تابناک گیلان: انتخابات وارد روزهای پرتحرک خود شده است. چهره شهر تغییر کرده و سخنرانی‌ها و همایش‌ها در همه‌جا برپاست. در میان تبلیغات و پوسترهای رنگارنگ نامزدها در سطح شهر و انبوه پیام‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی، اما تخلف‌های انتخاباتی هم در جریان است؛ از تجمعات برای جلوگیری از سخنرانی برخی نامزدهای جناح‌های خاص تا جمع‌آوری بنرهای تبلیغاتی.
کد خبر: ۱۸۴۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵ 20 February 2016

تابناک گیلان: انتخابات وارد روزهای پرتحرک خود شده است. چهره شهر تغییر کرده و سخنرانی‌ها و همایش‌ها در همه‌جا برپاست. در میان تبلیغات و پوسترهای رنگارنگ نامزدها در سطح شهر و انبوه پیام‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی، اما تخلف‌های انتخاباتی هم در جریان است؛ از تجمعات برای جلوگیری از سخنرانی برخی نامزدهای جناح‌های خاص تا جمع‌آوری بنرهای تبلیغاتی.

روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: در این دوره اما با پدیده‌های جالبی هم رو‌به‌رو هستیم، با شگردهای تخریبی تازه‌ای که با توجه به شرایط ویژه‌ای که بر این انتخابات حاکم است در این دوره باب شده است؛ پدیده جعل و انتشار لیست‌های مشابه. این در حالی است که محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور پیش‌تر خبر داده بود متخلفان انتخاباتی را به دستگاه قضا معرفی خواهند کرد.

جمع‌آوری بنرهای علی مطهری و اصلاح‌طلبان

بنرهای تبلیغاتی همیشه در انتخابات‌ها داستان‌ساز بوده‌اند و گزارشاتی از پاره کردن یا جمع‌آوری بنرهای تبلیغاتی در طول روزهای تبلیغات وجود داشته؛ در این دوره اما موضوع از روز 22 بهمن و نخستین روز تبلیغات در خبرگان آغاز شد که نیروی‌های انتظامی بنرهای مربوط به ستاد آیت‌الله هاشمی را جمع‌آوری کرده بودند. این ماجرا به شخص وزیر کشور رسید و او هم استاندار تهران را مأمور کرد تا پیگیر این مسأله باشد.

اما دیروز هم اخباری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه در نماز جمعه تهران بنرهای مربوط به ائتلاف اصلاح‌طلبان و همچنین علی مطهری جمع‌آوری شده است. هنوز مشخص نیست آیا در این مورد هم نیروی انتظامی وارد عمل شده است یا گروه‌هایی خودسرانه دست به این کار زده‌اند.

ممانعت از سخنرانی کواکبیان در مسجد ابوذر

پیش از اینکه کشور وارد فضای انتخاباتی شود، کم نبودند اصلاح‌طلبانی که برای سخنرانی‌هایشان در شهرهای مختلف با مشکل مواجه شدند. در چند ماه گذشته بارها خبرهای مربوط به برهم زدن سخنرانی‌ها در لاهیجان، کرج، یاسوج، اراک و برخی شهرهای دیگر به گوش رسیده است. در چند روز گذشته هم همایش اصلاح‌طلبان در اصفهان و شیراز با وجود صدور مجوز به دلیل فشار نیروهای خودسر لغو شد. از روز آغاز تبلیغات این مسأله همچنان ادامه دارد. سخنرانی یک اصلاح‌طلب دیگر در منطقه 16 تهران به دلیل تجمع عده‌ای در مسجدی که قرار بود این سخنرانی برگزار شود، لغو شد.

اما روز پنجشنبه سخنرانی یک کاندیدای اصلاح‌طلب دیگر در مسجد ابوذر تهران با تنش و درگیری‌های گروه‌های خودسر مواجه شد و این کاندیدای اصلاح‌طلب نتوانست به ایراد سخنرانی خود بپردازد. حزب مردم‌سالاری با صدرو بیانیه‌ای به تشریح ماجرا پرداخته است.

در این بیانیه نوشته شده: بعد از اقامه نماز و در ابتدای شروع سخنرانی، حجت‌الاسلام طلاییه، امام جماعت مسجد مذکور از ... به‌منظور ایراد سخنرانی خود دعوت کرد اما در همین حین افرادی در میان جمعیت به‌پا خاستند و خطاب به امام جماعت و دیگر مدعوین با دادن شعارهایی، جو مسجد را متشنج کرده و به سوی امام جماعت حمله‌ور شدند و با وجود تذکر امام جماعت مبنی بر اینکه حرمت مسجد را نگه دارید، تریبون او را از او گرفته و دوربین و موبایل عکاس حاضر در مسجد را نیز گرفته و عکس‌های آن را ضبط کردند. در ادامه این درگیری‌، نیروهای خودسر برای به هم زدن مراسم، گاز اشک‌آور درون مسجد رها کردند که موجب آزار و اذیت نمازگزاران و حضار در مسجد شد و سرانجام سخنران اصلاح‌طلب بدون انجام سخنرانی مجبور به ترک مسجد شد.

این در حالی است که استانداری تهران می‌گوید با حضور ماموران مانع هرگونه تنش شده است. به گزارش ایرنا یک مقام مسئول در استانداری تهران در خصوص اخبار منتشره مرتبط با حضور مأموران انتظامی در مسجد ابوذر تهران گفت: اقدامات انتظامی انجام شده در این مسجد هیچ ارتباطی به موضوع انتخابات یا سخنرانی نامزدهای انتخاباتی نداشته است.

این مقام مسئول افزود: دو شب قبل سخنرانی در این مسجد انجام شده که امروز گروهی قصد برگزاری تجمعی در اعتراض به مطالب عنوان شده در آن سخنرانی را داشتند.

وی اظهار کرد: به همین دلیل با ورود مسئولان امنیتی به موضوع و استقرار نیروی انتظامی در محل ضمن پیشگیری از برگزاری هرگونه تجمع، اقدامات لازم برای برقراری نظم و آرامش در منطقه انجام شده است.

به گفته این مقام مسئول، این موضوع در اساس هیچ ارتباطی به مسائل انتخابات و تبلیغات نامزدهای مجلس شورای اسلامی نداشته است. در هر صورت یک سخنرانی ناتمام دیگر به نام اصلاح‌طلبان نوشته شد.

شگرد تخریبی جدید در انتخابات

در این دوره «لیستی‌شدن رقابت انتخاباتی»، جناح‌های مختلف را برآن داشته تا از تبلیغ تک به تک نامزدان خودداری کرده و بر تبلیغ دسته‌جمعی یا همان «لیستی» نامزدان خود سرمایه‌گذاری کنند. این روش در عین داشتن برخی مزایا، در صحنه عمل با پاره‌ای مشکلات و پیامد منفی همراه شده است. ماجرای دستکاری جناح رقیب در لیست‌ها برای سردرگم کردن شهروندان از جمله معایب «رقابت فهرست‌ها» است.

در این میان، برخی برای تخریب رقیب دست به دامن شگردهای جدید شده‌اند از جمله انتشار لیست‌های مشابه و جعلی. در فاصله زمانی میان اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها تا رسیدگی به شکایات، از این دست اتفاق‌ها در مورد لیست اصلاح‌طلبان در تهران چندین بار رخ داد. در حالی که اصولگرایان لیست خود را منتشر کرده بودند، اصلاح‌طلبان منتظر نتیجه نهایی بررسی شورای نگهبان بودند و بارها رسانه‌های منتسب به اصولگرایان اقدام به انتشار لیست‌های جعلی درمورد اصلاح‌طلبان کرده بودند اقدامی که با تکذیب شورای عالی اصلاح‌طلبان رو‌به‌رو شد.

پنجشنبه شب اما بار دیگر این اتفاق رخ داد، اما این‌بار در مورد لیست اصلاح‌طلبان در شهر قم. همین مسأله سبب شد تا ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در تهران، قم و چند شهر دیگر در اطلاعیه‌ای همزمان از هواداران خود خواستند تا مراقب انتشار لیست جعلی به نام این جریان در حوزه انتخابیه‌شان باشند. این ستاد تأکید کرد که لیست اصلاح‌طلبان استان قم صرفاً شامل سه نفر است و معرفی افرادی غیر از اینان به عنوان چهره اصلاح‌طلب خلاف واقع و بداخلاقی سیاسی است. در این اطلاعیه از شهروندان خواسته شده که به لیست‌های غیر از این سه نفر اعتنا نکنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار