تمامی جزئیات جشنواره بین‌المللی فجر؛
پردیس سینمایی چارسو کاخ جشنواره خواهد بود... بخش‌‌هایی نظیر «Talent Campus» و «Student Lab» با گرته برداری از جشنواره برلین در این دوره از جشنواره فجر گنجانده شده... خبری از خرید کپی رایت فیلم‌ها از پخش‌کننده و نمایش این آثار در چند سانس نیست... برخی فیلم‌های غیرایرانی و بین‌المللی برای اولین بار در جشنواره بین المللی فیلم فجر رونمایی خواهند شد... رضا کیانیان کاخ جشنواره را مدیریت می کند...
کد خبر: ۱۹۴۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵ 08 March 2016
مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه

110 میلیون جایزه برای 9 برنده جشنواره سی و چهارم
سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با نخستین رونمایی از چند فیلم بین‌المللی و قواعدی متفاوت از دوره‌های پیشین این رویداد برگزار خواهد شد تا آهسته آهسته این رویداد به مرجعیت بین المللی در خاورمیانه به عنوان گام نخست تأثیرگذاری بین المللی دست یابد و البته برای این هدف تنها 110 میلیون تومان جایزه در نظر گرفته شده است.

به گزارش «تابناک»، سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، بیستم تا بیست و پنجم آوریل 2016 مصادف با اول تا ششم اردیبهشت ماه 1394 با دبیری رضا میرکریمی نویسنده و کارگردان سینما و مدیرعامل خانه سینما برگزار می‌شود. میرکریمی از مهرماه 1394 فعالیت اجرایی را با تیمش آغاز کرد اما اکنون روند اجرایی و ترکیب این تیم اجرایی رونمایی می‌شود.110 میلیون جایزه برای 9 برنده جشنواره سی و چهارم

برای نخستین بار جشنواره فیلم فجر همچون جشنواره های برلین، کن و ونیز، هیأت انتخاب ندارد و در عوض مشاوران انتخاب فیلم مسئول تماشا و پیشنهاد فیلم‌ها هستند که محمدمهدی عسگرپور، علیرضا شجاع نوری، فریدون جیرانی، مجید اسلامی، کامیار محسنین، شادمهر راستین، حسن برزیده، جعفر صانعی مقدم، مرتضی رزاق کریمی و فرید فرخنده کیش این مشاوران را تشکیل می‌دهند.

جشنواره سی و چهارم از بخش‌های مسابقه بین‌الملل، پانورامای فیلم های آیا و کشورهای اسلامی، جشنواره جشنواره‌ها، نمایش ویژه (مستند و یادبود)، مرور و ادای احترام خواهد بود. همچنین بخش‌‌هایی نظیر «Talent Campus» و «Student Lab» به عنوان بخش‌های توجه به استعدادهای سینمایی با گرته برداری از جشنواره برلین در این دوره از جشنواره فجر گنجانده و علاوه بر این بخش‌ها، مسترکلاس، ورک‌شاپ و سمینارهایی نیز در نظر گرفته شده است.

بر خلاف جشنواره فیلم فجر (داخلی) که با نگاه عمومی و مردمی برگزار می‌شود، سی و چهارمین جشنواره بین‌الملل فجر نگاه آکادمیک و علمی خواهد داشت و در همین راستا، نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌ها به نشست‌های تحلیل فیلم تبدیل شده و علیرضا شجاع نوری به عنوان دبیر نشست‌های حکم گرفته است.

بر این دوره از جشنواره با کاهش جوایز، شش جایزه برای فیلم‌های بلند در نظر گرفته شده که سیمرغ زرین بهترین فیلم به همراه 30 میلیون تومان جایزه نقدی مهم ترین این جوایز خواهد بود. پنج نقره بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین فیلمنامه نیز هر یک با ده میلیون تومان جایزه نقدی همراه خواهند بود. جایزه هفتم نیز به عنوان جایزه ویژه هیأت داوران در یکی از بخش‌های فیلمبرداری، تدوین، موسیقی و طراحی صحنه و لباس به همراه ده میلیون تومان وجه نقد اهدا می‌شود.

همچنین سیمرغ نقره بهترین فیلم کوتاه (کمتر از 15 دقیقه)، دپیلم افتخار بهترین فیلم از کشورهای آسیایی و اسلامی، دیپلم افتخار جایزه تماشاگران، جام طلایی و دیپلم افتخار جایزه محمد امین برای بازتاب اخلاق نبوی هر یک به همراه 10 میلیون تومان جایزه نقدی اهدا خواهد شد. مطابق با آیین نامه این جشنواره، در هیچ بخشی به دو نفر یا دو اثر جایزه داده نخواهد شد و جوایز تقسیم نمی‌شود و همچنین به هیچ فیلمی بیش از دو جایزه تعلق نمی‌گیرد.

110 میلیون جایزه برای 9 برنده جشنواره سی و چهارم
بخش Talent Campus در جشنواره برلین

هرچند در آیین نامه جشنواره ذکر نشده، اولویت انتخاب کنندگان فیلم‌ها از میان متقاضیان، آثاری است که در جشنواره فیلم فجر (داخلی) نیز باشند. با این حال، مانعی برای حضور این فیلم‌ها در میان متقاضیان وجود ندارد و تنها فیلم‌های بلند ایرانی که در جشنواره‌های بین‌المللی حضور داشته‌اند، در این جشنواره پذیرفته نمی‌شوند. 

اتفاق مهم دیگر آنکه در این دوره از جشنواره بر خلاف دوره‌های پیشین، خبری از خرید کپی رایت فیلم‌ها از پخش‌کننده و نمایش این آثار در چند سانس نیست. در مقابل برخی فیلم‌های غیرایرانی و بین‌المللی برای اولین بار در جشنواره بین المللی فیلم فجر رونمایی خواهند شد و همزمان سینماگران بین‌المللی شناخته شده‌ای در هفته اول اردیبهشت ماه به تهران خواهند آمد.

برای جشنواره بین المللی فیلم فجر، مهدی یزدانی به عنوان معاون اجرایی، امیر اسفندیاری به عنوان معاون امور بین الملل، ایرج تقی‌پوربه عنوان مدیر امور هنری و تبلیغاتی، جعفر صانعی مقدم در جایگاه مدیر برنامه ریزی، کیوان کثیریان به عنوان مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی، دکتر روح الله حسینی مدیر مدرسه ملی سینما به عنوان مدیر علمی و آموزشی، مازیار میری به عنوان مدیر بخش دارالفنون فعالیت خواهند داشت.

همچنین برخلاف دوره پیشین که برای نخستین بار جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به صورت مستقل در پردیس سینمایی ملت برگزار شد، این بار پردیس سینمایی چارسو به عنوان کاخ جشنواره سی و چهارم انتخاب شده و اشکان خطیبی مدیر سینماهای پردیس چارسو نیز به عنوان مدیر اجرایی کاخ جشنواره از میرکریمی حکم گرفته است و رضا کیانیان به عنوان مدیر کاخ جشنواره در این مجموعه فعالیت می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار