کد خبر: ۱۷۶۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱ 06 February 2016


مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان البرز گفت: در ۱۰ سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب یعنی ۴ برابر حجم سد کرج از آبخوان های استان اضافه برداشت شده است.

دکتر مجتبی نوری در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که «در سال‌های اخیر حجم اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی استان به چه میزان بوده است» اظهار کرد: از ۱۰ سال گذشته تا کنون حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب از منابع آب‌های زیرزمینی در استان البرز اضافه برداشت شده که این میزان ۴ برابر حجم سد کرج بوده و ۶۰ میلیون مترمکعب بیشتر از منابع آبی زیرزمینی تجدیدشونده در استان است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه از سال ۸۵ برداشت از آب‌های زیرزمینی در استان افزایش چشم‌گیری داشته است، بیان کرد: از سال ۸۹ تعداد چاه‌های غیرمجاز افزایش یافته است.

نوری گفت: در خصوص افزایش بهره‌وری آب، اقداماتی در سطح استان البرز در حال انجام است. فاضلاب‌های موجود تصفیه می‌شوند و پساب حاصله در بخش صنعت مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

متوسط اُفت آب‌های زیرزمینی در البرز به ۱ متر رسیده است

به گفته مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان البرز برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر کرج از سرمایه‌گذار بخش خصوصی دعوت به همکاری شده است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان البرز گفت: در طول ۲۰ سال گذشته در دشت تهران - کرج متوسط اُفت آب‌های زیرزمینی ۸۴ سانتی‌متر بوده است و در سال‌های اخیر به بیش از ۱ متر رسیده است اگر مدیریت منابع آبی اجرا نشود در ۲۰ سال آینده دیگر منابع آبی زیرزمینی وجود نخواهد داشت.

نوری در پایان کل حجم آب تجدیدشونده در استان را حدود ۲.۲ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: اگر این مقدار را تقسیم‌بر ۲ میلیون و نیم جمعیت استان کنیم عددی زیر ۱ هزار به دست خواهد آمد که نشان‌دهنده این واقعیت است که با تنش آبی مواجه هستیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار