کارنامه یک ساله تابناک اصفهان -2 / جواد جلوانی"سردبیر سایت ندای اصفهان"
تابناک اصفهان: همزمان با فرارسیدن سالروز افتتاح تابناک اصفهان در نصف جهان صاحبان قلم و اندیشه این رسانه را مورد ارزیابی قرار می دهند؛ در این قسمت یادداشت جواد جلوانی "سردبیر سایت ندای اصفهان" مشاهده می کنید.
کد خبر: ۱۷۳۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۸ 01 February 2016
تابناک اصفهان: همزمان با فرارسیدن سالروز افتتاح تابناک اصفهان در نصف جهان صاحبان قلم و اندیشه این رسانه را مورد ارزیابی قرار می دهند؛ در این قسمت یادداشت جواد جلوانی "سردبیر سایت ندای اصفهان" مشاهده می کنید:

) به مناسبت یک سالگی تابناک اصفهان (

کار رسانه شاعری است؛ تابناک یک قصیده است!

جواد جلوانی: مخاطب از رسانه چه چیز می بیند؟ او در موتورهای جستجو کلماتی را تایپ می کند یا چند کلید از کیبورد را فشار می دهد و دکمه اینتر را می زند. حالا با یک گزینش وارد یک سایت خبری تحلیلی می شود و چند صفحه ای را می خواند و دقایقی بعد می رود. گفته می شود که مخاطب امروز یک مخاطب فعال است، اما بعید می دانم از فعالیت های واقعی پشت سر یک رسانه اطلاعات چندانی داشته باشد.

مخاطب امروز حرفه خبرنگاری را می شناسد، اما شاید «مدیریت رسانه» را کمتر آشنا باشد؛ شاید بهتر است برای او یک تور گردشگری برگزار کنیم.

باید دانست سخت تر از تولید یک خبر، همه دردسرها و خونِ دل خوردن هایی است که آقای مدیر رسانه باید متحمل شود تا یک رسانه پویا را سرپا نگه دارد. تفاوتی نمی کند که چپی باشی یا راستی، حزب اللهی یا کارگزارانی، مسأله مهم (فارغ از امکانات سخت افزاری) وقت گذاری، درک صحیح از رسانه، ذوق وافر و سلیقه است.

رسانه شاعری است!

مدتی پیش با برخی از دوستان درباره یک فرمول ریاضی صحبت می کردیم. فرمول معروفی که محبوب ریاضی دانان است و شنیده ایم برخی آن را به صورت یک تابلو هنری به دیوار خانه هایشان زده اند!


و به راستی شاعری مگر چیست؟ آیا کنار هم نهادن گزیده ترین کلمات در بهترین چینش و با نتیجه ای روح افزا را شاعری نمی نامند؟ آنچه یک شعر خوب را بوجود می آورد این است که اندیشه ای بزرگ در واژه هایی چند و هرچه زیباتر، بیان می گردد. از این لحاظ فرمول ها نیز شبیه شعر هستند!

آیا این نتیجه را می توان به یک رسانه نیز تعمیم داد؟ یک رسانه اگر حرفه ای باشد قطعات یک پازل را باید به زیبایی هرچه تمام تر همچون یک شعر یا قطعه موسیقی یا تابلوی نقاشی در کنار هم قرار دهد تا مخاطب برای دقایقی از کنار آن عبور کند و با تماشایش لذت ببرد.

البته یک مشکل اساسی در این بین وجود دارد؛ چه کسی توانایی درک زحمات و رنج تحمل شده برای یک قطعه هنری را خواهد داشت؟ بی شک اعجاز قرآن را آن کسی بیشتر درک خواهد کرد که خود خبره آن کار باشد و حتی برای مبارزه با آن تلاش کرده باشد! (به تفسیر المیزان ذیل آیات آخر سوره شعرا مراجعه فرمایید).

ماشین جنگی تابناک اصفهان

تابناک اصفهان امروز دردسرهای خاص خودش را دارد. هرچند برند نام «تابناک» برای او یک امتیاز است، اما او باید بومی سازی کند و هویت مستقل خودش را هم داشته باشد. او به هرحال متهم است به شهرستانی بودن! پول، امکانات و نیروی انسانی کافی ندارد، استرس دارد، نظرتنگی های یک محیط کوچک را باید تحمل کند، به سختی در پایتخت دیده می شود و کسی به راحتی اطلاعات دست اول در اختیار او نمی گذارد. به این لیست اضافه کنید رقبای سرسختی را که امروزه در فضای رسانه های اصفهان باید با آنها مبارزه کند.

تابناک اصفهان، خوب یا بد امروز وجود دارد و راه خویش را پیدا خواهد کرد. هرچند هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است اما در آینده نام او را بیشتر خواهیم شنید و امیدواریم بیشتر از او مطالب جریان ساز و دست اول را شاهد باشیم. و درنهایت اینکه اگر بخواهیم یک جمله به یادگار و برای حسن ختام بنویسیم، باید گفت: خسته نباشی آقای مدیر، خسته نباشی آقای شاعر و هنرمند!


****

تابناک نصف جهان به عنوان دریچه ای نو برای مشاهده آخرین اخبار اصفهان و نیم دیگری از جهان منتظر انعکاس انتقادات و پیشنهادات مخاطبان خود در بخش "کارنامه یک ساله تابناک اصفهان" می باشد.

راه های برقراری ارتباط با تابناک اصفهان

ایمیل برای ارسال مطالب: isftabnak@gmail.com
ارتباط در تلگرام و سایر شبکه های مجازی: 09162843328

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
تشبیه جالبی بود، خبرنگار و شاعر،
در هر دو این حرفه ها هم باید حالش بیاید و هم باید قدرت بافیدن! داشته باشی،
در نهایت خسته نباشی مدیر، خسته نباشی شاعر، خسته نباشی بافنده...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :