"مسجد نو ؛ مسجدی در پیچ وتاب بازار"
تابناک اصفهان: یکی از زیبا ترین گذرهای گردشگری در اصفهان گذر در میان بازار های این شهر است این مسیر را می توان از میدان عتیق شروع کرد و در نهایت به میدان نقش جهان به پایان رساند مکان های زیبایی که در دل بازار های اصفهان وجود دارد به علت از بین رفتن کاربری آنها به مکان های تجاری تبدیل شده است.به طور مثال می توان به کاروانسرا ها اشاره کرد که به سرا تبدیل شده اند.
کد خبر: ۱۷۵۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷ 04 February 2016
به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست.

به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.


اصفهان زیبا نوشت:

یکی از زیبا ترین گذرهای گردشگری در اصفهان گذر در میان بازار های این شهر است این مسیر را می توان از میدان عتیق شروع کرد و در نهایت به میدان نقش جهان به پایان رساند مکان های زیبایی که در دل بازار های اصفهان وجود دارد به علت از بین رفتن کاربری آنها به مکان های تجاری تبدیل شده است.به طور مثال می توان به کاروانسرا ها اشاره کرد که به سرا تبدیل شده اند. در میان مغازه های تجاری بناهای پرارزشی در دل بازار وجود دارد که از چشم بازدید کنندگان مخفی شده است. از این مکان ها می توان به مساجد، حمام ها، کاروانسرا ها، تیمچه ها و... اشاره کرد.

یکی از زیبا ترین مساجدی که در دل مغازهای بازار مخفی شده است،مسجد نو نام دارد. در ضـلـع غربی بازار بزرگ اصــفــهـــان در فـــاصــلـــه ســـهراهــی بــاغ قــلــنـدرهـا و سـهراهـی نیماورد، یکی از مساجد بزرگ اصفهان با عنوان مسجد نو قـرار دارد.این بنا بـه دسـتـور مـرحـوم آیت الله حاج شیخ محمدباقر نجفی احداث شد و در ســالهــای اخـیر نیز قسمـتهـای عمـده آن بــا نــظــارت مـرحـوم آیت الله مجدالعلما نجفی تحت عـملیات کاشـی کاری قـرار گـرفته است. مرحوم حاج شیخ محمدعلی مجدالدین معروف به مجدالعلما در نجف متولد شد و نزد جمعی از بزرگان به مقامات عالیه دست پیدا کرد تا اینکه پس از فوت پدرش، نزدیک به 40سال در مسجد نو بهجای آن بزرگوار، ظهر و شب به اقامه نـمـاز جـمـاعـت مـیپـرداخـت.

این مسجد با معماری ایرانی مربوط به دوره صفویه با مساحتی در حدود هزار متر مربع از دو شبستان اصلی واقع در قسمت غربی مسجد و با سقف ضربی ساخته شده است. شبستان اصلی این بنای تاریخی مذهبی روی نه ستون سنگی است که برای استحکام بیشتر زیر ستون ها از ساج استفاده شده و هر ستون از سه قطعه تشکیل شده است. در این بنای تاریخی مناره ای به ارتفاع 12 متر به چشم می خورد که 30 سال قبل باز سازی شده است. محراب مسجد به صورت مقرنس کاری تزئین شده و مصالح به کار رفته در این بنا باعث استحکام آن شده است.

در قسمت شرقی مسجد حیاطی است با ایوان آجری که قسمت شمالی آن را تشکیل داده و دارای شبستانی کوچک و محرابی تزئین شده است و کف حیاط مسجد سنگ فرش قدیمی و شبستان نیز سنگ فرش کاشی دارد.

از دیگر آثار بجا مانده در این بنای تاریخی 9 ستون سنگی است که از سه قطعه تشکیل شده، هشت ناودان سنگی و سنگ آبی که مربوط به سال 1130 هجری قمری و باقی مانده از دوران قاجار است.

ضلع غربی مسجد دارای چند حجره طلبه نشین است که یکی از آنان مدفن مرحوم حاج ملا حسن دری عالم فقیه زاهد است که در ربیع الاول سال 1336 ه‍ .ق در این مکان مدفون شده، همچنین در یکی دیگر از حجره های این تکیه حکیم ملک منزل داشته است که به آن تکیه آخوند کاشی نیز می گویند.

در قسمت انتهای شبستان زمینی است که در قدیم به آن برف انداز شبستان می گفتند و در سال 1370 به همت افراد خیر قسمت برف انداز ساخته شد که اکنون جزئی از شبستان شده و به عنوان آبدار خانه استفاده می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار