مدیرکل بهزیستی استان اردبیل به‌ضرورت توجه به متغیرهای اجتماعی در امر مبارزه با اعتیاد تأکید کرد و از پرداختن به این مهم در نقشه راه دوم مبارزه خبر داد.
کد خبر: ۱۸۵۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷ 22 February 2016

به گزارشخبرنگار مهر،بهزاد ستاری ظهر دوشنبه در نشست مشترک با اصحاب رسانه بابیان اینکه نقشه راه پیشگیری اولیه از اعتیاد برای دومین دوره متوالی در سال‌های ۹۵ تا ۹۹ تدوین شده است، تصریح کرد: بعد از ۴۰۰ نفر ساعت جلسه کارشناسی و تشکیل پنج کمیته فرهنگی این نقشه تدوین شده است.

وی سند بالادستی پیشگیری اولیه از اعتیاد را به عنوان نقشه اتکای این نقشه دانست و افزود: هدف کلان در این سند کاهش میزان بروز اعتیاد در سطح استان است.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان در این سند ۴۰ درصد از جمعیت استان به مدت پنج سال تحت پوشش خواهند بود بطوریکه هرسال ۱۰۰ هزار نفر و تا پایان برنامه حداقل ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

ستاری متذکر شد: این میزان حداقل‌های پیش‌بینی شده از جمعیت تحت پوشش طرح است و به عنوان سال پیش‌بینی شده است در سال اول نزدیک به ۳۶۰ هزار نفر از برنامه‌های مختلف نقشه راه استفاده کنند.

وی بابیان اینکه این سند سه راهبرد اساسی را دنبال می‌کند، ادامه داد: راهبرد اصلی ما توجه به متغیرهای اجتماعی مؤثر بر اعتیاد است؛ چراکه اعتیاد یک مقوله چند مؤلفه‌ای است و فقط عوامل روانی و زیستی در آن دخالت ندارد.

وی رویکرد دوم را توسعه مشارکت‌های مردمی به‌ویژه نهادها، سمن‌ها و بخش خصوصی عنوان و اضافه کرد: در رویکرد سوم نیز توسعه خدمات پیشگیری را دنبال می‌کنیم.

هماهنگ شدن دستگاه‌ها در نقشه اول

مدیرکل بهزیستی استان با تأکید به اینکه نقشه دوم بر اساس دستاوردها و خروجی نقشه اول مبارزه تنظیم شده است، متذکر شد: ما در نقشه اول توانستیم فعالیت دستگاه‌ها را هماهنگ کنیم و توجه مسئولان را به‌ضرورت تدوین برنامه جلب نماییم.

به گفته ستاری علاوه بر این رویکرد بین‌رشته‌ای اقدامات پیشگیری، مطرح شدن پیشگیری به عنوان سیاست برتر، اجرای طرح‌ها در تمامی کانون‌های هدف و تولید دانش و اندیشه در زمینه پیشگیری از دیگر دستاوردها بود.

وی انتظارات پیش‌بینی شده در نقشه دوم را گسترش برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد، کاهش نرخ بروز و شیوع اعتیاد و پرهیز از موازی کاری و همسان‌سازی و درعین‌حال به‌کارگیری ابزارهای علمی و عملی برای پیشگیری از سو مصرف مواد و کاهش تقاضا، ارتقا رویکرد سلامت‌نگر در همه ابعاد زندگی و افزایش سهم اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌های اجرایی برشمرد.

مدیرکل بهزیستی استان بابیان اینکه در جامعه هدف پیشگیری در وهله نخست اولویت با افرادی است که هرگز مصرف نکرده‌اند، اضافه کرد: در ادامه جامعه هدف ما افرادی است که به صورت آزمایشی و تفننی مصرف می‌کنند.

ستاری بابیان اینکه ۱۰ شاخص در نقشه راه تعریف شده و بر اساس آن دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های خود را طرح کرده‌اند، تصریح کرد: این برنامه‌ها در کمیته‌های مختلف و شورای مبارزه با مواد مخدر استان به تصویب نهایی رسیده است.

وی معتقد است هرچند در موضوع اعتیاد آموزش اخلاقی اهمیت ویژه دارد اما باید از آموزش‌های مستقیم عبور کرد و به سمت آموزش‌های غیرمستقیم و الگودهی مناسب گام برداشت.

مدیرکل بهزیستی استان با ذکر مثالی به اهمیت قائل شدن در سطح جامعه به جهت تخلیه هیجان‌های منفی ازجمله گریستن اشاره کرد و افزود: در مقابل برای تخلیه هیچان های مثبت توجهی نداریم و این موضوع مورد غفلت است.

ستاری تأکید دارد که به‌عنوان‌مثال برگزاری برنامه‌های مفرح می‌تواند زمینه‌ساز تخلیه هیجان مثبت شده و با تخلیه روانی گرایش به اعتیاد در سطح جامعه کاهش یابد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار