جولان واردکنندگان دانه‌درشت میوه به کشور
این روزها بحث قاچاق میوه در کشور بازار داغ محافل است، میوه‌ای که در کشور به وفور یافت می‌شود و کشور حداقل در این زمینه اگر بگوییم خودکفا است و ظرفیت صادرات را نیز دارد، چندان بی‌راه نگفتیم.
کد خبر: ۱۹۳۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴ 06 March 2016
به گزارش تابناک مازندران، بحث قاچاق که مطرح می‌شود ذهن‌ها به سمت کالاهای گران قیمت و یا کالاهای که تولید آن در داخل کشور منع قانونی دارد و یا اینکه جنس مرغوب‌تر با قیمت نازل‌تر قرار است در اختیار مردم قرار گیرد.

اما این روزها بحث قاچاق میوه در کشور بازار داغ محافل است، میوه‌ای که در کشور به وفور یافت می‌شود و کشور حداقل در این زمینه اگر بگوییم خودکفا است و ظرفیت صادرات را نیز دارد، چندان بی‌راه نگفتیم.

از طرفی در استان مازندران درباره قاچاق میوه دو موضوع مطرح است، اول بحث وجود این میوه‌ها در بازارها و میادین که از جانب مسئولان دولتی تکذیب می‎شود و از طرفی هم ورود تعزیرات حکومتی و خط و نشان این اداره‌کل برای عرضه‌کنندگان این کالا در سطح استان هم کمی تأمل‌برانگیز است.

تأمل‌برانگیز از این نظر که چرا این کالاها باید در میادین بازار و تره بار قرار گیرد؟ چرا مسئولانی که در ارتباط با ورود کالا قاچاق از نوع میوه به داخل استان دغدغه دارند قبل از ورود این کالا به استان تدابیری برای آن اتخاذ نمی‎کنند. 

از طرفی مسئولان تعزیرات حکومتی چه تعداد نیرو دارند که بخواهند به‌صورت کلان در سطح استان بر روند عرضه این کالاها نظارت داشته باشند. 

این خط و نشان اداره‌کل تعزیرات حکومتی مازندران در ارتباط با قاچاق کالاها در حالی مطرح می‌شود که رئیس اتحادیه باغداران مازندران مدعی شد که میوه‌ها وارداتی کالای قاچاق نیست! 

محمدرضا شعبانی معتقد است: میوه‌ها موجود در بازار به شکل گسترده در کشور توزیع شده و حتی این میوه‌ها به‌صورت کلی در همه میادین بار کشور و حتی مغازه‌های خرد در دسترس است وقتی این میوه به‌صورت کلی در دسترس همه وجود دارد که بحث قاچاقی بودن آنها به‌صورت کلی منتفی است.

وی اضافه کرد: مطرح کردن میوه فاقد مجوز در بازار توهین به فهم مردم است. 

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اضافه کرد: آیا می‎شود باور کرد که میوه از برزیل، شیلی و چین بدون مشخص بودن مقصد بارگیری می‌شود. 

وی یادآور شد: سه دستگاه جهاد کشاورزی، وزارت صنعت معدن و تجارت و نیز گمرکات در این زمینه باید پاسخگو باشند. 

اما اظهار نظر غیرشفاف مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران در ارتباط با مشکلات بهداشتی این کالاها نیز کمی نگران‌کننده است.

مهدی عباسی به‌صورت کم‌رنگ در ارتباط با غیربهداشتی بودن میوه‌های قاچاق نیز صحبت به میان آورد که این موضوع نشان می‌دهد که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز باید در این زمینه اطلاع‌رسانی شفاف‌تری در ارتباط با میوه قاچاق و مشکلاتی که ممکن است برای مردم ایجاد کنند صحبت کنند. 

انتظار این است که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ارتباط با سلامت این میوه‌ها، جهاد کشاورزی، گمرکات و نیز اداره صنعت، معدن و تجارت مازندران درباره چرایی ورود این کالاها به بازار به صورت شفاف‌تر با مردم صحبت کنند.

بلاغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار