ثمره تفاهم سویس در اقتصاد چیست؟
محمد رضا بهرامن، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با تابناک از خشنودی همه فعالان اقتصادی نسبت به لغو تحریم‎ها در پی مذاکرات آتی در لوزان سخن گفت و افزود: ما اطمینان داریم که توافق به دست آمده در همه بخش‌های اقتصادی و غیر اقتصادی کشور اثر گذار خواهد بود.
کد خبر: ۱۹۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰ 06 April 2015
مردمی که هفته دوم فروردین را با پیگیری مداوم اخبار مذاکرات هسته ایی پشت سر گذاشتند اکنون منتظر مشاهده اثرات قابل لمس تفاهم به دست آمده میان ایران و طرف غربی هستند. شادی‌های خیابانی و مشاهده کسانی که اسکناس‌های هزار تومانی و یک دلاری در دست داشتند نشان داد که مردم در انتظار ایجاد تغییرات گسترده در بخش اقتصاد است. 

بروز تغییرات عمده و کاهش قیمت ارز به سرعت و یک شبه بیشتر شبیه یک رویاست اما در یک نگاه واقع گرایانه‌تر می‌توان منتظر ایجاد تغییرات مثبت در جهت بهبود اوضاع اقتصادی کشور بود. فعالان اقتصادی در بخش خصوصی بر این باورند که اکنون با نتایج به دست آمده در سویس باید منتظر حل و فصل مشکلات اصلی این بخش همچون موانع جابه جایی‌های مالی بود. 

از سوی دیگر روشن است که عرصه اقتصاد با لغو تحریم‌ها و روانه شدن دارایی‌های بلوکه شده تحت تاثیر قرار خواهد گرفت اما همین فعالان اقتصادی ضمن خشنودی از نتیجه حاصل شده در مذاکرات هسته ایی بر این باورند که نباید انتظار معجزه و حل یک شبه مشکلات را داشت زیرا ترمیم زیرساختهای اقتصادی کار ساده ایی نیست. 

محمد رضا بهرامن، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با تابناک از خشنودی همه فعالان اقتصادی نسبت به لغو تحریم‎ها در پی مذاکرات آتی در لوزان سخن گفت و افزود: ما اطمینان داریم که توافق به دست آمده در همه بخش‌های اقتصادی و غیر اقتصادی کشور اثر گذار خواهد بود. 

نایب رییس خانه معدن ایران رشد بورس را در روز شنبه، نمونه روشن این اثر گذاری دانست و گفت: روان شدن شرایط اقتصادی در بخش‌های مختلف شامل تامین مواد اولیه، جا به جایی پول و به دست آوردن بازار کمک بسیار مهمی به فعالان اقتصادی می‌کند. 

وی ادامه داد: طی سال‎های اخیر سرمایه گذاران خارجی رویکرد مثبتی نسبت به کشورهای دارای منابع طبیعی و معدنی داشته‌اند اما ما بخاطر شرایط تحریمی نتوانسته‌ایم از این فرصت استفاده کنیم لذا اکنون وجود بخش‌ها مزیتی تولید – منابع معدنی – در کشور به جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی کمک می‌کند. 

بهرامن با بیان اینکه یکی دیگر از بازخوردهای این تفاهم کمک به اجرای اقتصاد مقاومتی و خروج از رکود است گفت: با حل شد موانع موجود در جابه جایی پول به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود، هزینه‌های تمام شده برای فعالان اقتصادی کاهش می‌یابد و این عنصر بسیار مهم و قابل توجهی است. 

ورود به بازار رقابتی مساله قابل دیگری است که به نظر می‌رسد با رفع شرایط تحریمی قابل دسترس‌تر شود زیرا برای رقابت در بازار به دو عامل مهم کسب بازار و توان ارایه تولیدات قابل رقابت نیازمندیم. بهبود شرایط اقتصادی آن طور که فعالان اقتصادی کشور انتظار دارند موجب می‌شود که مسیر تامین مواد اولیه و دستیابی تکنولوژی‌های جدید نسبت به قبل هموار‌تر شود و به دنبال آن در حوزه تولید، محصولات قابل رقابت داشته باشیم. 

با همه این اوصاف اگرچه نتیجه به دست آمده در پرونده هسته‎ای و بازتاب اقتصادی آن، نگرانی‌های فعالان اقتصادی را به حداقل می‌رساند اما ضروریست که به شرایط اقتصادی کشور به صورت واقع بینانه نگریسته شود تا با ترویج انتظارات غیر قابل دستیابی شاهد افزایش فشار‌ها بر دولت نباشیم.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار