انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی تاکنون با توجه رد صلاحیت‌های گسترده کاندیداهای جریان اصلاح طلبان و نزدیکان به دولت اعتدال گرای حسن روحانی، به نفع جببه اصولگرایی رقم خورده است.
کد خبر: ۱۷۲۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰ 31 January 2016

داوطلبان منتسب به جبهه اصولگرایی استان همدان نیز در حوزه‌های انتخابیه 7 گانه( همدان و فامنین، بهار و کبودراهنگ، ملایر، نهاوند ، تویسرکان و اسدآباد ) با قدرت و تعداد قابل توجهی وارد عرصه رقابت‌ها شدند و در یک هفته مهلت نام نویسی چهره ‌های نامداری از این طیف سیاسی با حضور در فرمانداری ‌ها و ستاد انتخابات وزارت کشور برای حضور در عرصه رقابت ‌های انتخاباتی استان همدان ثبت نام کردند.

به گزارش تابناک همدان ؛ دسته نخست افراد مطرح که در جبهه اصولگرایی برای نمایندگی مجلس دهم کاندیدا شدند نمایندگان فعلی هستند که همه به طیف راست تعلق دارند و از میان هشت نماینده مجلس نهم ؛ دو نفر از آنها خواهان شرکت در رقابت ‌های انتخاباتی تهران شدند و از آن حوزه ثبت نام کردند و بقیه از شهرستان‌ های خود نام نویسی کردند، که برخی تحلیلگران نام نویسی از تهران را یک نوع بازی دانسته و معتقدند که این دو کاندیدا در لحظه آخر به حوزه انتخابیه خود در استان بر می ‌گردند.

دسته دوم داوطلبان جبهه اصولگرایی چهره‌ های سرشناسی هستند که یا نماینده ادوار مجلس بوده و یا اینکه پست ‌های مهم استانی و کشوری داشتند که نام آنها برای مردم همدان شناخته شده است.

دسته سوم داوطلبان که در حلقه اصولگرایی ثبت نام کردند افرادی هستند که نامی آشنا ندارند و برخی از آنان منتسبان به دفتر نمایندگان فعلی بوده و یا در دوره‌های مختلف برای اینکه خود را محک بزنند در انتخابات شرکت می‌کنند.

انگیزه دسته اول برای کاندیداتوری کاملأ مشخص بوده و نیازی نیست که به این موضوع بپردازیم چراکه آقایان نماینده فعلی هستند و می‌خواهند که در مجلس دهم نیز کرسی خود را حفظ کنند و برای این مهم دست به اقدام شدند.

انگیزه دسته دوم که مربوط به چهره‌های مطرح است را باید در بازگرداندن قدرت سیاسی قلمداد کرد و از سویی دیگر بعضی از داوطلبان در این دسته چه نمایندگان فعلی و چه کاندیداهای دیگر را شایسته نمایندگی نمی‌دانند و فقط خود را مستحق کسب کرسی نمایندگی صندلی ‌های سبز بهارستان می‌دانند.

دسته سوم نیز برخی برای گرفتن تأیید صلاحیت آمدند، بعضی دنبال این هستند که از این نمط برای خود کلاهی دوخته و با گرفتن امتیازی به نفع کاندیداهای مشهورتر کنار بروند و گروهی نیز برنامه ‌ریزی کردند که چند دوره در انتخابات شرکت کنند تا در طی چند سال مردم با آنها آشنا شوند تا شاید در یکی از دوره ‌ها و در واقع در بزنگاه‌ های تاریخی و در قحط الرجال رأی آورند.

احزاب مختلف جبهه اصولگرایی از ماه‌ ها قبل جلساتی را با هم تشکیل دادند تا بلکه در این دوره از انتخابات به یک جمع ‌بندی رسیده و لیست واحدی را در سطح استان ارائه کنند، اما این جلسات که از اوایل پاییز کار خود را آغاز کرده بود تاکنون به نتیجه‌ ای نرسیده است.

داوطلبان جریان اصولگرایی قبل از هر چیز با توجه به شرایطی که در تأیید صلاحیت‌ ها ایجاد شده خود را پیروز انتخابات می‌دانند چراکه رقیب قدرتمند اصلاح طلب را در پیشرو ندارند و درواقع رقابت برون حزبی ندارند؛ پس به رقابت‌ های درون حزبی پرداخته و می‌خواهند به صورتی مستقل و فرا حزبی به بهارستان بروند.

علت اینکه نمایندگان فعلی و چهره‌های نامدار اصولگرایان تن به بازی حزبی و ائتلاف نمی‌دهند این است که کاندیداهای اصولگرا معتقدند بازی برده را با کسی تقسیم نمی ‌کنند و بنابراین حاضر نیستند در کنار هم بنشینند و به ائتلاف و لیستی مشترک و واحد بیندیشند.

اختلاف نظر و انشقاق درون جبهه اصولگرایان نیز آن روی سکه است که اجازه حصول نتیجه و رسیدن به یک وحدت را در این جریان سیاسی غالب در سطح استان نمی ‌دهد چراکه اصولگرایان همچنان اختلافات درون گروهی خود را به صورت جدی دارند.

جبهه پایداری و نزدیکان به دولت احمدی نژاد یکی از عوامل عدم دست یابی به وحدت در جبهه اصولگرایان همدان است چراکه گروه‌های سنتی و معتدل این طیف سیاسی به هیچ عنوان نمی‌خواهند در بازی که جبهه پایداری حضور دارد ولو با شکست خود در انتخابات در کنار آنها نامشان قرار گیرد.

یک جریان دیگری هم در دل اصولگرایان وجود دارد که بحث تندروها و گروه‌های فشار است که به همه جریانات فشار وارد می‌کند که باید داوطلبان انتخاباتی بعد از راهیابی به مجلس امتیازاتی را برای این گروه‌ها بپردازد که این درخواست‌ها مانع از حصول وحدت در جبهه اصولگرایان شده است.

دعوت از بزرگان اصولگرایی در تهران برای رایزنی و به قول معروف ریش سفیدی بین اصولگرایان نیز نتیجه بخش نبوده است و البته بعضی از چهره‌های اصولگرایان که معتدل‌ تر هستند سعی دارند بازی برد بردی را طراحی کنند که براساس این بازی علاوه بر اینکه سبد رأی اصولگرایان سنتی را صاحب شوند با انجام رایزنی‌ هایی با جریان اصلاحات و نزدیکان به دولت تدبیر و امید، دنبال این هستند که در سبد رأی این دو جریان سیاسی که رد صلاحیت شدند و کاندیدایی ندارند قرار گیرند.

به هرحال اگر اصولگرایان همچنان بر طبل جدایی و اختلاف نظر بکوبند و هر کسی راه خود را برود نتیجه ‌ای جز شکسته شدن آرای داوطلبان به بار نخواهد آمد و حتی پیش بینی می‌شود که انتخابات در حوزه‌ های انتخابیه همدان، بهار و کبودراهنگ و ملایر به دور دوم بکشد.

اصولگرایان باید نیم نگاهی هم به این مهم داشته باشند که درصدی از کاندیدا های اصلاح طلب که در مرحله اول بررسی صلاحیت ‌ها، با عدم احراز مواجه شدند احتمالأ در آخرین لحاظات یعنی 28 بهمن ماه به عرصه رقابت‌ها بر می‌گردند و اگر این اتفاق بیفتد مطمئنأ کار برای داوطلبان اصولگرا سخت خواهد شد.

برخی از شهرستان ‌های استان نیز بیشتر به کاندیدا های اصلاح طلب گرایش دارند و اگر نامزدهای آنها به بازی برگردند با توجه به انشقاق و عدم وحدت اصولگرایان باید گفت که آقایان بازی برده را به خاطر لج بازی و اینکه برخی زیر میز زده و یا افرادی بد بازی می‌کنند؛ واگذار خواهند کرد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار