مدیر تنظیم بازار و محصولات کشاورزی و نهاده‌های سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه قیمت پیاز در بازار را با توجه به نوع و سایز آن بین 3500 تا 4000 تومان اعلام و پیش بینی کرد: در هفته‌های آتی با توجه به برداشت پیاز از مناطق گرمسیری کشور شاهد کاهش چشمگیر آن باشیم.
کد خبر: ۱۸۲۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹ 17 February 2016
مدیر تنظیم بازار و محصولات کشاورزی و نهاده‌های سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه قیمت پیاز در بازار را با توجه به نوع و سایز آن بین 3500 تا 4000 تومان اعلام و پیش بینی کرد: در هفته‌های آتی با توجه به برداشت پیاز از مناطق گرمسیری کشور شاهد کاهش چشمگیر آن باشیم.

علی اصغر بهمنی‌پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، در خصوص علل افزایش قیمت پیاز در بازار، گفت: وجود سرمای بیش از حد امسال نسبت به سنوات گذشته باعث شده تا محصول پیاز در مناطق گرمسیر دیرتر برداشت و با کمی تاخیر وارد بازار شود و همین مسئله افزایش قیمت پیاز را در بازار به دنبال داشته است.

عدم وجود انبار و زیر ساخت‌های لازم جهت نگهداری و ذخیره سازی پیاز مازاد بر تولید با توجه به شرایط خاص انبار داری این محصول عدم الگوی کشت متناسب با عرضه و تقاضای بازار در خصوص پیاز و افزایش صادرات این محصول در سال جاری نسبت به سنوات گذشته از دیگر دلایل بالا رفتن قیمت پیاز در روزهای اخیر بود که بهمنی پور به آن اشاره کرد.

مدیر تنظیم بازار و محصولات کشاورزی و نهاده‌های سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه اشاره‌ای هم به برنامه‌های لازم برای تعدیل قیمت پیاز داشت و گفت: در کوتاه مدت فقط با عرضه متناسب با نیاز روز و با اختصاص یارانه می‌توان تعدیل قیمت را انجام داد.

بهمنی‌پور سپس اجرای برنامه الگوی کشت متناسب با عرضه و تقاضای کشور، تدارک زیرساخت‌های لازم جهت ذخیره‌سازی محصولات تولیدی خصوصا پیاز با مشارکت بخش خصوصی با ارائه تسهیلات کم‌بهره، ارائه برنامه‌های صادرات و در پاره‌ای از  موارد واردات این محصول و برنامه‌ریزی برای مبادلات بین استانی و تدارک و هماهنگی لازم در این خصوص را از جمله برنامه‌های بلندمدت عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تولید پیاز در استان گفت: سال زراعی گذشته سطح زیر کشت پیاز در استان 2000 هکتار بود و در مجموع 130 هزار تن پیاز در استان تولید شد.

بهمنی پور برآورد نیاز سالانه استان را 42 هزار تن دانست و گفت: با این احتساب سالانه 88 هزار تن پیاز مازاد بر نیاز در استان تولید می‌شود.

مدیر تنظیم بازار و محصولات کشاورزی و نهاده‌های سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سرانه مصرف پیاز در استان کرمانشاه را نیز 21.2 کیلوگرم در سال ذکر کرد.

بهمنی‌پور افزود: در شرایط کنونی در استان در زمان برداشت پیاز با مازاد تولید روبرو هستیم که این موضوع باعث کاهش شدید قیمت پیاز و در نتیجه متضرر شدن پیازکاران و از دست دادن انگیزه آنها جهت کاشت پیاز در سال بعد خواهد شد.

به گفته بهمنی‌پور کشاورزان استان کرمانشاه محصول پیاز خود را در زمان برداشت به قیمت 200 تا 300 تومان فروخته و متحمل ضرر و زیان شده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار