کد خبر: ۱۸۸۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲ 27 February 2016

تصور کنید صبح هنگام که چشمانتان را باز می کنید در روستایی سرسبز در دامنه کوه های سربه فلک کشیده و در حاشیه رودخانه ای خروشان در خانه ای روستایی قرار دارید و صدای جوش و خروش آب و آواز پرندگان گوش شما را نوازش می دهد.

به گزارش تابناک ایلام؛سفره ای ساده از نان ساجی، کره و توف، روغن حیوانی و تخم مرغ محلی پهن شده است و هیاهوی چوپان هایی که گله را برای بردن به صحرا آماده می کنند همراه با صدای بره ها و بزغاله ها به گوش می رسد.
زنان روستا از ساعت ها قبل بیدار شده اند، خانه را آب و جارو کرده، شیر گاوها و گوسفندان را دوشیده و مشک دوغ خود را برپا کرده اند، کودکان قد و نیم قد در حال بازی و شادی هستند و طراوت و شادابی حضور آنها اطرافیان را به وجد می آورد.
حیاط خانه های با صفای روستاییان از انواع درختان، بوته ها و سبزی ها و گیاهان خودروی محلی پر است و زنان روستا به مرغ و جوجه و خروس و بوقلمون های خود آب و دانه می دهند.
آتش کوانگ (کوره یا اجاق هیزمی نان پزی زنان روستا) روشن است نان های مخملی ساجی آماده است و بوی برنج عنبربو (برنجی محلی ایلام) به مشام می رسد، زنان ناهار را پیش از ظهر هنگام آماده کرده و منتظر بازگشت پدران، همسران و برادران شان از زمین های کشاورزی هستند.
اینها صحنه های زیبایی از سادگی، صفا، یکرنگی با طبیعت و آرامش نابی است که هر روزه در روستاهای سرسبز ایلام تکرار می شود و تجربه آن آرزوی هزاران نفر از مردمان هیاهو زده شهرهای بزرگ و کوچک است.
روستاهای ایلام در پهنه سبزگون دشت ها و در دامنه کوه های سربه فلک کشیده در همجواری آثار تاریخی و تمدنی ایلام، مسافران را به آرامش و سکوت مهمان کرده و تجربه ای شیرین و به یادماندنی از سفر به ایلام در ذهن آنها حک می کند.
روستاهای ایلام با چشم انداز ارتفاعات و باغ های سرسبز در حاشیه رودخانه ها بسیار تماشایی بوده و به یکی از مقاصد مهم گردشگری در این استان تبدیل شده اند.
این روستاها علاوه بر طبیعت بسیار زیبا و وجود آثار تاریخی با قدمت بالا، با سبک زندگی سنتی و محلی روستایی، حفظ فرهنگ بومی و پخت غذاهای محلی برای مردم مناطق شهری دارای جذابیت فراوانی است.
مدرس دانشگاه های ایلام گفت: در سال های اخیر و به دنبال بروز مشکلات عدیده در سکونتگاه های شهری و ناپایداری در تمام بخش ها، گرایش مردم به روستاگردی و فرار از زندگی پیچیده شهری با تمام آسیب ها و معضلات آن و رفتن به محیطی ساده و بدور از پیچیدگی زندگی شهری روند افزایشی دارد.
جواد رحیمی مقدم افزود: آب و هوای مناسب، جاذبه های بکر فرهنگی، تاریخی و طبیعی، بافت سنتی روستایی، صنایع دستی و هنرهای سنتی و از همه مهمتر روحیه مهمان نوازی روستاییان مهمترین عامل جذب گردشگر در روستاها است.
وی اظهار کرد: در بین مردمان شهرنشین که تشنه تجربه زندگی روستایی هستند، افرادی ریشه روستایی داشته و هنوز ارتباط خود را با نسب روستایی ساکن در روستا ها قطع نکرده اند و هرچند وقت یکبار سری به روستا زده و از مواهب و مزایای بیشمار محیط آن بهره مند می شوند.
مدرس دانشگاه های ایلام گفت: اما کسانی نیز هستند که این امکان برایشان فراهم نیست و باید شرایطی برای ارتباط این افراد با روستاها فراهم شود تا بتوانند از مواهب روستا بهره گرفته و روستاییان نیز از مزایای آن بهره مند شوند.
رحیمی مقدم افزود: اجرای برنامه هایی در روستاها از جمله صرف غذا در خانه های روستایی در فضایی کاملا سنتی با غذاهای محلی، پیاده روی در بافت سنتی روستا و مشارکت در انجام امور روزانه روستاییان از جمله فعالیت هایی است که می تواند روستاگردی استان ایلام را رونق دهد.
وی تاکید کرد: افزایش درآمد روستاییان و کاهش فقر، ایجاد شغل، جلو گیری از مهاجرت به شهر، ایجاد حس مشارکت، تقویت هویت محلی و فرهنگ بومی و حفظ و حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست از مزیت های پیدا و پنهان روستاگردی در بخش های مختلف است.

**حفظ هویت روستاها با توسعه گردشگری روستایی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: توسعه گردشگری روستایی علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمد برای روستاییان باعث حفظ هویت روستاها نیز می شود.
عبدالمالک شنبه زاده افزود: این استان دارای روستاهای متعددی است و پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه گردشگری روستایی دارد اما در این زمینه همکاری مردم روستاها ضروری است.
وی اظهار کرد: محیط آرام، بکر، طبیعی و دلنشین روستاها، آداب و رسوم مردمان روستا و تفریح و گردش در روستاها جاذبه هایی است که علاقمندان خاص بسیاری دارد و افراد خسته از زندگی ماشینی شهرها تمایل بسیار زیادی برای بهره مندی از آرامش و سکوت روستاها دارند.
وی تاکید کرد: توسعه گردشگری روستایی نیازمند حفظ هویت معماری سنتی، فرهنگ، پوشش و غذاهای محلی دارد.

** 6 روستای هدف گردشگری میزبان گردشگران نوروزی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام شش روستای هدف گردشگری شامل حیدرآباد میشخاص، کلم بدره، پشت قلعه آبدانان، زنجیره علیا چرداول، سنگ سفید چرداول و سرابکلان سیروان با جاذبه های تاریخی و طبیعی منحصربفرد در این استان وجود دارد.
عبدالمالک شنبه زاده افزود: در این روستاها امکان زندگی در کنار بومیان منطقه با اسکان در کمپ ها و خانه های بوم گردی و صرف غذاهای محلی مردم منطقه برای گردشگران و مهمانان فراهم است.

** شناسایی 30 خانه بومگردی در روستاهای ایلام
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: 30 خانه بومگردی در روستاهای استان شناسایی شده است که این خانه ها مستقل بوده و با تمامی امکانات اولیه مورد نیاز به صورت اجاره ای در اختیار گردشگران قرار می گیرد.
شنبه زاده افزود: وی تقویت بوم گردی، ایجاد زیرساخت های گردشگری در روستاها، توسعه کسب و کار مرتبط با گردشگری، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان را از اهداف این طرح عنوان کرد. وی ادامه داد: گردشگران علاوه بر اقامت در این خانه ها و بهره مندی از آرامش و سکوت روستاها و جاذبه های طبیعی و تاریخی این مناطق، امکان بهره مندی از غذاهای محلی و سنتی و دیگر تولیدات عشایر و روستاییان از جمله صنایع دستی را دارند.
استان ایلام در غرب کشور با حدود 590 هزار نفر جمعیت، 10 شهرستان، 25 شهر و 680 روستا دارد.
این استان با برخورداری از یک هزار و 500 جاذبه تاریخی و طبیعی از مناطق مستعد کشور برای توسعه گردشگری است.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار