کد خبر: ۱۷۵۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸ 04 February 2016

به گزارش تابناک یزد،يك محقق در حوزه نسخ خطی اظهار كرد: با وجود بزرگانی همچون شهید صدوقی، پژوهش در اسناد تاریخی و نسخ خطی در یزد حوزه‌ی جالب توجه‌ و کم‌نظیری خواهد بود.

 " سميره کریمی" در نشستي از سلسله مباحث ایرانشناسی كه با رویکرد آشنایی با نسخه‌های خطی در دانشگاه آیت الله حائری میبد برگزار شد، گفت: معمولاً در بین دانشجویان موضوع نسخ خطی در حوزه‌های زیبا شناختی و ادبی مطرح است و کمتر به جنبه‌ی رویدادی و تاریخ‌نگاری منعکس در نسخه‌ها توجه می‌شود.

وی با ذکر نمونه‌ی کتاب اسناد و نامه‌های امیرکبیر، افزود: کار پژوهشی از بعد رویدادنگاری نسخ، ارزش و اهمیت به‌سزایی دارد و به نظر مي‌آيد‌ با وجود اندیشمندان و بزرگانی چون شهید صدوقی در یزد، رویداد‌نگاری نسخه‌های موجود، حوزه‌ی پژوهشی جالب توجهی برای علاقمندان خواهد بود.

این دانش آموخته دانشگاه شهید بهشتی در ادامه مباحث این سلسه نشست‌ها، درباره نسخه‌های خطی و جایگاه آن در مطالعات ایران‌شناسی در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه آیت الله حائری میبد سخنرانی کرد.

نویسنده کتاب "فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه الغدیر یزد"، نسخه‌های خطی را به لحاظ شناخت اوضاع سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی، جغرافیایی، هنری و بررسی باورها و آداب و رسوم هر دوره، دارای اهمیت دانست و به صورت مصور به برخی از نسخه‌های خطی جمع آوری شده در کتابخانه الغدیر(مؤسسه اخوان دستمالچی) که به همت بانی خیر آن مرحوم سید احمد اخوان دستمالچی تاسیس شده است، پرداخت.

در ادامه این نشست دانشجویان با ساختار نسخه‌های خطی، انواع تزیینات و خطوط به کار رفته در نسخه‌ها، جلدسازی و انواع کاغذ آشنا شدند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار