عضو هیئت مدیره جمعیت مامایی ایران گفت: در طرح تحول بهداشت در حوزه سلامت و پوشش مراقبت‌های اولیه بهداشتی نظیر طرح پزشک خانواده و حاشیه شهرها، نقایص و ایرادهایی وجود دارد که امید است با تدبیر مسئولان وزارت بهداشت برطرف شود.
کد خبر: ۱۸۲۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸ 17 February 2016

عضو هیئت مدیره جمعیت مامایی ایران گفت: در طرح تحول بهداشت در حوزه سلامت و پوشش مراقبت‌های اولیه بهداشتی نظیر طرح پزشک خانواده و حاشیه شهرها، نقایص و ایرادهایی وجود دارد که امید است با تدبیر مسئولان وزارت بهداشت برطرف شود.

در طرح تحول بهداشت در حوزه سلامت و پوشش مراقبت‌های اولیه بهداشتی نظیر طرح پزشک خانواده و حاشیه شهرها، نقایص و ایرادهایی وجود دارد که در این رابطه ناهید جعفری - عضو هیئت مدیره جمعیت مامایی ایران ابراز امیدواری کرد که با تدبیر مسئولان وزارت بهداشت این نقایص برطرف شود.

1- نخستین ایراد این طرح تغییر عنوان ماما است، اعضای تیم سلامت ممکن است در برخی خدمات همپوشانی داشته باشند اما برخی خدمات تخصصی است. همه کارشناسان را مراقب سلامت نامگذاری کردن اشتباه است. وقتی هویت حرفه ای فرد را عوض کنند انگیزه برای کارکردن نمی‌ماند و از کیفیت خدمت رسانی به مردم کاسته می‌شود. البته  اهمیت خدمات بهداشتی نیز بر کسی  پوشیده نیست. کارشناسان بهداشت نیز خواستارند خدمات ارزنده خود را در جایگاه خود انجام دهند، در تیم سلامت هرکس باید در جایگاه خود و با عناوین شناخته شده برای همگان ارائه خدمت نماید تا خدمات با کیفیت به مردم ارائه شود.

2- یکی دیگر از این ایرادها کم توجهی به سلامت زنان است. زنان جوان خدمات خاص گروه زنان و معاینات دستگاه تناسلی ادراری را بر اساس فرم‌های جوانان باید از پزشک دریافت کنند و در پایگاه‌هایی که پزشک مرد است سلامت زنان تهدید می‌شود. چرا که حیای زنان ایرانی اجازه نمی‌دهد مشکلات ویژه خود را با پزشک مرد در میان بگذارند. زنان در خدمات اولیه بهداشتی ماما را می‌شناسند که در این طرح جایگاهی ندارد.

3- در فرم‌های ارائه خدمات میانسالان زنان توسط مراقبین سلامت معاینات زنیکولوژی ‌می‌شوند. بر اساس شرح وظایف مصوب وزارت بهداشت ماما و پزشک زن صلاحیت معاینات ژنیکولوزی بانوان را دارند. مردم حق دارند مطابق منشور حقوق بیمار بدانند از چه کسی خدمات می‌گیرند. حق دارند پروانه کار فرد ارائه دهنده خدمت را رویت کنند. لذا باید نصب پروانه کار ماما یا پزشک در معرض دید مراجعین الزامی شود. زنان جامعه ما شایسته بهترین خدمات هستند. حال چرا باید در شرایطی که ماما به اندازه کافی در کشور هست خدمات مامایی را از غیر ماما دریافت کنند؟

4- در حال حاضر زنان را مراقب سلامت معاینه می‌کند، برای پزشک تعریف می‌کند و پزشک دارو می‌نویسد که محل اشکال است و در هیچ جای دنیا مرسوم نیست. در خصوص بیماری‌های شایع زنان، ماما صلاحیت دارد تجویز دارو و درخواست تست‌های پاراکلینیکی طبق شرح وظایف خود را داشته باشد. در این طرح این حق از وی سلب شده و با ایجاد محدودیت در کار، مردم هم مجبورند برای بازنویسی نسخه به پزشک مراجعه کنند که هم تحمیل بار مالی اضافه به بیمار است و هم ارجاع غیر ضروری به پزشک است که فرصت را برای ارائه خدمات پزشک به بیمارانش هم محدود می‌کند.

5- تقسیم اعتبارات بین پزشک و کارشناس در نهایت بی‌عدالتی صورت می‌پذیرد. مصوبات ستاد اجرایی  پزشک خانواده حکم مصوبات هیئت دولت را دارد. در هیئت دولت ویزیت کارشناس 70-75% ویزیت پزشک عمومی تعیین می‌شود. اما در تقسیم سرانه که توسط ستاد اجرایی پزشک خانواده صورت می‌پذیرد از تفویض اختیار به نفع پزشکان  استفاده شده و سهم کارشناس مثل کارشناسان مامایی را 12% سرانه پزشک عمومی تعیین کرده اند، که این گونه پرداخت‌ها در مقابل حجم کارهایی که علاوه بر شرح وظایف می‌بایست ماماها انجام دهند، بسیار ناچیز است و از بین رفتن انگیزه همکاران ماما برای همکاری در این طرح‌ها که در حیطه تخصصی دانش آموختگان  این حرفه است را سبب می‌شود.

6- در پایان لازم است یادآوری شود که در این طرح مراقب سلامت اقدام به تشکیل پرونده و مراقبت بهداشتی از آقایان نیز می‌کند و ماما به عنوان یک خانم موظف است معاینات مربوطه از جمله اندازه گیری دور شکم و گرفتن فشار خون آقایان را انجام دهد که نه تنها با طرح انطباق مغایر بوده بلکه با نقطه نظرات وزیر بهداشت مبنی بر اینکه تمام زنان جامعه جز نوامیس ملت ایران هستند و نباید توسط جنس مخالف خدمات دریافت دارند نیز تضاد کامل دارد. لذا قشر مامایی عاجزانه از وزارت بهداشت  تقاضا دارند که کارشناسان مامایی را نیز جز ملت ایران محسوب کردن و نسبت به  ارائه خدمات توسط ماما به آقایان تجدید نظر کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار