عربستان سعودی همیشه در طول تاریخ مشکلات ریشه ای با جمهوری اسلامی ایران داشته و در کش و قوس های سیاسی همیشه مواضع مخالفی در مسائل منطقه و بین المللی علیه ایران اتخاذ کرده است
کد خبر: ۱۷۰۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۳ 27 January 2016
سعیدپایبند تابناک ایلام ::عربستان سعودی همیشه در طول تاریخ مشکلات ریشه ای با جمهوری اسلامی ایران داشته و در کش و قوس های سیاسی همیشه مواضع مخالفی در مسائل منطقه  و بین المللی علیه ایران اتخاذ کرده است؛عربستان سعودی که در ظاهر و به طور رسمی روابطی صمیمانه با ایران دارد، پشت صحنه برای کاهش نفوذ ایران در منطقه تلاش می کند.
 عربستان سعودی از قدرت نرم و ثبات ارز به عنوان بخشی از تلاش های خود در برابر نفوذ ایران استفاده، و درعین حال برای مقابله با توهم یا احتمال مداخله ایران در بحرین و یمن به هر دو کشور نیرو اعزام کرد.
دولت عربستان در قبال سیاست های خصمانه سناریوهای متفاوتی در چند سال اخیر در قبال ایران پیش گرفت؛ از یک سو در زمان دولت گذشته همزمان با تحریم های گسترده قیمت نفت به طور غیر منتظره و سیاسی شدت یافت غافل از اینکه دولت وقت به جای جلوگیری از تحریم ها به قیمت بالای نفت دل خوش کرده بود و همین عامل سبب شد که کشور عربستان به اهداف خویش نائل آید و برحسب آن تاکتیک های ضد ایرانی در منطقه به سیاست ها ی ترس نفوذ ایران برسد.
 از سوی دیگر کشور عربستان با کشورهای متحد و دوست ایران از جنگ های نیابتی و مستقیم استفاده کرد، از حمله مستقیم به شیعیان یمنی  و حمایت در راستای سیاست سنتی  و پرورش تروریسم؛ عربستان یکی از اصلی ترین حامیان گروه های تروریستی و در امتداد آنها داعش در سوریه بوده و از بازیگران اصلی سیاست های غرب در منطقه است.
 این مسئله در سوریه جلوه ویژه ای داشته و با حمایت ها و دخالت های این کشور، ۵ سال در جنگ جریان داشته صد ها هزار نفر کسته شده و میلیون ها نفر آواره شده اند. اهمیت حمایت عربستان از تروریست ها به حدی است که عربستان سعودی اخیرا با جمع کردن رهبران گروه های تروریستی مستقر در سوریه نقش بسیار مهمی در انسجام بخشی به آنها داشته است. علاوه براین، اسناد ویکی لیکس اسناد دیپلماتیک محرمانه بسیاری از وزارت خارجه عربستان را منتشر کرده، که بیانگر میزان دخالت دولت سعودی در امور داخلی سوریه است.

 
از دیگر اقدامات ضد بشری عربستان سعودی که در امتداد سیاست سنتی این کشور یعنی فرقه گرایی و تروریست پروری قرار دارد، حمایت تمام عیار مالی و تسلیحاتی از بزرگترین و ثروتمندین گروه تروریستی تاریخ یعنی داعش است.

 
از مقطعی که تروریست های داعش در حدود چهار سال قبل به سوریه حمله کرده و در همان مراحل ابتدایی موفق شدند کنترل برخی نقاط در این کشور را به دست بگیرند، کمتر کسی تصور می‌کرد که این گروه تروریستی بتواند به حیات خود ادامه دهد. اما تحولات آنگونه که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران گمان می‌کردند، پیش نرفت و به واسطه کمک های مالی خارجی علی الخصوص عربستان که از طرق مختلف به تروریست های داعش تزریق شد و در نهایت جایگاه این گروه تروریستی در سوریه بیش از پیش تثبیت شد.
اما با روی کار امدن دولت یازدهم تغیرات بنیادینی در منطقه و سیاست خارجه شکل گرفت؛ حسن روحانی سیاست تنش زدایی درپیش گرفت و با تفکر راهبردی توانست سیاست های منسوخ شده عربستان و برخی کشورهای دیگر را بر ملا کند، دیپلماسی دقیق و هوشمندانه دولت تدبیر و امید بعد از دوسال با کشورهای قدرتمند در قالب نرمش قهرمانانه مقام معظم رهبری جواب داد.
اما  همزمان با گفتگوهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران با 5+1 کشور عربستان کارشکنی های گسترده ای علیه برجام انجام داد؛ از دست داشتن کاهش قیمت نفت تا هزینه کردن رقم های نجومی علیه برجام، البته سیاست های صلح طلبانه ایران در ایران ستودنیست چرا که رییس دیپلماسی کشور در قبال تنش های عربستان رفتار های مسالمت آمیزی انجام داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار