کارنامه یک ساله تابناک اصفهان -8 / حسن زارع "فعال فرهنگی و خبرنگار ایسنا"
تابناک اصفهان: همزمان با فرارسیدن سالروز افتتاح تابناک اصفهان در نصف جهان صاحبان قلم و اندیشه این رسانه را مورد ارزیابی قرار می دهند؛ در این قسمت یادداشت حسن زارع "فعال فرهنگی و خبرنگار ایسنا" مشاهده می کنید.
کد خبر: ۱۷۴۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷ 02 February 2016

تابناک اصفهان: همزمان با فرارسیدن سالروز افتتاح تابناک اصفهان در نصف جهان صاحبان قلم و اندیشه این رسانه را مورد ارزیابی قرار می دهند؛ در این قسمت یادداشت حسن زارع "فعال فرهنگی و خبرنگار ایسنا" مشاهده می کنید:


به مناسبت یک سالگی تابناک اصفهان

تابناک باید تابنده باشد در این روزگار خاموشی

حسن زارع - وقتی می خواهی از رسانه بنویسی باید از جنس رسانه باشی، باید با نداری رسانه، با اوضاع آشفته مالی و رکود اقتصادی آشنا باشی و حتم بدانی که رسانه هم در رکود است و نیک بدانی که رکود رسانه تنها رکود مالی نیست، رکود خواننده بیشتر آزارش می دهد.

در مرحله بعد البته باید بدانی در شهرستان هستیم، اگرچه شخصا تقسیم موقیعت جغرافیایی به تهران و شهرستان را همچون تقسیم موقعیت زمانی به پیشا برجام و پسا برجام نادرست می دانم اما گاهی اختلافات فاحشی دیده می شود میان مردم پایتخت و مردم سایر شهرستان ها که یکی از اینها باز می گردد به میزان مطالعه جراید و مخصوصا خبرگزاری ها و پایگاه های خبری و شاید شهرستانی ها به اخبار رادیو وتلویزون ملی و یا جهانی بسنده می کنند.

اما نباید فراموش کنیم در جهانی به سر می بریم که اطلاعات در کمترین زمان ممکن از طریق شبکه های اجتماعی متبادل می شود و شاید توقع بیجایی باشد از مردم که بنشینند و اخبار سایت ها را مرور کنند مگر آنکه نگارنده سطوری باشیم که دیگران نمی نگارند و از این رو مخاطب خاص برای خود تعریف کنیم.

البته نباید فراموش کنیم که خبرگزاری ها و سایت های خبری قدرت نفوذ خود را بیشتر بر روی جامعه نخبگانی و خبرگانی می دانند و شاید به تعبیری از عموم مردم ناامید شده اند، اتفاقی که در برخی انتخابات های اخیر افتاد و همه را حیرت زده کرد، کاندیداهایی که مورد پذیرش نخبگان و خبرگان جامعه بودند و این پذیرش آنها را متوهم از اقبال عمومی می کرد در حالی که واقعیت فردای انتخابات چیز دیگری بود و در این میان بدا به حال رسانه هایی که خود را بازی خورده نخبگانی نا مانا کردند.

تابناک اما در این فضای التهاب آلود سیاسی اصفهان در این یک ساله سعی کرده است از مردم بنویسد و از درد آنها، قلم خود را کمتر فروخته و شاید اصلا نفروخته، فراجناحی عمل کرده و برای خوشایند و یا ناخوشایندکسی مطلبی ننگاشته، راه را برای برخی خواص باز نکرده و رسالت خبری، تحلیلی اش را بر سکوت و مصلحتش ترجیح داده و این می تواند نقطه موفقیت تابناک اصفهان باشد.

اتفاقی که با ورود تابناک و سایت خلفش بازتاب در ایران به روشنی دیده شد که می تواند پایگاهی باشد که بدون وابستگی خاصی به جناحی خاص بنویسد و آزادانه اخبار کشور و جهان را رصد و تحلیل کند و حتی بسیاری از اخبار پشت پرده را بر ملا کند.

تابناک اصفهان البته از همه ظرفیت های ممکن خبری و رسانه ای همچون یادداشت، گفتگو، گزارش، مطلب طنز(تلخند) ، مقاله، خبر و خبر ویژه استفاده کرده است اما به وضوح جای خالی سرویس عکس در این سایت مشاهده می شود.

نکته دیگر تابناک اصفهان در مقایسه با دیگر پایگاه های خبری شاید استفاده خوب و حداکثری از ظرفیت تبلیغاتی سایت است که نشان از تلاش این پایگاه خبری در اقتصاد رسانه است و همین موضوع کمک کرده تا قلمی آزادانه تر داشته باشد.

عملکرد یک رسانه را از جهات مختلف می توان بررسی کرد، اما شاید میزان تأثیرگذاری و میزان بازدید دو مولفه مهم در سنجش رسانه ها باشند. دومی یک تحقیق کمی است و اولی یک پژوهش کیفی؛

در سنجش میزان بازدید البته باید تابناک اصفهان را در کنار سایر پایگاه های خبری، تحلیلی و سایت های خبری استان سنجید.اگرچه عملکرد تابناک اصفهان در این حوزه و در این یک سالی که از عمر کوتاه خبری اش می گذرد قابل دفاع است، اما هیچگاه نمی تواند برای یک سایت خبری این تعداد بازدید و این رتبه راضی کننده باشد، چه اینکه از رقبای خود در این حوزه هم بسیار عقب افتاده است.

در فضایی که صاحب نیوز از رتبه 916 و رویش نیوز از رتبه 2 هزار و 760 برخوردار است ندای اصفهان رتبه زیر 6 هزار و اصفهان بیدار نیز رتبه زیر 7 هزار را دارد تابناک اصفهان به رتبه 11 هزاری در ایران گویا بسنده کرده است که البته همین را هم باید مدیون اخبار خود و شبکه های مجازی بدانیم.

میزان تأثیرگذاری رسانه های جمهوری اسلامی ایران را اما باید از منظری دیگر مشاهده کرد، از طرفی صدا و سیمای ملی است با بیشترین تأثیر و در طرف دیگر بقیه رسانه ها که شاید قدرت همه آنها به اندازه صدا و سیما نباشد و این نیز شاید یکی از مهمترین نقاط ضعف جامعه مدنی ایران باشد که مردمی رسانه مدار نیستند و شاید بزرگترین حسن مردم باشد که خیلی تحت تأثیر رسانه ها نیستند.

دیگرباره باید گفت در اصفهان هم بعد از رسانه دیداری و شنیداری صدا و سیما روزنامه ها از اقبال بیشتری برخوردار هستند چه اینکه مکتوب است و مانا و بسیاری نیز همچنان فکرشان از مجرای حس بصر و لامسه می گذرد و حتی برخی از مسئولین نیز اینگونه اند.

و اینجاست که وظیفه پایگاه های خبری سنگین تر از قبل است، تغییر نگرش و تحول فکر عموم مردم با استفاده از ظرفیت های ممکن خبری و البته تابناک اصفهان با ظرفیت خوب مدیریت و خبرنگاران خبره آن می تواند در این مسیر خاموش تابنده باشد.

حسن زارع، فعال فرهنگی و خبرنگار ایسنا



****

تابناک نصف جهان به عنوان دریچه ای نو برای مشاهده آخرین اخبار اصفهان و نیم دیگری از جهان منتظر انعکاس انتقادات و پیشنهادات مخاطبان خود در بخش "کارنامه یک ساله تابناک اصفهان"می باشد.

راه های برقراری ارتباط با تابناک اصفهان

ایمیل برای ارسال مطالب: isftabnak@gmail.com

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :