کد خبر: ۱۷۴۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷ 03 February 2016
 مدیرکل آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طرح انتقال آب کارون فاقد مجوزهای زیست محیطی است، گفت: اجرای طرح بهشت آباد غیرقانونی است و باید متوقف شود.

محمد درویش در حاشیه آیین روز جهانی تالاب ها که در ایذه برگزار شد، در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست هنوز با اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون موسوم به بهشت آباد موافقت نکرده و متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز تایید کرده که این طرح هنوز مجوز نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه اختصاص اعتبار به طرح های فاقد مجوزهای زیست محیطی ممنوع است، افزود: طرح بهشت آباد در حال اجراست و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور باید به این سوال پاسخ دهد که ردیف بودجه اجرای این طرح از کجا تامین می شود زیرا طرحی که مجوز زیست محیطی ندارد قانونی نیست و نمی تواند بودجه دریافت کند.

درویش گفت: حتی اگر ردیف بودجه طرح مربوط به سال های قبل باشد، باز هم نیازمند مجوز زیست محیطی است.

درویش همچنین اظهارکرد:سیاست اصولی سازمان حفاظت محیط زیست این است که بتوانیم بر اساس خواهش های اکولوژیکی یک منطقه، نیازهای ساکنان آن را طراحی کنیم به این معنی که نباید با برهم زدن قوانین طبیعت چیدمان توسعه را طراحی کنیم.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه تونل در طرح انتقال آب بهشت آباد حذف شده و قرار است طرح توسط لوله اجرا شود گفت: احداث تونل خسارت زیست محیطی بیشتری ایجاد می کند و باعث نابودی بسیاری از چشمه ها و قنات های مسیر و رویشگاه های زاگرسی می شود.
وی تاکید کرد: اگرچه در این طرح خسارت لوله نسبت به تونل کمتر است اما بحث انتقال آب همچنان می تواند یک نگرانی جدی باشد.

'بهشت آباد' طرح جدید انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی است. وزارت نیرو هدف از اجرای این طرح را تامین آب شرب استان های اصفهان، یزد و کرمان اعلام کرده اما مسئولان و کارشناسان استان های چهارمحال و بختیاری معتقدند این طرح برای تامین نیاز کشاورزی و صنعت در این استان ها اجرا می شود.

حاج رسولی ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور در سفر اخیر خود به خوزستان مدعی شده بود که طرح بهشت آباد دارای مجوز زیست محیطی است.

* احیای پنج تالاب با کمک مردم
مدیرکل آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین درباره تفاهم نامه ای که این سازمان با سازمان آب و برق خوزستان منعقد کرده، گفت: بر اساس این تفاهم نامه با همکاری مردم و تشکل های مردم نهاد، برای هر کدام از تالاب های خوزستان شامل هورالعظیم، شادگان، میانگران، بامدژ و شیمبار یک کمیته مساله یابی تشکیل می شود. 

وی افزود: پس از آن راهکارهای تجربی دفتر حفاظت از تالاب ها نیز ارایه و یک دستورکار تهیه می شود؛ همزمان خانه تشکل های مردم نهاد زیست محیطی خوزستان با همکاری سازمان آب و برق و مدارس محیط زیستی نیز با حمایت آب و برق شکل می گیرد.

به گفته وی، قرار است چند کتاب برای ارتقای کیفی تشکل های مردم نهاد ترجمه شود تا دانش روز دنیا به آنها ارایه شود.

درویش با بیان اینکه در این تفاهم نامه سازمان محیط زیست حقابه محیط زیستی تالاب ها را تعیین و اعلام می کند، اظهار کرد: این طرح به خوزستان محدود نمی شود و 10 استان بالادست که حوضه های آبریز کارون، دز، کرخه و زهره را متاثر می کند نیز جزو برنامه هستند.

وی اضافه کرد: یک کارگاه آموزشی اوایل سال آینده با حضور نمایندگان این 10 استان و به مرکزیت خوزستان تشکیل می شود.

درویش تاکید کرد: زمان اجرای این توافق نامه 10 سال پیش بینی شده و دو سازمان خود را متعهد به اجرای آن می دانند.

وی ادامه داد: به تجربه ثابت شده بدون مشارکت مردم هیچکس در دنیا نتوانسته مشکلات محیط زیستی را حل کند و نمونه های موفق آن در کشور احیای تالاب های کانی برازان، مجموع تالاب های نقده، کمیجان و گندمان، و نیزجلوگیری از تولید زغال با سوزاندن درختان بلوط در روستای گل سفید با مشارکت مردم محلی است.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه برای موفقیت در خوزستان نیز هیچ راهی جز استفاده از ظرفیت جوامع محلی نداریم، گفت: در این راستا جلساتی با سازمان آب و برق خوزستان برگزار شده، کارهای اجرایی در حال انجام است و پیشنهادات ما به سازمان آب و برق ارائه شده است.
وی افزود: نکته مثبت این تفاهم نامه این است که وزارت نیرو پیشنهاد دهنده است و مدیرعامل سازمان آب و برق گفته که اشتباهات سازمان خود را پذیرفته و می خواهد جبران کند.

درویش اضافه کرد: بر اساس گزارش وزیر نیرو حدود 79 میلیارد مترمکعب آب را می توان از طریق سدهایی که ساخته شده تنظیم کرد، این در حالی است که موجودی ما فقط 46 میلیارد مترمکعب است به این معنی که ما افراط کرده ایم و 33 میلیارد مترمکعب بیشتر از آب موجود، سدسازی شده است.

وی با بیان اینکه برای حل پایدار مشکلات محیط زیست نیاز به افزایش دانش جامعه محلی داریم گفت: به طور مثال یکی از مردم محلی اطراف تالاب میانگران از بالا آمدن آب این تالاب به واسطه بارندگی اظهار نگرانی کرده و لایروبی آن را خواستار شده تا به زمین های کشاورزی آسیبی وارد نشود؛ در این حالت باید مردم محلی را آگاه کنیم که حفظ تالاب به نفع آنهاست.

* بازگشت از سدسازی
این فعال محیط زیست همچنین اظهار کرد: اکنون افرادی در وزارت نیرو به عملکرد گذشته این وزارتخانه انتقاد می کنند و توقف سدسازی را در بعضی حوضه ها اعلام کرده و گفته اند طرح های انتقال آب بین حوضه ای فقط برای تامین آب شرب اجرا می شود و همه اینها پیشرفت هایی است که اتفاق افتاده است.

وی با تاکید بر توقف سدسازی در حوضه رودخانه کارون و کرخه افزود: مشکلات مدیریت آب با تفکر سازه ای حل نمی شود و باید به دنبال مدیریت مصرف، سامانه بازچرخانی آب، ارتقای راندمان در بخش کشاورزی، کاهش ضایعات و معرفی جایگزین معیشتی باشیم.

امسال برای نخستین بار آیین استانی روز جهانی تالاب ها ، با هدف معرفی تالاب میانگران و جلب حمایت برای حفاظت از این تالاب سه شنبه در ایذه برگزار شد. 

تالاب میانگران در فاصله یک و نیم کیلومتری شهر ایذه، به طور میانگین دو هزار و 500 هکتار وسعت دارد که در فصول پرآب سال بویژه زمستان وسعت آن به بیش از سه هزار هکتار و در سال های کم باران وسعت آن به کمتر از دو هزار و 500 هکتار نیز می رسد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار