابی کرد و گفت: بار هزینه های اقتصادی که امروز اعتیاد بر جامعه وارد می کند و میزان صدمات و لطمات ناشی از این معضل جدا از آسیب های اجتماعی و مشکلاتی که در عرصه کار و اشتغال به وجود می آورد، معادل کل بودجه سلامت کشور است. یعنی بیش از 20هزار میلیارد تومان.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروز اعتیاد جامعه مولد را هدف قرار گرفته به طوری که قشر جوان به جای ورود به عرصه اشتغال و نقش آفرینی در جامعه، به عنوان یک شهروند یا فردی در خانواده معضل ساز هستند، متذکر شد: بارها اعضای مجلس پیشنهاد بازنگری اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر را عنوان کرده اند تا افرادی که هم وقت بیشتر و هم برد کاری قدرتمندتری دارند در این ستاد مشغول به کار شوند. در این زمینه نیز نباید از نقش بی بدیل شهرداری به عنوان نهادی که مستقیم و غیرمستقیم تاکنون کوشیده با معضل اعتیاد برخورد اثرگذار کند، غافل شویم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار