به مناسبت هفته منابع طبیعی، قرار است ۱۰ هزار نهال بین شهروندان همدانی توزیع شود، بررسی عمر نهال‌های کاشته شده طی سال‌های قبل نشان از عمر کوتاه این نهال‌ها دارد.
کد خبر: ۱۹۲۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰ 06 March 2016

به مناسبت هفته منابع طبیعی، قرار است ۱۰ هزار نهال بین شهروندان همدانی توزیع شود، بررسی عمر نهال‌های کاشته شده طی سال‌های قبل نشان از عمر کوتاه این نهال‌ها دارد.

به گزارش تابناک همدان؛ روز ۱۵ تا ۲۲ اسفندماه به‌عنوان هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده است، به همین مناسبت برنامه‌های مختلفی در این هفته اجرا خواهد شد، یکی از پرهزینه برنامه‌ها که هرساله تکرار می‌شود کاشت نهال و توزیع آن بین شهروندان است.

در این روز استاندار، فرماندار و بسیاری از مسئولان استان برای گسترش درخت و مزایای آن اقدام به کاشت نهال می‌کنند، اما تعداد بسیار اندکی از این نهال‌ها به مرحله درخت شدن می‌رسد و تعداد زیادی از آنها براثر بی‌توجهی از بین می‌روند.

اگر به آرشیو برنامه‌های سال‌های گذشته شهرستان و اعلام توزیع نهال در این شهر مراجعه کنیم در این سال‌های اخیر مسئولان خبر از کاشت هزارها نهال در شهر داده‌اند ولی می‌بینم که همدان به لحاظ فضای سبز حال و هوای خاصی ندارد و اگر این آمار و ارقام عملی می‌شد می‌بایست امروز شهری سرسبز داشتیم.

سال‌های گذشته کاشت نهال در جاده اجرا شد آیا درختانی در این جاده قد برافراشته‌اند!!

از طرفی مگر در هفته منابع طبیعی درساهای گذشته تا چند کیلومتری شهر نهال کاشت نشد آیا از آن نگهداری شد؟

معاون خدمات شهری شهرداری همدان با اشاره به برنامه‌های شهرداری در هفته منابع طبیعی گفت: شهرداری همدان تصمیم دارد امسال هم مانند سال گذشته با کاشت ۸ هزار نهال یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم را گرامی دارد.

مجید درویشی گفت: برنامه‌های هفته منابع طبیعی و هفته درختکاری سازمان پارک‌ها و فضای سبز را شامل توزیع ۱۰ هزار نهال در هشت پایگاه به شهروندان همدانی در هفته درختکاری (در محل‌های پارک مردم، آرامگاه بوعلی، پارک کودک، پارک اعتمادیه، شهرک شهید مدنی، پارک شهدای خضر، آرامگاه باباطاهر، بوستان باهنر) و در ایستگاه‌های بازیافت (میدان مدرس، میدان بیمه، میدان فردوسی، سعیدیه، شهرک الوند، شهرک شهید مدنی، پمپ‌بنزین رسالت، پارک شهید چمران، میدان فلسطین، شهرک فرهنگیان، بلوار نظربیگ، بلوار خرمرودی، پارک لاله) عنوان کرد.

وی افزود: در طول هفته درختکاری از طریق تلفن و تارنمایی که از طریق مناطق اعلام می‌شود شهروندان می‌توانند درخواست کاشت نهال داده تا از طریق پیمانکاران فضای سبز در مناطق چهارگانه و در ساعات ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر بر اساس فهرست، نهال تهیه‌شده به در منازل رفته تا کاشت آنها صورت گیرد.

هفته درختکاری نباید به کارنمایشی تبدیل شود روز درختکاری یا هفته منابع طبیعی نیز که برای حفاظت و اهمیت بخشیدن به این منابع است، به چند مراسم نمادین درختکاری و توزیع چند رأس نهال در شهر ما ختم شده است چنین بی‌توجهی کردن به درختان بعد از کاشت موجب رنجش خاطر دوست داران طبیعت در شهرمان شده ما از سر دلسوزی از متولیان به‌ویژه منابع طبیعی و شهرداری می‌خواهیم امسال قدری دلسوزی به خرج داده و علاوه بر اینکه فضای شهر را با کاشت درخت در هفته منابع طبیعی متحول کنند، به نهال‌های کاشته شده نیز رسیدگی لازم را داشته باشند.

امید می‌رود در قبال توزیع، کاشت و نگهداری درختانی که در این هفته توزیع می‌شود توجه ویژه‌ای به عمل‌آورند چراکه امر درختکاری با اعتقادات مذهبی ما هم در ارتباط است به‌طوری‌که بارها شنیدیم که کاشت درخت یک نوع عبادت است باید آن را به‌عنوان یک وظیفه ملی و دینی انجام دهیم.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار