کارنامه یک ساله تابناک اصفهان-9 /امین محمدپور "مدیر اتاق خبر شهرداری اصفهان"
تابناک اصفهان: همزمان با فرارسیدن سالروز افتتاح تابناک اصفهان در نصف جهان صاحبان قلم و اندیشه این رسانه را مورد ارزیابی قرار می دهند؛ در این قسمت یادداشت امین محمدپور "مدیر اتاق خبر شهرداری اصفهان" مشاهده می کنید.
کد خبر: ۱۷۴۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷ 02 February 2016
تابناک اصفهان: همزمان با فرارسیدن سالروز افتتاح تابناک اصفهان در نصف جهان صاحبان قلم و اندیشه این رسانه را مورد ارزیابی قرار می دهند؛ در این قسمت یادداشت امین محمدپور "مدیر اتاق خبر شهرداری اصفهان" مشاهده می کنید:

تابناک، از خامی تا پختگی!

امين محمدپور - نوشتن یک رسانه‌ای «برای» رسانه دیگر، آن هم در نقد عملکرد رسانه‌‌ای نوپا و یک ساله اگرچه در نگاه نخست آسان به نظر می‌رسد اما ظرایف خاص خود را دارد، وقتی ذهن شلوغت پر است از حرف درباره رسانه‌های اصفهان اما نمی‌دانی از کجا شروع کنی و از کدام جهت بگویی که نتیجه آن قدمی باشد هرچند کوچک برای آینده؛ حر‌ف‌هایی که همیشه هست، همه می‌دانند اما کسی حال بازگو کردنش را ندارد و شاید ... باز هم بگذریم!

صحبت از تابناک است که بی‌شک معروف‌ترین سایت خبری تحلیلی و از پیش‌قراولان پایگاه‌های خبری تحلیلی در ایران است، رسانه‌ای که با زحمات فراوان یک تیم رسانه‌‌ای قوی، همواره جزو پرمخاطب‌ترین رسانه‌های کشور بوده، هرچند رتبه بازدید روزانه این سایت خبری در الکسا (alexa) این اواخر کمی نزول کرده اما تابناک همچنان محبوب است و این محبوبیت و مخاطب خوب، از اقبال مردم، طیف‌ها و جناح‌های مختلف و نخبگان و کارشناسان به تابناک نشئت می‌گیرد.

با راه‌اندازی تابناک استان‌ها و به تبع آن تابناک استان اصفهان، مدیریت تابناک اصفهان به یکی از دوستان قدیمی و فعال رسانه‌ای سپرده شد که رشد آرام اما حرفه‌ای‌اش را در فضای رسانه‌ای اصفهان را در گذشته و امروز شاهد بوده‌ایم.

بدون شک آغاز کردن یک راه آن هم با برند شناخته شده‌ای همچون تابناک در اصفهانی که محافظه‌کاری برای مدیرانش یک اصل به شمار می‌آید؛ کاری بسیار سخت بوده است. حال یک سال از آن روزهای سخت می‌گذرد، نگاهی به یک سال گذشته این رسانه با در نظر گرفتن تمام نقاط ضعف و قوت حاکی از موفقیت نسبی تابناک اصفهان است، در واقع تابناک اصفهان دریچه‌ای به سوی تحلیل اخبار خام رسانه‌های اصفهان بود.

تابناک اصفهان به نهال نوپایی می‌ماند که در مدت یک ساله تولد خود، عملکرد هوشمندانه‌ای داشته است اما همانند تمام رسانه‌ها در کنار نقاط قوت نقاط ضعفی هم دارد، در مجموع مهم‌ترین نقاط ضعف و قوت را می‌توان در این موارد خلاصه کرد، هرچند که برای نقد یک رسانه پارامترهای مهمتری نیز وجود دارد که مجال گفتن آن در این یادداشت نمی‌گنجد:

1.‌ یکی از مهمترین نقاط قوت  تابناک اصفهان استفاده مناسب از بستر وب و شبکه‌های اجتماعی است، در عصر حاضر تمایل مردم به دریافت مهم‌ترین و به‌روزترین اخبار در کوتاهترین زمان ممکن افزایش چشمگیری داشته است، بهترین پاسخ به این نیاز شبکه‌های اجتماعی و مجازی بود، کانال خبری تابناک اصفهان در تلگرام و سایر شبکه‌های مجازی با استقبال گسترده‌ای از سوی اصحاب رسانه و مردم روبرو شده است. تابناک اصفهان از این محیط به بهترین شکل استفاده کرده و با استفاده از ابزار نوین شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای ارتباطی موبایل، حضوری پررنگ‌ در تلفن همراه مخاطبانش داشته است، این حضور مکمل در عصری که اطلاع‌رسانی با سریع‌ترین راه ممکن انجام می‌شود، سبب بالا رفتن میزان بازید سایت می‌شود و نقش یک «مکمل خبری» را ایفا خواهد کرد.

2. پرداختن و تحلیل به موقع مسائل روز و اتفاقات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... اصفهان سبب شده این سایت استانی نوپا محلی برای رجوع اصفهانی‌ها به ویژه رسانه‌های اصفهان برای کسب اطلاعات از پیرامونشان باشد.

3.‌ تابناک اصفهان یک سایت استانی وابسته است و شاید این یکی از نقاط ضعف در یک رسانه به حساب آید اما این سایت می‌تواند با حفظ سیاست‌های کلان سایت مادر، به مرجعی برای رسانه‌های اصفهان تبدیل شود، هرچند که تا این قله فاصله زیادی دارد.

4.‌ خلأیی که در بسیاری از رسانه‌های اصفهان به وضوح پیداست، گریبان تابناک را هم گرفته و آن عدم پیگیری مسائل شهرستان‌ها و غوطه‌ور شدن در اخبار شهر است. این در حالی است که در جای جای این استان پهناور مردم با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند که تابناک می‌تواند از این فرصت استفاده کند و پیگیر سوژه‌های جذاب شهرستان‌های استان نیز باشد.

5.‌ حاشیه‌ها همواره مخاطب بالایی را جذب می‌کند اما پرداختن بیش از حد به آن سبب ناکارآیی یک رسانه می‌شود، پرداختن به حواشی هرچند جذابیت‌های سایت را افزایش می‌دهد اما موقتی است و کم‌کم سایت را به یک سایت زرد بدل می‌کند، ورود تابناک به مقوله مهم فرهنگ‌سازی و ارائه تحلیل‌ها و گزارش‌های تاثیرگذار برای فرهنگ‌سازی در جامعه، قطعا مخاطبان این سایت را افزایش می‌دهد.

در پایان جا دارد خدا قوتی به همکاران عزیزم در مجموعه تابناک اصفهان عرض کنم و یک سالگیشان را به آنها تبریک بگویم، امیدوارم در سایه باری ‌تعالی موفقیتشان روزافزون باشد.

امین محمدپور



****

تابناک نصف جهان به عنوان دریچه ای نو برای مشاهده آخرین اخبار اصفهان و نیم دیگری از جهان منتظر انعکاس انتقادات و پیشنهادات مخاطبان خود در بخش "کارنامه یک ساله تابناک اصفهان"می باشد.

راه های برقراری ارتباط با تابناک اصفهان

ایمیل برای ارسال مطالب: isftabnak@gmail.com

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
میلاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
خیلی خوب بود این مطلب اما ب نظر من مهمترین مشکل سایت تابناک صفحه اول و گرافیک قدیمی و تکراریشه که باید عوض بشه
رحمان داوری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
وقتی تابناک اصفهان از طرفداران پروپاقرص شهردار فعلی است، مدیر اتاق خبر این نهاد باید هم از تابناک تعریف کند! خوب نان قرض می دهید بهم هرچند این را قبول دارم که این شهردار بهتر از سقائیان است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :