اتفاقات مهرماهی 93؛
تابناک: جشنواره‌ای که خیلی هم کم‌حاشیه نبود و برخی اتفاقات آن که ناشی از بی برنامه‌گی و عدم نظارت مسئولان جشنواره بود، سبب مکدر شدن برخی علمای اصفهان و مردم این شهر شد.
کد خبر: ۱۷۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰ 31 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان، مهرماه سال گذشته با خبرهایی از اسیدپاشی در اصفهان به صورت چند خانم، روزهای پرالتهاب و حاشیه ای را گذراند. روزهایی که البته در کنار واقعیات، شایعاتی نیز به خدشه دار شدن چهره امنیت در این شهر دامن زد و خوراک خبری رسانه های معاند را برای نشان دادن ضعف دستگاه های تامین کننده امنیت در ایران و نیز توطئه برای ضربه زدن به اصل امر به معروف و نهی از منکر را فراهم نمود.

در همان زمان، سردار عبدالرضا آقاخانی فرمانده انتظامی استان اصفهان، در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای سال تاکنون چهار مورد اسیدپاشی در اصفهان رخ داده است که به دلیل اینکه عدم آسیب جدی و عدم پیگیری در سیستم نیروی انتظامی و قضایی داشته، انعکاس خاصی نداشته است.

وی با بیان اینکه مورد آخر اسیدپاشی منجر به آسیب دیدن یک خانم شده است و این موجب ایجاد حساسیت در بین مردم شد، ادامه داد: اما یافته‌های پلیس نشان می‌دهد که فرد اسیدپاش احتمالاً از یک شخصیت ضداجتماعی رنج می‌برد و با انگیزه مشخص و در یک فرصت مناسب با پاشیدن اسید، متواری شده است.

آقاخانی همچنین افزود: ارتباط این اسیدپاشی ها با مسئله بدحجابی خانمها صحت ندارد.

در همین راستا آمارهای متفاوتی نیز در مورد تعداد قربانیان اسیدپاشی مطرح شد اما مهمتر از همه اینها انگیزه فرد یا افراد خاطی در این رابطه بوده است که البته با گذشت حدود شش ماه از این موضوع گرچه به گفته پلیس سرنخ هایی از این حادثه پیدا شده است اما هنوز متهمی در این رابطه معرفی نشده است.

بعد از این اتفاقات مردم اصفهان در اعتراض به این وضعیت در مقابل دادگستری اصفهان تجمع کردند و خواستار تامین امنیت لازم در شهر به ویژه برای بانوان شدند.

گفتنی است مردم اصفهان در این تجمع شعارهایی نظیر، «زاینده‌رود خشک شده، اسیدپاشی مُد شده»، «امنیت، آزادی حق مسلم ماست» «اصفهان شهر ما، امنیت حق ما» سر دادند.

طرح انتقال آب از سمیرم به رفسنجان، که سال ها در بایگانی طرح های وزارت نیرو مانده بود بار دیگر در مهرماه سال گذشته روی میز اجرای وزارت خانه قرار گرفت که این امر اعتراض بسیاری از اصفهانی ها را در پی داشت.

به گفته علی افشاری نماینده سابق مردم سمیرم در مجلس، این طرح از سال 81 که سالی پرآب با وضعیت آبی خوب بود با درخواست شرکت عمران رفسنجان مطرح و پیش رفت. در دولت قبل این طرح بایکوت شده و اکنون در دولت جدید و با امضای معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تخصیص گرفته و در قرارداد و اسنادی که در دست داریم، انتقال آب ونک به دشت رفسنجان حدود یک سال گذشته صورت گرفته است.

نماینده سابق مردم سمیرم در مجلس با تاکید بر اینکه ما از دولت انتظار داریم پاسخگوی مردم باشند، گفت: معاون وزیر نیرو در نشست با کشاورزان سمیرم، انتقال آب ونک سمیرم به رفسنجان را صرفا برای مصرف شرب اعلام کردند در حالی که در اسناد علاوه بر تخصیص آب به لردگان، بیش از 7 میلیون مترمکعب به صنعت چهارمحال و بختیاری و 84 میلیون متر مکعب به کشاورزی خانه میرزا تخصیص یافته است که خلاف سخنان ایشان است.

آغاز جشنواره بیست و هشتم فیلم کودک و نوجوان در اصفهان که چندسالی است میهمان اصفهان در روزهای آغازین پاییز است سال گذشته در فضایی نه چندان پرشور و هیجان و به دور از نشاط سالهای گذشته، برگزار شد.

البته این جشنواره در کنار عدم هیجانی که برای کودکان داشت و فیلمهایش نتوانسته بود نظر منتقدان و کودکان را جلب کند اما با کودکان غزه که زیر خون و آتش روزگار می گذراندند همنوا شد.

یکی دیگر از رویدادهای فرهنگی اصفهان در مهرماه سال گذشته، جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس بود که با حضور مقامات بین‌المللی، کشوری، استانی و 200 نفر از میهمانان خارجی در شهر اصفهان برگزار شد.

این جشنواره که فرصتی برای معرفی ایران و به ویژه اصفهان به دنیا در بخش فرهنگ و گردشگری بود، البته خیلی هم کم حاشیه نبود و برخی اتفاقات در کنار این جشنواره که ناشی از بی برنامه‌گی و عدم نظارت جدی مسئولان برگزاری جشنواره بود، سبب مکدر شدن برخی علمای اصفهان و مردم این شهر شد.

از قرص بانوانی از یکی از استان های شمال شرقی ایران در غرفه معرفی جاذبه های استانی در باغ غدیر اصفهان تا لغو سخنرانی و کارگاه های آموزشی جشنواره، از جمله موضوعاتی بود که میراث ناملموس را کمی به حاشیه برد.

یکی از تاسف بارترین اخبار مهرماهی 93 درگذشت مرحوم احمد ادیب، معاون سازمان صنایع دستی استان اصفهان بود.

وی که مدتها درد و رنج بیماری سرطان را تحمل میکرد بعد از 20 سال خدمت در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی به دیار باقی شتافت.

وی یکی از برترین مدیران اصفهان و از دلسوزان حوزه صنایع دستی بود که در مدت خدمت خود توانست بسیاری از صنایع دستی اصفهان که در حال نابودی و فراموشی بودند را احیا نماید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار