تزئین ظروف شیشه‌ای بارنگ و نقاشی هنری است که قرن‌ها در میان ملل مختلف محبوبیت داشته و آثار متعدد و متنوعی از این هنر را می‌توان در موزه‌های نقاط مختلف جهان یافت.
کد خبر: ۱۹۱۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۸ 02 March 2016

تزئین ظروف شیشه‌ای بارنگ و نقاشی هنری است که قرن‌ها در میان ملل مختلف محبوبیت داشته و آثار متعدد و متنوعی از این هنر را می‌توان در موزه‌های نقاط مختلف جهان یافت.

به گزارش تابناک همدان؛ گذشته از ظروف شیشه‌ای شکیل با نقاشی‌های حرفه‌ای و یا کنده کاری‌های پیچیده و ظریف که از گذشته‌های دور تا حال توسط هنرمندان چیره‌دست در این رشته آفریده‌شده گاه ایجاد طرح‌ها و حتی خطوط ساده رنگی نیز می‌توانند ظروف شیشه‌ای بسیار ساده را به ظروفی زیبا و چشمگیر تبدیل کنند.

هنر نقاشی روی شیشه با الهام از طرح‌های ایرانی و اسلامی در دوره‌های مختلف تاریخی در ایران رواج داشته و شاید دوران قاجاریه را اوج شکوهمندی این هنر دانست که بنا به دلایلی در مقاطع تاریخی در چند دهه اخیر کمتر به این هنر والا پرداخته شده است؛ اما در چند سال گذشته دوباره شاهد رونق این هنر در کشور هستیم.

چهار بانوی هنرمند همدانی نیز با تشکیل گروه هنری درنا، این هنر اصیل را که پر از رنگ و شادابی است را بار دیگر در همدان احیا نموده و با خلق طرح‌هایی بدیع، متنوع، شکیل، با ترکیب رنگ‌های شاد و گرم معیاری تازه از این هنر به جامعه ارائه کردند.

گروه هنری درنا از ۶ تا ۱۳ اسفندماه نمایشگاهی از آثار هنری خود را در مرکز خرید میلاد برگزار کرده است، تابناک همدان برای تهیه گزارش از این نمایشگاه گفت‌وگویی را ترتیب داده است که در ذیل به آن می‌پردازیم:

گل سا ساعتیان کارشناس ارشد مهندسی شهرسازی بابیان اینکه گروه هنری درنا را با همکاری خانم‌ها سوده فرجیان زاده، نگین کریمی و پگاه مأواییان تشکیل داده‌ایم، اظهار کرد: اعضای دیگر گروه هنری درنا دارای مدرک کارشناسی گرافیک هستند.

وی از علاقه‌مندی خود به‌کارهای هنری از دوران کودکی اشاره کرد و یادآور شد: دوره‌های آموزشی معرق کاشی و سرامیک، نقاشی روی شیشه، حجم سازی روی شیشه و دیگر کلاس‌های هنری را طی کرده‌ام.

ساعتیان با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه این گروه در آبان ماه امسال در گالری نگاه نو، گفت: نخستین نمایشگاه را آبان ماه در گالری نگاه نو برگزار کردیم که مکان گالری در پشت شهرداری همدان مناسب نبود.

وی افزود: همدان به گالری و نمایشگاهی در مکان مناسبی که در دسترس عموم باشد برای برگزاری نمایشگاه آثار هنری نیاز دارد چراکه مردم از نمایشگاه‌های هنری استقبال می‌کنند و راغب به خرید آثار هنری و دستی هنرمندان همدانی هستند.

سخنگوی گروه هنری درنا بابیان اینکه در آستانه عید نوروز آثاری مرتبط با عید نوروز طراحی و تولید کرده‌ایم، ابراز داشت: شهروندان همدانی از نمایشگاه فعلی در مقایسه با نمایشگاه گذشته بسیار استقبال خوبی کردند و در روز افتتاحیه بیش از ۵۰۰ نفر حضور داشتند.

وی به بازخوردهای شهروندان از آثار هنری گروه درنا پرداخت و تصریح کرد: استقبال بسیار زیاد مردم از این نمایشگاه ما را ترغیب کرده که حتماً نمایشگاه بعدی را نیز در همدان برگزار کنیم.

ساعتیان گفت: شهروندان از اینکه هنرمندان همدانی آثار هنری نقاشی روی شیشه (ویترای)، کوسن و... را تولید و عرضه کردند بسیار ابراز خرسندی نمودند و از تنوع کارها نیز رضایت داشتند.

وی بابیان اینکه کارهای ارائه‌شده در نمایشگاه تلفیقی از آثار هنری سنتی و مدرن است، بیان کرد: در این نمایشگاه زیورآلات از نوع برنج، سنگ و کریستال شامل گردنبند، انگشتر و دستبند عرضه‌شده است.

این بانوی هنرمند همدانی خاطرنشان کرد: جلد تب لت، موبایل، لپ‌تاپ، تل و کلیپس، پیکسر و گل سینه، آباژور، شمع‌سازی و کوسن بخشی از آثار هنری ارائه‌شده در نمایشگاه گروه هنری درنا است.

وی بابیان اینکه نقاشی روی شیشه شامل تنگ ماهی و شمعدان‌های بخش مهمی از نمایشگاه را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: تنگ‌های ماهی و شمعدان‌هایی که باهنر ویترای با تلفیق نقوش و طرح‌های ایرانی و اسلیمی تزئین شده بسیار موردعلاقه و توجه شهروندان همدانی قرارگرفته است.

ساعتیان افزود: برای برگزاری این نمایشگاه از دو ماه قبل برنامه‌ریزی کرده‌ایم و به‌صورتی فشرده آثار را تولید و در معرض بازدید شهروندان قرار داده‌ایم و هدف از برگزاری نمایشگاه علاوه بر معرفی آثار و نوع هنر گروه درنا بود بلکه بحث فروشگاهی و فروش محصولات را نیز پیش‌بینی کرده بودیم که در هر دو هدف موفق عمل شد.

سخنگوی گروه هنری درنا اضافه کرد: شهروندان خواهان ایجاد نمایشگاه دائمی از محصولات هنری گروه درنا هستند که بعد از اتمام نمایشگاه در ۱۳ اسفندماه حتماً برای ایجاد نمایشگاه دائمی به‌صورت یک گالری برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

وی به ایده خلق آثار هنری بارنگ و طرح‌های ارائه‌شده در نمایشگاه اشاره و ابراز داشت: خیلی از طرح‌ها انتزاعی بود و سعی شد تلفیقی بین کارهای کلاسیک، ایرانی و اسلامی داشته باشیم و به ذائقه جوانان در کارهای هنری مدرن نیز توجه شد و به همین خاطر رضایت شهروندان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه جلب شده است که منجر به اخذ سفارش کار به‌خصوص سفره هفت‌سین شد.

وی بابیان اینکه تنگ ماهی ویترای در بازار همدان وجود ندارد، تصریح کرد: متأسفانه یکسری اجناس چینی که هیچ سنخیتی بافرهنگ و هنر ایرانی ندارد در بازار عرضه‌شده که آثار هنری ارائه‌شده در این نمایشگاه خصوصاً تنگ ماهی و شمعدان‌های ویترای بسیار موردعلاقه مردم قرار گرفت چراکه سفره هفت‌سین باید بر اساس فرهنگ ایرانی و اسلامی تزئین شود و خارج از آن با این فرهنگ همخوانی ندارد.

ساعتیان افزود: شمع‌های عرضه‌شده در نمایشگاه خودمان به‌صورت دستی تولید و طرح‌های ایرانی و اسلامی بر روی آن طراحی کرده‌ایم.

وی یکی از دلایل موفقیت نمایشگاه را استقبال خوب مردم دانست و تصریح کرد: در روز افتتاحیه مردم جلوی نمایشگاه صف‌کشیده بودند و چون در مرکز خرید میلاد برگزار شد به افزایش فروش کمک کرد.

ساعتیان ادامه داد: بخشی از شهروندان بعد از بازدید از نمایشگاه برای آموزش ابراز علاقه نمودند که برای سال آینده دراین‌باره برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

سخنگوی گروه هنری درنا با قدردانی از حمایت‌های اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در خصوص صدور مجوزهای لازم، گفت: میراث فرهنگی با گروه هنری درنا خیلی همکاری خوبی داشت و در برگزاری نمایشگاه ما را کمک کردند و روز گذشته کارشناسان این مجموعه از نمایشگاه بازدید کردند.

وی از برگزاری نمایشگاه گروه هنری درنا از ۱۶ تا ۲۱ اسفندماه در کرمانشاه خبر داد و عنوان کرد: هرسال در آستانه بهار در کرمانشاه نمایشگاه آثار هنری و صنایع‌دستی برگزار می‌شود و ما نیز در این نمایشگاه غرفه داریم.

ساعتیان در پایان بابیان اینکه صداوسیمای مرکز همدان نیز از نمایشگاه گروه هنری درنا بازید و گزارش تهیه‌کرده است، گفت: تهیه‌کننده برنامه نوروزی صداوسیمای مرکز همدان از ما خواسته که سفره هفت‌سین تلویزیون را طراحی کنیم و اعضای چهارنفره گروه هنری درنا نیز در لحظه تحویل سال نو در تلویزیون حضورداشته باشیم.





منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار