درحالیکه برخی اعضای شورای اسلامی شهر مشهد توسعه قبرستان در اطراف حرم مطهر رضوی را اقدامی فرهنگی و فرهنگساز عنوان کردند فرماندار مشهد، اجرای مصوبه توسعه فضاهای فرهنگی در اطراف حرم مطهر را منوط به طی مراحل قانونی دانست.
کد خبر: ۱۶۸۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱ 24 January 2016
به فاصله کمتر از یک هفته از مصوبه بحث برانگیز شورای شهر برای توسعه فضاهای فرهنگی در اطراف حرم که یکی از روش های تأمین مالی آن، فروش قبر به شهروندان است، کمیته انطباق مصوبات شورای شهر که در فرمانداری مشهد مستقر است، با این  مصوبه به دلیل برخی مغایرت های قانونی مخالفت کرد.
یکشنبه گذشته و در نود و هفتمین جلسه علنی شورای شهر، اعضای این شورا پس از بحث و اظهار نظرهای فراوان، لایحه «توسعه فضاهای فرهنگی معنوی و خدمات زائر در محدوده حرم مطهر رضوی، با تمرکز بر ره  باغ ها» را به تصویب رساندند. طبق این لایحه قرار است 8 خیابان سه سطحی با کاربری پیاده راه، فضاهای فرهنگی و آرامستان و به عنوان ره باغ در خیابان های اطراف حرم ایجاد شود و برای تأمین بخشی از هزینه های ساخت این ره باغ قرار است 2 هزار میلیارد تومان اوراق وقف طی مدت زمان 5 سال منتشر شود و به خریداران این اوراق نیز به  پاس مشارکت مالی و نیز خرید این اوراق، فضای تدفین در آرامستان یاد شده تحت عنوان پاداش وقف اختصاص یابد.
رد مصوبه به دلیل عدم انطباق با قانون
در همین رابطه «رضا منصوری» فرماندار مشهد در گفت و گو با خراسان رضوی اظهار کرد: مصوبه شورای شهر در این خصوص طی نامه شماره 14681 و یک روز بعد از تصویب در  صحن علنی شورای شهر، به کمیته انطباق مصوبات شورای شهر در فرمانداری مشهد رسید.وی افزود: این مصوبه در کمیته انطباق مورد بررسی قرار گرفت و با عنایت به اینکه طرح پیرامونی حرم مطهر رضوی در حال بازنگری در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور است، تا این بازنگری به تأیید نهایی نرسد، هر گونه تغییر جدیدی خلاف قانون است. وی بیان کرد: پس از بررسی دقیق کارشناسی در این خصوص، طی نامه شماره 55375 مخالفت فرمانداری با این مصوبه را اعلام کردیم.
با این مصوبه تراز زیرساختی اطراف حرم دچار اشکال می شود
فرماندار مشهد در ادامه اظهار کرد: لازم است این مصوبه قبل از آنکه در شورای شهر به تصویب برسد در مسیر اجرا مجوزهای لازم را از مراکز و مراجع ذی صلاح فرادستی اخذ کند و چون این مجوزها اخذ نشده، قابلیت اجرایی شدن را ندارد.
منصوری با بیان اینکه اگر این مصوبه بدون در نظر گرفتن طرح مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی اجرایی شود تراز زیرسطحی مناطق اطراف حرم را دچار اشکال خواهد کرد، گفت: این امر باعث تأثیرات منفی در توسعه عمرانی، زیرساخت ها و توسعه اقتصادی منطقه خواهد شد. وی ادامه داد: از شورای شهر خواسته ایم مسیرهای قانونی را در این مورد طی کند که در اولین مرحله و پیش از طرح در جلسه علنی شورا  باید درکمیسیون ماده 5 و پس از آن شورای عالی معماری و شهرسازی  در این مورد بررسی های کارشناسی انجام دهند و اظهار نظر کنند. وی تصریح کرد: تا دریافت مجوزهای قانونی از کمیسیون ماده 5 و تصویب نهایی در شورای عالی معماری و شهرسازی که روندی زمان بر است، با این لایحه مخالف هستیم، ضمن اینکه طرح هایی کلان همانند طرح یاد شده حتما باید مصوبه و اظهار نظر شورای عالی معماری و شهرسازی را با خود داشته باشد. فرماندار مشهد بیان کرد: مخالفت با این مصوبه به دلیل مغایرت با مفاد قانون است.
مهدی عسکری- روزنامه خراسان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار