تابناک: دوران پسا برجام بازار خودرو را تکان داد؛ بازاری که در لابه لای نگرانی های ریز و درشت نمایشگاه داران و شرکت ها دلواپسی مردم را نیز به همراه داشت. کاهش قیمت خودروهای چینی و ورود خودروهای اروپایی به ایران در برخی از رسانه ها تیتر شد و هنگامی که نام صنایع خودروسازی اروپایی به میان آمد شرکت های غول نشان چینی اعتبار خود را از دست دادند
کد خبر: ۱۷۷۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲ 08 February 2016
به گزارش تابناک اصفهان، دوران پسا برجام بازار خودرو را تکان داد؛ بازاری که در لابه لای نگرانی های ریز و درشت نمایشگاه داران و شرکت ها دلواپسی مردم را نیز به همراه داشت. کاهش قیمت خودروهای چینی و ورود خودروهای اروپایی به ایران در برخی از رسانه ها تیتر شد و هنگامی که نام صنایع خودروسازی اروپایی به میان آمد شرکت های غول نشان چینی اعتبار خود را از دست دادند.

به اعتقاد فعالان بازار، رکود بازار خودروهای داخلی مدتی است نمایان شده، اما بازار خودروهای چینی حال و روز مساعدی ندارد.چندی پیش در یکی از خبرها روند تعطیلی بنگاه های خودرو در اصفهان به نگارش درآمد؛ خبری که در آن رنگ و بوی نگرانی از این اتفاق موج می زند. اصناف اصفهان نیز دلواپسی خود را از این موضوع ابراز کردند و طی جلساتی با مدیر اتاق اصناف و رییس مالیات بر ارزش افزوده اعتراضات خود را به مرحله اجرا در آوردند.افزایش وام خودرو با تصمیم شورای پول و اعتبار هم در این زمینه کارساز نبود. کاهش تقاضا و قیمت، دو فایل مشترکی بودند که دست به دست هم دادند تا بازار خودرو را به سمت رکود متمایل کنند، اما برخی از خریداران خودرو از شهرهای دیگر به اصفهان آمدند تا در نمایشگاه های لوکس اصفهان، به خصوص در شهر گز، خودروهای خارجی خریداری کنند. برای اطلاع از کم و کیف این موضوع سری زدیم به نمایشگاه های شهر گز اصفهان تا در این باره با یکی از نمایشگاه داران خودروهای خارجی نيز گفت و گو کنیم. محسن صادقی، مسوول یکی از نمایشگاه های خودرو درباره ارزان ترین و گران ترین قیمت خودروهای خارجی در این راسته می گوید:«هیوندا اکسنت صفر با 106 میلیون تومان ارزان ترین و پورشه با 900 میلیون تومان گران ترین خودروهایی است که در نمایشگاه های گز به فروش میرسد». وی در ادامه بیان می کند: «خودروهای کره ای با موتور دوهزار و 400 سی سی به ایران وارد می شوند و این در حالی است که در کشور کره همین خودرو با موتورهای قویتری وجود دارد، اما ایران آنها را وارد نمی کند».

صادقی تصریح می کند:«خودورهایی نظیر بنز و بی ام و از کشور فرانسه، آلمان و ژاپن با موتورهای چهارهزار و200 سی سی از خودروهایی هستند که به ندرت به ایران وارد می شوند».

این نمایشگاه دار خودروهای خارجی با بیان اینکه تهرانی ها بیشترین مشتری ما هستند، خاطرنشان می کند:«مشتریان ما اغلب از شهرهای شیراز، تهران و اهواز هستند و به دلیل اینکه شهر گز پتانسیل مطلوبی برای امتحان خودروها دارد، به این شهر می آیند و خودرو خریداری می کنند».

در همين حال اما مرتضی گل افشان، رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل اصفهان در اين باره میگويد:« این بازار پرهیجان با 20 درصد کاهش روبرو شده است».

بازار خودرو، زنجیری برای رکود و رونق بازارهای دیگر

گل افشان، تقویت منابع اقتصادی برای کاهش این رکود را راه حل اصلی میدانست. به اعتقاد او، بازار خودرو همچون زنجیری به بازارهای دیگر متصل است و
وضعیت این بازار در رونق و رکود، دیگر بازارها را به تلاطم می اندازد. رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل اصفهان، از کسادی کار نمایشگاه داران خودرو خبر می دهد و به اصفهان زیبا می گوید:«از ابتدای شهریورماه امسال تا کنون صاحبان فروشگاه های خودرو در اصفهان به دلیل مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بردرآمد مغازه های خود را تعطیل کرده اند و پیش بینی می شود تا پایان سال اکثر فروشگاه های خودرو در اصفهان تعطیل شود».

وی تصریح می کند:«صاحبان مغازه ها با اعتراضات پی در پی این موضوع را به اتاق اصناف کشاندند و مراتب شکایات خود را به گوش مسوولان اتاق رساندند». گل افشان می افزاید:«دو ماه پس از تعطیلی نمایشگاه های خودرو جلسات مداومی با رییس اتاق اصناف برگزار شد و پس از آن، چند روز پیش جلسه ای
همزمان با رییس اتاق اصناف و رییس مالیات بر ارزش افزوده برگزار شد، اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی مبنی بر حمایت از نمایشگاه داران صورت نگرفته است». رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل اصفهان با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در دوران پسابرجام باید از تولیدکنندگان داخلی حمایتهای بیشتری کند، خاطر نشان می کند:«صنعت تولید خودرو در اصفهان یکی از صنایع حیاتی برای کشور است که اگر به هر دلیلی چرخ های این صنعت از حرکت بیفتد به اقتصاد کشور ضربه مهلکی وارد خواهد کرد».

انعقاد قرارداد با فرانسه و آلمان برای واردات خودرو

وی در پاسخ به این سوال که خودروهای خارجی از چه کشورهایی به اصفهان وارد می شوند، بیان می کند:«پیش از اجرای برجام خودروها از کشورهای کره و چین وارد ایران و اصفهان می شدند، اما ایران در دوران پسا برجام، برای ورود خودرو از کشورهای فرانسه و آلمان قراردادی منعقد کرده، ولی تاکنون هیچ خودرویی از این کشورها به ایران وارد نشده است».

گل افشان تصریح می کند: « 10 درصد خودروهای اصفهان خارجی هستند و 90 درصد خودروهای این شهر تولید کشور ایران است که علاقه مندان بسیاری دارد». رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل اصفهان تاکید می کند:«هیچ نمایشگاهی نمی تواند خودرو خارجی وارد کند و نمایندگی ها و شرکت های خودرویی هستند که به این کار مبادرت می کنند».

وی می گوید:«هیچگونه قاچاق خودرو در ایران وجود ندارد و همه خودروها در گمرک بررسی می شوند، اما ممکن است شخصی خودرویی را از بندر عباس وارد کند و به شرکت و نمایشگاهی بفروشد که آن هم مراحل بازدید و بررسی آن در گمرک طی شده است».

رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل اصفهان با اشاره به اینکه دولت باید در دوران پسابرجام موقعیت مناسبی برای استفاده مردم از کالاهای ایرانی فراهم کند، ابراز می دارد:«همه خریداران با توجه به موقعیت کشور ایران باید نسبت به خرید خودروی ایرانی اقدام کنند؛ زیرا کیفیت خودروهای ایرانی مطلوب است و      می تواند  با خودروهای خارجی رقابت کند».

گل افشان با اشاره به اینکه در فضای مجازی اطلاعات نادرستی درباره خودروهای ایرانی بیان می شود، تصریح می کند:«ممکن است برخی از شهروندان به خرید خودروهای خارجی علاقه مند باشند؛ زیرا بستر این موضوع در فضای مجازی فراهم شده است، اما آنها به این موضوع توجه نکنند».

رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل اصفهان ادامه داد: «خودروسازان ایرانی باید به ارتقای هرچه بیشتر خودروهای ایرانی همت گمارند تا نگاه مردم به این سمت و سو سوق داده شود که کالای ایرانی کیفیت مطلوبی دارد».

در حال حاضر با این روند و تعطیل کردن نمایشگاه های خودرو در اصفهان به دلیل مالیات بر ارزش افزوده و درآمد، دولت تدبیر و امید باید عزم خود را جزم کند و برای این قشر راه حل تازه ای پیدا کند تا فعالان این صنف مانند برخی دیگر از صنایع به جرگه بیکاران اصفهان افزوده نشوند.
منبع: روزنامه اصفهان زیبا. زهره قندهاری

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار