رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرای طرح انضباط شهری در پایتخت با همکاری تمامی دستگاه ها و ارگان های مسئول اظهارداشت: در میان تمامی سازمان ها، شهرداری تهران برای حل آسیب های اجتماعی، برقراری نظم اجتماعی و ساماندهی افرادی که دچار آسیب شده اند، پیشقدم شده که این امر نشان دهنده عزم و اراده جدی شخص شهردار و شورای شهرتهران است.
کد خبر: ۱۷۳۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰ 01 February 2016
انوشیروان محسنی بندپی ضمن بیان این مطلب با تاکید بر اینکه این نیت، هدف گذاری و استراتژی شهرداری تهران می تواند برای سایر کلانشهرها الگو باشد، گفت: به عقیده من این اقدام بسیار ارزشمند مبتنی بر نگاه وسیع و راهبردی شهرداری تهران است.

وی با تاکید بر نقش سازمان بهزیستی در اجرای طرح انضباط شهری گفت: ما قبلاً هم اعلام کردیم پس از این که نوع آسیب فرد مشخص شود نسبت به ارائه خدمات تخصصی اجتماعی که جزو وظیفه ذاتی سازمان بهزیستی است مداخله می کنیم. بر این اساس اقدامات لازم را نسبت به رفع، کنترل و مهار مشکل افراد آسیب دیده که به ویژه در پایتخت جمهوری اسلامی دیده می شود، انجام می دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ما تا پایان پای کار هستیم، گفت: نیروی انسانی متخصص، آماده به کار و باانگیزه ای در سازمان وجود دارند که هر زمان لازم باشد در موضوعات روانشناختی، توانبخشی، ارتقای سلامت روان و اجتماع پذیر کردن آسیب دیدگان مداخله می کنند. ما حتی بر اساس تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه ای، در خصوص مهارت آموزی آسیب دیدگان نیز اعلام آمادگی کردیم.  

محسنی ادامه داد: هدف ما باید این باشد که در مرحله اول آسیب ها را محدود و در مرحله بعد مدیریت کنیم. در واقع باید شرایطی را فراهم کنیم تا تربیت منحرفین در استراتژی ما باشد و توانمندسازی و برگشت پذیری آن ها به جامعه راحت تر و آسان تر شود.

وی با بیان اینکه توانمندسازی به معنی جداسازی آسیب از فرد آسیب دیده است، تصریح کرد: از یک میلیون و 200هزار معتادی که در کشور وجود دارد 700 هزار نفر تحت نظارت و مراقبت هستند . ضمن اینکه در حال حاضر 5هزار و 300 تیم مشاوره در 5 هزار محله آسیب پذیر کشور با پوشش جمعیت 15 میلیون و اندی فعال هستند.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی کل کشور در حال حاضر در تهران نیز یک شبکه اجتماعی وسیع ترک اعتیاد فعال است و سازمان بهزیستی برای انجمن هایی که از صلاحیت علمی و فضای فیزیکی برخوردارند مجوز صادر می کند تا نسبت به ترک اعتیاد اقدام کنند. 
 
محسنی بندپی الگوهای به کارگرفته شده از سوی سازمان را پیشرفته معرفی کرد و گفت: اقدامات ما که با همکاری سازمان مواد مخدر انجام می شود مورد تایید سازمان های بین المللی همچون سازمان جهانی بهداشت است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بازدید چند ماه پیش خود از محله هرندی اشاره و اذعان کرد: در گذشته از محله هرندی بازدید کردم و معتقدم وضعیت مناسبی نداشت. افراد خیلی راحت نسبت به رد و بدل کردن مواد، خرید و مصرف اقدام می کردند و هر کس به عنوان ایرانی این وضع را می دید یک احساس نگرانی عمیقی به عنوان یک هموطن مسلمان به او دست می داد، اما با اجرای طرح جمع آوری معتادان و کارتن خواب ها شرایط قلب تاریخی تهران بسیار بهبود یافته است.

رئیس سازمان بهزیستی کل کشور ادامه داد: در چند ماه اخیر اراده ای در تمامی دستگاه ها برای ساماندهی و رفع نگرانی ها در شهر تهران شکل گرفته است. بر این اساس در یک گذر 5 تا 6 ماه از اجرای طرح جمع آوری معتادان و کارتن خواب ها می توانیم شاهد کاهش چشمگیر آسیب در پایتخت باشیم.

محسنی با اشاره به سایر اقدامات اجتماعی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی وظایفی را در رابطه با شهروندان بر عهده دارد. همین نگاه موجب شد تا این نهاد بعضاً برای سلامت جسمی افراد مراکز درمانی احداث و یا گرمخانه ها را راه اندازی کند.

وی تقسیم وظایف سازمان های اجتماعی در بحث گرمخانه ها را یکی از موضوعات مهم دانست و گفت: براساس توافقی که با حضور مسئولان اجتماعی پایتخت از جمله شهرداری در استانداری حاصل شد، قرار بر این بود که نیروی انتظامی اقدامات مربوط به جمع آوری و وزارت بهداشت غربالگری را انجام دهد. ضمن اینکه افرادی که دچار فقر مالی هستند باید به کمیته امداد معرفی و افرادی که نیازمند خدمات اجتماعی هستند به سازمان بهزیستی ارجاع داده شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار