تب برفکی به دام های همدان رسید، این بیماری واگیر دار که در دام های کشور نیز مشاهده می شود تلفات حیوانی را به همراه داشته است.
کد خبر: ۱۹۴۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳ 08 March 2016

تب برفکی یا بیماری دهان وپا، یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که که موجب بیمارشدن حیوانات از جمله گاو، بز، خوک، گوزن آهو و گوسفند می‌شود.

به گزارش تابناک همدان؛ این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و متعاقباً تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.

تب برفکی بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند، این بیماری بعنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود.

کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم نمودن میلیون‌ها راس دام است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به گزارش مواردی از وقوع بیماری تب برفکی در بین دام‌های استان همدان گفت: دامداران از هرگونه نقل و انتقال دام از سایر شهرستان‌ها و استان‌های کشور به استان همدان قبل از اطمینان از سلامت دام‌ها خوددراری کنند.

محمود رضا رسولی افزود: رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای در پیشگیری از ابتلای دام‌ها به بیماری واگیردار تب برفکی نقش مهمی دارد.

وی با بیان اینکه گزارش مواردی از وقوع بیماری تب برفکی دریافت شده است گفت: دامداران از هرگونه نقل و انتقال دام از سایر شهرستان‌ها و استان‌های کشور به استان همدان قبل از اطمینان از سلامت دام‌ها و نیز اخذ مجوزهای لازم قرنطینه‌ای و بهداشتی از دامپزشکی مبداء جداً خودداری کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان افزود:بیش از ۶۰۰ هزار راس دام سبک در استان همدان علیه بیماری تب برفکی واکسیناسنه شده اند.

رسولی با اشاره به اینکه تا کنون ۵۷۰ میلیون تومان واکسن برای تب برفکی خریداری شده است، گفت: خدمات ارائه شده به دامداران از سوی دامپزشکی رایگان بوده است.

وی با بیان اینکه ۹۰ هزار دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در استان همدان واکسینه شدند، افزود: بیشترین مشکل در دام های سبک بوده که علت آن نقل و انتقال غیر مجاز و تشکیل گله است.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان خواستار همکاری دامداران با بازرسان دامپزشکی شد و اضافه کرد: از دامداران می خواهیم که نکات و اصول قرنطینه ای و امنیتی و بهداشتی را رعایت و از خرید و فروش دام غیر مجاز خودداری کنند.

رسولی با تاکید بر اینکه اولویت واکسیناسیون با واحدهای پر خطر و پر تولید در استان همدان است، اظهار داشت: کانون های بیماری در دام های سنگین انگشت شمار بوده و در مورد دام های سبک نیز وضعیت استان همدان نسبت به سایر استان ها مناسب تر است.

وی افزود: ازآنجا که عامل بیماری تب برفکی نوعی ویروس است لازم است دامداران نسبت به تشدید ضوابط امنیت زیستی در دامداری‌های خود اقدام و با مواد ضدعفونی کننده مناسب و مجاز به‌ صورت مداوم محیط دامداری را ضدعفونی و از رفت و آمد غیر ضروری خودروها و اشخاص متفرقه به دامداری خود به‌طور جدی ممانعت کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان تأکید کرد بیماری تب برفکی که در گویش محلی "طبقه" و "شلیکه" نیز نامیده می‌شود اگر چه بیماری مشترک انسان و حیوان محسوب نمی‌شود، ولی در صورت ابتلای گله، خسارات اقتصادی قابل توجهی به دامداران تحمیل می‌کند.

رسولی به کلیه دامداران توصیه کرد در صورت ابتلای دام‌ها به بیماری(مشاهده علایم جراحت در دهان و لنگش) و یا مشاهده تلفات، موارد را در اسرع وقت به اداره دامپزشکی شهرستان مربوطه و یا با تماس با سامانه تلفنی 1512 اداره کل دامپزشکی استان را مطلع کند.

وی از دامداران درخواست کرد ضمن همکاری با اکیپ‌های واکسیناسیون اعزامی ادارات دامپزشکی در سطح استان از رهاسازی لاشه دام‌هایی که احتمالاً در اثر بروز بیماری تلف می‌شوند در روستاها و نیز حاشیه جاده‌ها خودداری کنند و آن‌ها را با رعایت اصول بهداشتی به‌همراه مواد ضدعفونی کننده در عمق مناسب دفن کنند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار