معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عمده کلانشهرهای ایران به بیماری سکونتگاه‌های غیررسمی مبتلا هستند، گفت: تهران، مشهد، تبریز و اهواز بیشترین بافت سکونتگاه‌ غیررسمی را دارند.
کد خبر: ۱۸۵۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱ 23 February 2016

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عمده کلانشهرهای ایران به بیماری سکونتگاه‌های غیررسمی مبتلا هستند، گفت: تهران، مشهد، تبریز و اهواز بیشترین بافت سکونتگاه‌ غیررسمی را دارند.

به گزارش تسنیم،محمدسعید ایزدیهمدان اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر یک اتفاق‌نظری از سوی همه دستگاه‌ها برای توجه به وضعیت بحرانی شهرها در محدوده‌ها و محلات بافت فرسوده افتاده است.

وی با بیان اینکه به اشکال مختلف توانستیم منابع را برای تحریک منابع مالی سایر حوزه‌ها فراهم کنیم، افزود: این بودجه وزارت راه و شهرسازی بودجه اهرمی نام‌گذاری شده که تجربه استفاده و هزینه این اعتبارات در استان همدان بوده است.

ایزدی با اعلام اینکه در طول سال‌های گذشته 6 میلیارد و 500 میلیون تومان مابع به شهر همدان تزریق شد، تصریح کرد: تزریق این بودجه سبب شد ادارات و دستگاه‌های همدان با همگرایی 50 میلیارد تومان در مناطق توانمندسازی هزینه کنند.

وی تصریح کرد: از همین شیوه برنامه‌ریزی بودجه اهرمی استفاده می‌کنیم و به دنبال این هستیم تا در سه حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های تاریخی و میانی منابعی در قالب‌های مختلف وارد کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه استفاده از تسهیلات بانکی یکی از اهرم‌ها در این زمینه است، گفت: بخشی از منابع محرک توسعه را به این منظور تخصیص دهیم که زمینه‌ای برای تشویق و ترغیب مردم برای نوسازی بافت فرسوده باشد.

وی با بیان اینکه دو ردیف اعتباری برای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده داریم، اظهار داشت: علاوه بر این دو ردیف، ردیف دیگری برای کلانشهرهای مذهبی در نظر گرفته شده که مختص قم، شیراز، مشهد و شهرری است و بیشتر برروی سکونتگاه‌های غیررسمی متمرکز است.

ایزدی با اعلام اینکه با وجود کاهش بودجه در حوزه‌های مختلف، بودجه حوزه معاونت افزایش داشته است، بیان کرد: توجه به این محدوده‌ها و محلات ضرورری است و مابقی دستگاه‌ها نیز به این موضوع توجه داشته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی بحثی جدی است، اظهار داشت: عوامل متعددی بر توقف، کند شدن و تسریع توسعه سکنوتگاه‌های غیررسمی موثر بوده که خشکسالی یکی از موضوعات مهم در چند سال اخیر است که در افزایش مهاجرت و شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهرها تاثیر دارد.

وی بیان کرد: در تلاش هستیم تا در بسته‌های سیاستی همچون تهیه طرح برای محدوده و حریم شهرها و توزیع متعادل و متوزان جمعیت در شهرهای کشور روند جابه‌جایی جمعیت در کشور را کنترل کنیم.

ایزدی با اعلام اینکه در حال حاضر 130 هزار هکتار بافت تاریخی میانی، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های با عرصه روستایی در 495 شهر ایران وجود دارد، اظهار داشت: طرح‌هایی برای درمان این بافت‌ها تهیه شده ولی سیاست‌هایی باید برای پیگشیری و جلوگیری از توسعه تدوین شود.

وی با تصریح بر اینکه عمدتا کلانشهرها به بیماری سکونتگاه‌های غیررسمی و تهی شدن مراکز شهرها مبتلا هستند، گفت: تهران، مشهد، تبریز و اهواز گرفتار در بین سکونتگاه‌های غیررسمی بوده و در رتبه دوم شهرهایی هستند که در نزدیکی مرزها قرار دارند و شامل سنندج، چابهار و اهواز می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیش از یک سوم شهر مشهد و نیمی از جمعیت چابهار در حاشیه هستند و این معضل در کلانشهرها معضل اساسی است، گفت: تلاش بر این است که اقدامات دستگاه‌ها که به صورت جزیره‌ای انجام می‌شود همگرا کنیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار