جز شمع جگرسوز كه شد همدم خواجو؛
تابناک: اگر فردی در طبقه پایین پل در منتها الیه عرشه پل بایستید و با زاویه 39 درجه نسبت به افق به تركیب طاق ها، نشیمنگاه ها و دیواره ها بنگرید. بناگاه از تركیب این فضای سه بعدی و از محل برخورد دیواره های پیشین و پسین شمعی سر بر می آورد!
کد خبر: ۱۹۳۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰ 07 March 2016

به گزارش تابناک اصفهان، رازهای پل خواجو گرچه سالهاست در دل آن نهفته شده است اما هروز گوشه ای از این رازها برای مردم دیار نصف جهان که شاید خود هم از این رازها آگاه نبوده‌اند، آشکار می شود.

وجود شمع در پایه های دهانه های پل خواجو این روزها در شبکه های مجازی با عکس هایی دراین خصوص شگفتی بسیاری از مردم را برانگیخته است اما جالب اینجاست که این ویژگی پل خواجو که این‌روزها توسط عکاسان خبری شکار شده است، پیش تر از سوی کارشناسان میراث فرهنگی موشکافی شده بود.

به گفته کارشناسان، این ویژگی جذاب که در شب و با تلفیق نور و تاریکی قابل مشاهده است، نشان از دید سه بعدی طراح و معمار این اثر تاریخی دارد. اثری که در زمانی ساخته شده که هیچ نرم افزار و رایانه ای برای طراحی اینگونه آن وجود نداشت.


اگر فردی در طبقه پایین پل در منتها الیه عرشه پل بایستید و با زاویه 39 درجه نسبت به افق به تركیب طاق ها، نشیمنگاه ها و دیواره ها بنگرید. بناگاه از تركیب این فضای سه بعدی و از محل برخورد دیواره های پیشین و پسین شمعی سر بر می آورد!


اما علاوه این ویژگی، یکی دیگر از موضوعات جالب در معماری این پل تاریخی، شمایل عقاب‌گونه این پل از فراز آسمان است.

اگر زاویه دید خود از روی زمین به آسمان تغییر دهیم بنای این پل شبیه یه یک عقاب خواهد بود که بال های خود را گشوده است و بر بالای رودخانه زاینده رود پرواز می کند.

كنگره های طبقات مختلف پل بسان پرهای عقاب می ماند و برآمدگی های شاه نشین طبقه دوم پل همچون سر عقاب است.

اما دیگر خصیصه این پل تاریخی و رازآلود، که شاید بیشتر مد نظر اهل آواز و موسیقی باشد، این است که اگر در ستون اول شمالی سمت چپ این پل حرف بزنید و فردی نزدیك ستون اول جنوبی در سمت راست باشد صدای شما را می‌شنود و به همین دلیل است که از دیرهنگام از پیر و جوان هوس خواندن زیر پل خواجو را در سر داشته اند و هنوز هم گروه های مختلفی به صورت غیررسمی هرازگاهی در خواجو زیر آواز می‌زنند.


آواز خواندن زیر پل خواجو یکی از تفریحات بومی مردم این شهر از قدیم‌الایام بوده است که البته طی سال‌های اخیر علاوه بر آوازخوانی‌های سنتی، پای گروه‌های پاپ و جاز را به هم باز کرده است.



از شمع بپرسيد حديث دل خواجو
جز شمع جگرسوز كه شد همدم خواجو

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار