کد خبر: ۱۸۵۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱ 22 February 2016

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بر اساس آمار موجود 80 میلیون هکتار بیابان در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، پرویز گرشاسبی ظهر امروز در گردهمایی برنامه‌ریزی مشترک مدیریت چرای استان البرز و استان‌های همجوار که در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز برگزار شد، اظهار داشت: هم اکنون 80 میلیون هکتار بیابان در کشور وجود دارد که این میزان بیابان طی 10 سال گذشته روند افزایشی داشته است.

وی ادامه داد: طی 10 سال گذشته میزان بیابا‌ن‌های کشور 32 میلیون هکتار اعلام شده بود که از آن پس به دلیل عواملی چون تخریب مراتع و بهره‌برداری زیاد از منابع طبیعی میزان بیابان‌های کشور به 80 میلیون هکتار رسیده است.

گرشاسبی تأکید کرد: هم اکنون علاوه بر تخریب مراتع و استفاده بیش از حد از منابع طبیعی شاهد بروز ریزگردها و گرد و غبار در کشور نیز هستیم که این مهم نیز تأثیرات بسیار مستقیمی در افزایش بیابان دارد.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری یکی از مهمترین دلایل از بین رفتن منابع طبیعی را وقوع سیل و فرسایش خاک عنوان کرد و بیان داشت: ورود دام مازاد و همچنین ورود زود هنگام دام به مراتع و خروج دیرهنگام آن‌ها نیز از دیگر دلایل از بین رفتن مراتع است.

وی از اثرات منفی ورود دام غیرمجاز به مراتع را شیوع برخی بیماری‌ها در بین دام‌ها عنوان کرد و افزود: کارشناسان تلف شدن تعداد زیادی حیات وحش را به دلیل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال جاری را وجود دام‌های غیرمجاز اعلام کردند.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها از مهمترین راهکارهای حفظ مراتع را کنترل چرای دام و آگاهی دادن به دامداران ذکر کرد و گفت: این اقدامات باید قبل از شروع فصل چرا به دامداران ارائه شود.

گرشاسبی در بخشی دیگر از سخنان خود با اعلام اینکه مراتع استان البرز مورد توجه دامداران بوده است، خاطرنشان کرد: مراتع استان‌های تهران و البرز دارای پتانسیل‌هایی همچون تفرج و توریسم هستند و مورد توجه بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار