طی سال جاری؛
جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از شناسایی ۱۴ مورد حفاری غیرمجاز طی ۱۱ ماه سال جاری در قم خبر داد.
کد خبر: ۱۹۴۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹ 07 March 2016
به گزارش تابناک قم به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، اسماعیل علینیا گزارشی از عملکرد یگان حفاظت این اداره کل ارائه کرد و گفت: در این خصوص چهار مورد دستگیری انجام شده است.

‌وی افزود: امسال حفاری‌های غیرمجاز نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۶ مورد بوده کاهش پیدا کرده است که این امر نشانگر تعامل مردم در اطلاع رسانی در خصوص حرکات مشکوک افراد سودجو در کنار اماکن تاریخی و بازدید تیم‌های یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی است.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم ادامه داد: یک مورد کلاهبرداری و خرید و فروش اشیای تقلبی، یک مورد تخریب غیرمجاز، ۱۰ مورد ساخت و ساز غیر مجاز و یک مورد سایر سرقت‌ها طی از اول سال تا کنون رخ داده‌ که توسط نیروهای یگان رسیدگی شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت ۵۹ اشیا کشف شده است، گفت: اشیای اصلی کشف شده ۴۱ مورد و اشیای کشف شده بدل ۱۸ مورد بوده است همچنین ۶ مورد نیز اسکورت اشیا تاریخی و فرهنگی و پنج مورد حفاظت از تیم‌‌های کاوش درون سازمانی علمی و باستان‌شناسی و چهار مورد حفاظت از نمایشگاه توسط یگان حفاظت این اداره کل صورت گرفته است.

علینیا با اشاره به مرمت غیر اصولی بر آثار تاریخی ثبتی، گفت: نظارت‌ها بر عملیات عمرانی برون سازمانی نقاط ثبتی از جمله جاده سازی و لوله کشی و سایر موارد انجام می‌شود که در این راستا یک مورد مرمت غیر مجاز بر اماکن ثبتی این استان صورت گرفته است که با پیگیری، دستندرکاران آن شناسایی و برخورد قانونی با آن‌ها صورت گرفته است.

‌وی بیان داشت: طی بازدید‌ و نظارت از آثار تاریخی در صورتی که تیم‌های یگان این اداره کل با ساخت و ساز و یا مرمت مواجه شوند کار را تعطیل می‌کنند و در صورت اطمینان از مجوز اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم اجازه فعالیت را می‌دهند در غیر این صورت جرم محسوب شده و عوامل اجرایی را به مراجع قضایی معرفی می‌کنند.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم از ثبت ۳۵۹ اثر تاریخی در این استان خبر داد و گفت: روزانه از هفت پایگاه، موزه و آثار تاریخی ثبتی و غیر ثبتی با قدمت تاریخی استان توسط دو اکیپ گشتی در داخل و خارج استان و سه اکیپ ثابت یگان حفاظت این اداره کل صورت می‌گیرد.

وی خواستار مشارکت بیشتر مردم دوستار میراث فرهنگی شد و گفت: مردم می‌توانند برای تعامل و گزارش از اقدامات مشکوک در اطراف آثار تاریخی با شماره‌های ۳۷۲۱۲۲۸۰ و ۷۲۱۳۶۶۰ برای پیگیری تماس حاصل کنند تا تیم‌های یگان این اداره کل حضور پیدا کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار