کارنامه یک ساله تابناک اصفهان -6 / سعيد ساكت"سرپرست خبرگزاري تسنيم در اصفهان"
تابناک اصفهان: همزمان با فرارسیدن سالروز افتتاح تابناک اصفهان در نصف جهان صاحبان قلم و اندیشه این رسانه را مورد ارزیابی قرار می دهند؛ در این قسمت یادداشت سعيد ساكت "سرپرست خبرگزاري تسنيم در اصفهان" مشاهده می کنید.
کد خبر: ۱۷۳۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴ 02 February 2016

تابناک اصفهان: همزمان با فرارسیدن سالروز افتتاح تابناک اصفهان در نصف جهان صاحبان قلم و اندیشه این رسانه را مورد ارزیابی قرار می دهند؛ در این قسمت یادداشت سعيد ساكت "سرپرست خبرگزاري تسنيم در اصفهان" مشاهده می کنید:

تابناک؛بازتابِ پاسداشت یک "نمانام"

سعيد ساكت - فعالیت در رسانه های مجازی گرفتاری و جذابیت های خاص خود را دارد.

گرفتاری در تجمیع حواس پنج گانه و مدد گرفتن از حس ششم برای انطباق همه مولفه های اعتماد زا از جمله دقت، سرعت و صداقت؛ و جذابیت از این حیث که فاصله نشر فکر خبرنگار تا ذهن مخاطب خیلی کوتاه است،کوتاه به اندازه ثانیه های محصور بین زمان انتقال خبر از دایره اراده و فکر نگارندهتا قرار گرفتن بر روی خروجی سایت یا مشتقات وب2.

و خدا نکند در این بازار پر مشتری و صد البته پر برند (یا به تاکید فرهنگستان زبان و ادب پارسی نمانام) اندکی از تعهد مشتری مداری به دور شوی تا در صف آخر توجه قرار گیری و عملا وجه موجهی برای ادامه حیات کاری و رسانه ای نیابی.

هر چند مفسران و آگاهان عرصه روزنامه نگاری در باب دو مقوله فرهنگ و اقتصاد و ارتباط این دو درگیر وزن کشی و عیارسنجی واژگان هستند تا پیوندشان ، شگون حرفه ای یابد ولی نباید فاصله زیادی بین این دو مولفه کلان حداقل در تمثیل پیدا کرد و بی شک وجوه اشتراک زیادی بر این دو مقوله جاری است؛ از جمله اینکه در عرصه فرهنگ نیز پایداری مشتری به تنوع محصول و حفظ و ارتقای کیفیت وابسته است و در این دنیای بی رحم سلایق، وای به حال آنکه اقتصاد رسانه اش به پای علایق متنوع مخاطبش قربانی شود.

انجمن بازاریابی دول غربی پر بی راه نگفته اند که یک"نمانام" یا "نشان تجاری" یا همان "برند" تعهد سر سختانه و دائمی یک فروشنده برای ارائه مجموعه ای از ویژگی ها ، مزایا و خدمات خاص به خریداران است ، و چه سخت تر که فروشنده کلمات و تصاویر را از ویترین رسانه اش آویخته باشد.

به هر روی تا زمانی که یک محصول یا خدمت خصوصا محصولی که در قامت متن و تصویر و قالب گرافیکی می خواهد رخ نمایاند، دارای وجه ممیزه مشخصی نباشد نمی توان به سادگی آن را شاخص نمود و "نمانامش" را به گونه ای پایدار پاسداشت.

حکایت پاسداری از هویت این "نشان" همان حکایت نگاهبانی از مرزهای جغرافیایی مملکت را یاداور می شود که باید خواب را از چشمان ربود تا تعرضی به هویت و اصالتش نشود.

بر همین اصل است که کار مبتنی بر خبر را همسنگ کار معدن و در ردیف مشاغل سخت و زیان آور دانسته اند و فعالیت یک خبرنگار با او که در کنار گدازه های پر حرارت کوره بلند مشغول فعالیت است در یک ردیف گذاشته می شود.

حال به همه پیچیدگی های کار رسانه در اقصی نقاط دنیا، یک حساسیت ظریف دیگر که همان کار کردن در دیار نصف جهان است را اضافه کنید.

وقتی جمله آخر سیاسیون این دیار در آخرین دیده بوسی ها برای تحویل صندلی ریاست،اشاره به مین واره بودن کار در این اقلیم است باید برای کار خبرنگارانش از واژه هایی بس مبسوط استفاده کرد تا حداقل، واژهغیاث حال روزنامه نگاران باشد.

در چنین شرایطی دغدغه گفتمان سازی و تبیین مولفه‌های رسانه‌ای با شاخص‌های اسلامی که "مردم محور کردن رسانه" نیز در ردیف بدیهیاتش قرار می گیرد امری بس به غایت خطیر خواهد بود و از این سخت تر حرکتی است که قرار است همراه با مردم باشد و همگام با مسئولین!

اصولا مردمی بودن یا مسئول محور بودن در رسانه، مانند دو نیم خط است که از یک نقطه افتراق به نام رسانه شروع می شود و با شیب ملایم و خودجوش کم کم از هم زاویه می گیرد و آنچه برایش گریزی نیست اینکه توجه به هر یک از این دو نیم خط، مستلزم دور شدن از دیگری می شود و اصولا "منابع مالی" و "میم الف ها"چونان قطب نمای دست کاری شده می گوید که زاویه گیری از نقطه شروع بر اصل دور شدن از خط مردم ترجیح یابد.

در چنین جغرافیایی، مانایی در پردیسه اعتماد مخاطب، بس کاری شگرف است که یک رسانه فقط با اسلوب حرفه ای و اعتقادات منطبق با آموزه های دینی می تواند در آن، ردیفِ ماندگاری و پیشرفت بنوازد.

در چنین شرایطی که وصفش رفت تابناک با فصل الخطاب دادن این اصل که منش و جهت حرکتی رسانه مردمی به شدت متاثر از هویت بصری محصولات ، خدمات و چگونگی ارائه می باشد یک سال است پیمودن خود در مسیر آگاهی بخشی را بر بستر فضای مجازی نصف جهان با هدف گذاری منطقی آغاز کرده است.

سرعت در انتقال خبر و تاباندن نور به زوایای تاریک عملکرد مسئولان که قبل از دهه 90 در حریم امن اطلاع رسانی مشغول به فعالیت بودند می تواند از شاخصه های رفتاری تابناک این روزها باشد و امیدواری که این نور کم سو نشود.

از دیگر نگاه،استفاده از تیترهای خواندنی هم بُعد مردم پسند بودن این رسانه را در اصفهان تقویت کرده و از آنجاکه فقط املای نانوشته است که غلط ندارد، اصلاح نواقص حرکتی تابناک می تواند در ادامه، بازتاب پاسداشت "نمانام" این رسانه را درخشان تر از امروزش نماید.

این در پرتو تلاش فاخر تلاشگران این رسانه اتفاقی دست یافتنی خواهد بود.

تابناک با تبیین مدل حرکتی حرفه ای و با رعایت اصول آکادمیک و حصول روش های مبتنی بر فعالیت رسانه های در تراز انقلاب اسلامی از ذخایر ارزشمند فرهنگی خواهد بود کهزاویه گیری اش به سوی مردم است نه مسئولان و نقطه وصل نمودار مخاطبینش، حلقه وصلِ دغدغه مردم و پاسخگویی مسئولان خواهد بود؛ تا همچنان برند فاخری را در اذهان تداعی کند.

اتفاقی که با آن فاصله زیادی ندارد.

سعید ساکت/ بهمن ماه 94


****

تابناک نصف جهان به عنوان دریچه ای نو برای مشاهده آخرین اخبار اصفهان و نیم دیگری از جهان منتظر انعکاس انتقادات و پیشنهادات مخاطبان خود در بخش "کارنامه یک ساله تابناک اصفهان"می باشد.

راه های برقراری ارتباط با تابناک اصفهان

ایمیل برای ارسال مطالب: isftabnak@gmail.com
ارتباط در تلگرام و سایر شبکه های مجازی: 09162843328

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :