"بازار ميوه هاي هندي، پاكستانيو چيني در اصفهان داغ است"
تابناک: روزگاری، جولان صنایع دستی خارجی اعم از هندی، پاکستانی و چینی، صورت این میدان را خراشیده بود و حالا این روزها وجود برخی مشاغل که سنخیتی هم با این میدان ندارد، بلای جان بازارهای نقش جهان شده است.
کد خبر: ۱۸۹۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵ 29 February 2016

به گزارش تابناک اصفهان، میدان نقش جهان به همان اندازه که در کانون توجه هنردوستان به ویژه هنرمندان صنایع دستی، معماری و نقاشی قرار گرفته است، به همان اندازه هم در طول سالهای گذشته از هجمه سودجویان در امان نبوده است.

روزگاری، جولان صنایع دستی خارجی اعم از هندی، پاکستانی و چینی، صورت این میدان را خراشیده بود و حالا این روزها وجود برخی مشاغل که سنخیتی هم با این میدان ندارد، بلای جان بازارهای نقش جهان شده است.

شاید اگر این روزها، حرفی از وجود میوه های قاچاق در بازار و دست‌های پشت پرده برای واردات آنها به کشور و بعد هم توزیع آن در بازار در میان باشد، اذهان عمومی به سوی میادین میوه و تره بار و میوه‌فروشی‌های لوکس شهر متوجه شود اما غافل از آنکه پای میوه‌های لوکس و قاچاق به تاریخی ترین میدان این شهر هم باز شده است!.

میدان نقش جهان این روزها در دل بازارهای خود علاوه بر فروشگاه های صنایع دستی و مغازه های قدیمی خود، میزبان دوره گردانی است که با یک گاری و چند سینی، میوه‌های خارجی و نوبرانه و اغلب قاچاق را عرضه می‌کنند.

میوه هایی با رنگ و لعابی زیبا و اسم‌هایی که گاهی حتی تلفظ آن برای فروشنده هم دشوار است!. اما با این وجود به دلیل جذابیت ظاهری این نوع میوه‌ها، رغبت مردم برای خرید هم بالا است و کمتر گاری‌ میوه فروشی دست خالی عصر از میدان به خانه می‌رود.

این تصاویری بخشی از واقعیت قاچاق میوه در کشور است که حتی اوضاع تا جایی پیش رفته است که توانسته بازارهای قدیمی و سنتی اصفهان را هم در تسخیر خود درآورد. وجود میوه‌هایی همچون آواکادو، پيتايا، گلابی شیلی و دیگر اقلام که البته قیمت های آن هم به اندازه نامشان برای ما غیرمتعارف است.

علاوه بر اینکه حضور این فروشندگان در بازارهای تاریخی میدان نقش جهان، جلوه سنتی این بازار را مخدوش کرده است، به گفته رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت، وارد‌کنندگان میوه‌های قاچاق برای اینکه این میوه‌ها در مدت طولانی حمل و نقل، قارچ نزنند و ماندگاری آنها افزایش یابد، از یکسری واکس‌ها، قارچ‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها استفاده می‌کنند که بسیاری از آنها غیر‌مجاز است. رستگار می‌افزاید: از سوی دیگر میزان سمی که به این میوه‌ها می‌زنند در اغلب موارد بیش از حد مجاز است.

حال خریدارانی که در برخی موارد تا سه برابر قیمت میوه های داخلی بابت خرید این لوکس‌های واردایت هزینه می‌کنند، علاوه بر از دست دادن پول خود، بخش مهمی از سلامتی خود را نیز پای مصرف این میوه‌های هزینه می‌کنند به گونه ای که به ادعای وزارت بهداشت، میزان سموم مصرف شده در این میوه‌ها 10 برابر حد مجاز است!.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار