مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران
مدیرکل اوقاف مازندران با اشاره به وجود ۱۳ هزار موقوفه و ۱۸۰ هزار رقبه در مازندران اظهار کرد: در سال گذشته شش هزار رقبه و امسال چهار هزار رقبه جدید در سطح استان احیا شد.
کد خبر: ۱۶۸۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵ 24 January 2016
به گزارش تابناک مازندران، حجت‌الاسلام ستار علیزاده در جلسه انعقاد قرارداد پیام نور و اداره کل اوقاف مازندران در حوزه فرهنگی با اشاره به انعقاد قرارداد پیام نور و اداره کل اوقاف مازندران در حوزه فرهنگی اظهار کرد: راهکار علمی که موجب تحول در اذهان عمومی برای وقف شود می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی بابیان اینکه اساتید و هیئت‌علمی دانشگاه می‌توانند نقش تأثیرگذاری در احیای رقبات داشته باشند، بیان کرد: اتاق مشاوره وقف در دانشگاه راه‌اندازی شود.

علیزاده با تأکید به ارتباط متقابل وقف و دانشگاه به راه‌اندازی کمیته حوزه وقف در حوزه علم و پژوهش، راه‌اندازی کارگروه آموزشی، تجلیل از مجامع علمی در حوزه وقف، تجلیل از واقفان خیراندیش و... و. تأکید کرد.

علیزاده با اشاره به نقش تأثیرگذار دانشگاه در حوزه وقف گفت: در تمام زمینه‌ها حاضر به همکاری با دانشگاه هستیم و در این خصوص از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم.

بابیان اینکه وقف یکی از سنت‌های اصیل اسلامی، اثرگذارترین و بهترین عمل خیر خواهانه است، اظهار کرد: با نگاهی اجمالی به تعریف وقف متوجه می‌شویم وقف در تمام مقوله‌های دین، علم و فناوری، تربیت و سلامت جامعه، پرورش نخبگان دینی و گسترش فضای معنوی و غیره تأثیرگذار است.

وی بابیان اینکه وقف زحمات دنیوی انسان را در قالب خیرات و مبرات نگه می‌دارد و نام انسان را ماندگاری کند، گفت: نگاه جامعه نسبت به وقف و موقوفات نگاه مصرفی است که باید تغییر کند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه مازندران یکی از شاخص‌های اصلی هر جامعه را میزان توسعه‌یافتگی آن جامعه دانست و افزود: اگر جامعه‌ای در حوزه فرهنگ رشد و توسعه یابد در حوزه‌های دیگر هم این رشد امکان‌پذیر است.

علیزاده بابیان اینکه اسلام زیربنایی‌ترین مبنای توسعه را توسعه فرهنگ بر مبنای دین می‌داند، خاطرنشان کرد: اسلام دین کاملی است و تمام ابعاد زندگی انسان را دربرمی‌گیرد اما شالوده اصلی و شاه‌بیت اسلام بعد فرهنگی است که ابعاد دیگر را دربر می‌گیرد.

وی با تأکید به اینکه در مسیر توسعه فرهنگی باید به دنبال عوامل فرهنگی باشیم، با اشاره به نقش فرهنگ بابیان اینکه بیشترین هشدار مقام معظم رهبری در بحث فرهنگی است، گفت: وقف یکی از عوامل مؤثر فرهنگی در ابعاد مختلف است و خود به‌تنهایی پیشرو توسعه فرهنگی است.

این مسئول بابیان اینکه بخش عمده موقوفات در سراسر دنیای اسلام به مراکز علمی، دانشگاهی، حوزه علمیه و تکایا اختصاص دارد، اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد از موقوفات مازندران در حوزه وقف سیدالشهدا است که نشان بارز مصداق فرهنگی است.

علیزاده بابیان اینکه در بین عموم مردم وقف به معنای خیرات است، گفت: وقف نقش عمده‌ای در گسترش علوم و فنون دارد اما متأسفانه اکثر مردم از خدمات وقف در حوزه علمی غافلند این در حالی است که ترویج و گسترش علم یکی از موضوعات مهم وقف است و بسیاری از انسان‌های بزرگ بر سر سفره وقف تحصیل کردند و از قبل وقف صاحب‌نام و نشان شدند.

وی با اشاره به تعداد موقوفات استان مازندران بابیان اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۸۸ حدود ۶ هزار و ۷۰۰ وقف جدید در کشور داشتیم، گفت: بدون توجه به مسائل سیاسی و حاشیه‌ای از سال ۸۸ تا سه ماه گذشته ۹ هزار و ۷۰۰ موقوفه داشتیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار