بااینکه طرح توانمند سازی مناطق حاشیه ‌نشین تصویب و اعتباراتی برای این طرح ارائه ‌شد، اما امروز به ‌رغم تأکید رهبر معظم انقلاب و به اذعان بسیاری از ساکنان این مناطق این طرح از روند مطلوبی برخوردار نبوده است.
کد خبر: ۱۸۵۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰ 22 February 2016

بر اساس آمار رسمی، بیش از صدهزار نفر حاشیه ‌نشین ساکن شهر همدان هستند، ثبت یک ‌پنجم از جمعیت شهر همدان به ‌صورت حاشیه ‌نشین نشان‌ دهنده این است که هنوز معضلی به نام حاشیه ‌نشینی گریبان گیر شهروندان شده است.

به گزارش تابناک همدان؛ حاشیه ‌نشینی پدیده‌ای است که با اسکان غیررسمی و بدون مجوّز گروه بزرگی از مردم در مکانی در کنارهٔ شهرها ایجاد می‌شود این پدیده به ‌صورت شهرک ‌نشینی در حومه شهرها و همچنین آلونک ‌نشینی وجود دارد.

حاشیه نشینی از پیامدهای توسعه ناهم ‌سو در نظام شهرنشینی است که قشر خاصی از افراد ساکن در این مناطق، به‌صورت ناعادلانه از خدمات شهری برخوردار می‌شوند.

به گفته مسئولان شهری همدان هم‌اکنون ۱۰ درصد از مساحت همدان با دربردارندگی ۱۰۵ هزار نفر جمعیت حاشیه‌ نشین محسوب می‌شود.

بافت‌های ناکارآمد شهری همدان مشتمل بر پنج بافت فرسوده و حاشیه ‌نشین است که مساحتی بالغ ‌بر ۱۰ درصد از کل محدوده قانونی شهری را در بر گرفته، و شامل منطقه دیزج، منوچهری، خضر، حصار امام و مزدقینه است.

و سهم ۱۰ درصدی جمعیت این بافت نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، زیرا در سال‌ های اخیر حاشیه ‌نشینی در حال گسترش بوده است.

توجه به مناطق حاشیه‌ نشین در سفر مقام معظم رهبری به همدان مطرح شد و امیدهایی را در دل حاشیه ‌نشینان زنده کرد، اما بعد از گذشت ۱۱ سال هنوز هم ‌تغییری در این مناطق احساس نمی‌شود.

با اینکه مسئولان می گویند ۳۰ دستگاه اجرایی متولی رفع مشکلات حاشیه شهر همدان هستند، اما به نظر می ‌رسد این دستگاه‌ها در اجرای تعهدات خود آن‌گونه که باید عمل‌ نکرده و هنوز هم این مناطق از خدمات شهری کم‌ بهره هستند.

بااینکه طرح توانمند سازی مناطق حاشیه ‌نشین تصویب و اعتباراتی برای این طرح ارائه ‌شده است، اما امروز به ‌رغم تأکید رهبر معظم انقلاب و به اذعان بسیاری از ساکنان این مناطق این طرح از روند مطلوبی برخوردار نبوده است.

با توجه به اینکه ستاد توانمند سازی مناطق حاشیه همدان عملاً فعالیتی ندارد، چشم ‌انداز توسعه این مناطق نیز به فراموشی سپرده ‌شده است و تاوان آن را همچون گذشته قشر ضعیف جامعه پرداخت می‌کند.

بهتر است مدیران مناطق شهری با جدیت از ساخت ‌وسازهای غیراصولی و توسعه حاشیه ‌نشینی در شهر همدان جلوگیری کنند تا شاید این مناطق نیز بتوانند به استانداردهای شهرنشینی نزدیک شوند.

همچنین این ستاد برای پاسخ‌ دهی باید آمار دقیقی از مصوبات جلسات سال‌های گذشته و برنامه‌ هایی که برای این مناطق اجراشده است را ارائه کند.

حاشیه ‌نشینی موضوعی نیست که مختص به شهر همدان باشد و دیگر شهرها نیز با این مشکل مواجهه بوده‌اند، برای حل موضوع حاشیه ‌نشینی در ابتدا مشکلات اقتصادی مردم این مناطق را باید حل کرد.

و این نگاه ویژه دولت را می‌طلبد و یکی دیگر از موارد مهم ساخت مسکن ‌های اجتماعی برای انتقال این افراد بوده زیرا محل اقامت حاشیه‌ نشین ‌ها به دلیل رعایت نکردن موارد مهندسی هیچ‌ گونه ایمنی در برابر مخاطرات طبیعی ندارد.

البته همان ‌گونه که در دهه ۱۹۷۰ با برنامه بانک جهانی برای حل مشکلات کشورهای جنوب زمین‌هایی به‌صورت رایگان و همچنین پروانه رایگان به افراد حاشیه شهر داده شد نیز می‌تواند در این زمینه کمک کند و سیاست دیگر درنهایت باید توانمند سازی این افراد در حاشیه شهر باشد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار