شیراز به عنوان شیرازه فرهنگ و تمدن ایران میزبان سیل عظیم گردشگران است به گونه ای که ۲۴۵ هزار و ۶۸۴ نفر از آرامگاه حافظ بازدید کردند که بیشترین بازدیدکننده استان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۱۶۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷ 27 March 2015

به گزارش تابناک فارس و نقل از مهر، دیدنی های منحصر به فرد شیراز هر ساله در ایام تعطیلات نوروز و یا تابستان افراد زیادی را از سراسر کشور به این نقطه می کشاند که به دلیل محدودیت تعطیلات در نوروز، حضور مسافران در شیراز طی این روزها نمود بیشتری دارد و ساکنین این کلانشهر بیش از پیش متوجه آن ها می شوند.

چیزی که این روزها در بعضی از اماکن گردشگری شیراز جلوه بیشتری دارد صف های طولانی خرید بلیط به ویژه در کنار ورودی های آرامگاه حافظ و سعدی است. برای حافظیه دو باجه خرید نقدی بلیط و خرید با کارت خوان در نظر گرفته شده پولی برای آرامگاه سعدی باجه های خرید بلیط بیشتری وجود دارد. ولی چیزی که در هر دو مشترک است صف های طولانی ایجاد شده در هر باجه است و خرید بلیط برای هر فرد مدتی به طول می انجامد.

رو به روی آرامگاه هر دو شاعر بزرگ شیراز با ازدحام جمعیت پر شده است. آرامگاه حافظ با بسته شدن دوباره خیابان حافظیه برای ایام نوروز از سر و صدای ماشین ها و ترافیکی که در چهار راه ادبیات و چهار راه حافظیه ایجاد شده، رهایی پیدا کرده و به جای آن نمایشگاه صنایع دستی فارس که شامل غرفه های فروش خاتم شیراز، ظروف سفال، زیورآلات دست ساز، لباس های سنتی، دیوان حافظ و سعدی و... است، برپا شده است. همچنین در گوشه ای نیز یکی از خیمه های طرح آرامش بهاری اداره اوقاف قرار گرفته است.

رو به روی آرامگاه سعدی ولی اوضاع به شکل دیگری است. در خیابانی که به آرامگاه این شاعر ختم می شود، ترافیک سنگینی ایجاد شده که تا نزدیک درب ورودی آرامگاه نیز کشیده شده است.

تخت جمشید

آرامشی که در کنار آرامگاه حافظ وجود دارد به خاطر صدای ماشین ها در اینجا حس نمی شود. این خیابان پر از مغازه های مختلف است که سوغاتی های شیراز را به مسافران عرضه می کنند و به نظر می رسد که مورد استقبال هم قرار گرفته اند. هر یک از مغازه ها با تعداد زیادی خریدار پر شده است. از بالا تا پایین خیابان هم دست فروش ها بساط خود را پهن کرده و اقلام متفاوتی از جمله خوراکی، لباس و عینک به مسافران می فروشند و حتی تعدادی فالگیر نیز با لباس های رنگی در گوشه و کنارها نشسته اند و با لهجه غریبی رهگذران را می طلبند تا از آینده شان برایشان بگویند. در این میان بعضی از مسافرها به سمت آن ها کشیده می شوند و بعضی دیگر بی توجه از کنارشان می گذرند.

نمایشگاه صنایع دستی نیز در محوطه آرامگاه سعدی برپا شده که غرفه هایش همان آثاری را ارائه می کنند که در نمایشگاه صنایع دستی خیابان حافظیه نیز وجود دارد. حال و هوای درون آرامگاه ها مشابه است. خانواده های مسافر زیادی دیده می شوند که پس از پیدا کردن زاویه ای مناسب با دوربین یا موبایل خود عکس های یادگاری می اندازند. بعضی نیز روی صندلی ها نشسته اند و در سکوت به منظره ها نگاه می کنند.

حمید مروی مقدم یکی از مسافرانی است که از شهرستان گناباد خراسان رضوی به فارس سفر کرده است. او که کارمند است و چند روز اول سفرش را با خانواده اش در شهرستان کوار گذرانده و از دیدنی های این شهرستان تعریف می کند، در آرامگاه حافظ به خبرنگار مهر گفت: شیراز در کنار اصفهان یکی از نگین های ایران محسوب می شود و شهر واقعا زیبایی است. تمیزی خیابان ها و بلوارهای این شهر چشمگیر است.

زهرا بهمن پور یکی از ساکنین استان فارس است که در یکی دیگر از شهرستان های این استان زندگی می کند و برای چند روزی به شیراز سفر کرده است.

وی که دانشجوی رشته حقوق است به خبرنگار مهر گفت: شیراز از افتخارات همه اهالی استان فارس است و آن قدر جاذبه داشته که من همراه با خانواده ام نه تنها در ایام نوروز بلکه چندین بار در طول سال از شهر خود به اینجا سفر می کنیم و واقعا ارزش دارد که آدم چند بار در طول سال به دیدار بزرگانی مثل حافظ و سعدی بیاید و از باغ های زیبای این شهر دیدن کند.

وضعیت حضور مسافران نوروزی در تخت جمشیدنیز به همین گونه است، سیل مشتاقان این سایت جهانی باعث شده که در جای جای تخت جمشید گردشگران حاضر باشند و به عظمت این بنای باشوه خیره شوند.

احمد علی پور که از تبریز به شیراز آمده است در سایت تخت جمشید به خبرنگار مهر گفت: تخت جمشید یکی از نمادهای شکوه فرهنگ و تمدن ایران زمین است و به خودی خود زیبایی های وصف ناشدنی زیادی دارد.

وی گفت: برای اولین بار است که به شیراز و استان فارس سفر کرده ام و تاکنون حافظیه، سعدی، باغ ارم و دیگر جاذبه های شیراز را نیز دیده ام و در کل باید گفت که شیراز به واقع پایتخت فرهنگ و تمدن این سرزمین به شمار می آید.

حافظیه

یکی از نکات مهم موجود در تخت جمشید حضور راهنمایان گردشگری است که به صورت رایگان بخشهای مختلف این سایت را برای مسافران توضیح می دهند.

در این راستا بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی فارس، تا روز پنجم فروردین ماه جاری ۹۳۷ هزار و ۹۶۲ نفر از گردشگران و مسافران نوروزی از یادمانهای تاریخی فرهنگی تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی فارس فارس بازدید کردند.

در این مدت زمان آرامگاه حافظ با ۲۴۵ هزار و ۶۸۴ نفر بازدیدکننده در رتبه نخست بازدید از مکانهای تاریخی فرهنگی استان قرار دارد.

در مدت زمان یاد شده تعداد ۲۰۷ هزار و ۲۳۸ نفر از مجموعه جهانی تخت جمشید و ۱۶۸ هزار و ۹۵۵ نفر از آرامگاه سعدیه دیدن کردند که پس از حافظیه در رتبه های دوم و سوم بازدید از یادمانهای تاریخی و فرهنگی استان قرار دارند.

همچنین در مدت یاد شده ۸۱ هزار و ۹۴۸ نفر از مجموعه جهانی پاسارگاد و ۷۸ هزار و ۱۵۶ نفر از مجموعه فرهنگی ارگ کریم خانی بازدید داشتند.

برچسب ها: حافظیه ، شیراز ، نوروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار