همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش تقاضا برای میوه برای ایام نوروز، بحث قاچاق میوه های خارجی به کشور باز هم داغ شد و در کانون توجه رسانه ها و افکار عمومی قرارگرفت.
کد خبر: ۱۹۴۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱ 08 March 2016
آمارهای مختلفی از میزان میوه قاچاق شده به کشور منتشر می شود که برخی از آن ها این قاچاق را تا روزانه 3 هزار تن نیز تخمین می زنند.

این فضا و انتشار چنین آمارهایی زمینه را برای حساسیت مردم نسبت به قاچاق میوه و سود قاچاقچیان بالا برده است و هر از چند گاهی نیز مانند هفته های اخیر انتشار عکس هایی از قاچاق میوه در مرزهای کشور که نشان می داد چگونه قاچاقچیان با فراغ بال و آسودگی خاطر مشغول بارزدن میوه های قاچاق هستند، تعجب و البته حساسیت عمومی را دو چندان می کند.

موضوع اما منحصر به میوه نیست؛ بسیاری از فعالیت های تولیدی در کشور دچار بلیه قاچاق هستند و کسب و کار سرمایه گذاران ایرانی به شدت تحت تأثیر آثار مخرب قاچاق قرارگرفته است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور با تأیید این واقعیت از گردش مالی پنج ‌میلیارددلاری قاچاقچیان کالا و گردانندگان اقتصاد زیرزمینی خبر داد که هیچ‌گونه مالیاتی هم نمی‌پردازند.

الهام امین‌زاده گفت: «تنها ٣٢ درصد کسانی که باید مالیات بدهند بار مالیاتی را بر دوش می‌کشند زیرا هم‌اکنون ٦٠ درصد فرار مالیاتی در کشور داریم».

او بدون اشاره به هشت درصد باقیمانده از ٣٢ درصدی که مالیات می‌دهند و ٦٠ درصدی که فرار مالیاتی دارند، افزود:« مالیات را در ایران تنها تولیدکنندگان شناسنامه‌دار و حقوق‌بگیران دولتی پرداخت می‌کنند».

امین‌زاده ادامه داد: «براساس قانون رفع موانع تولید، ٢٧ آیین‌نامه و چهار دستورالعمل در هیأت دولت به تصویب رسیده که فعالان بخش خصوصی کمتر از این مقررات مطلع هستند؛ بنابراین باید به آنها نشان داد که کجا معافیت، مشوق و کجا بخشودگی دارند».

با این حال قاچاق میوه در کنار قاچاق گوشی تلفن همراه و پوشاک به داخل کشور بیش از سایر کالاها در معرض توجه است چرا که این کالاها مستقیم مورد استفاده مردم قرار می گیرد و طبیعتا بیشتر نسبت به سلامت آن ها حساسیت نشان می دهند؛ حساسیتی که به نظر چندان هم بیراه نیست چرا که انتشار عکس هایی از جاسازی میوه های قاچاق خارجی در کارتن های میوه ایرانی نشان داد قاچاقچیان به تنها چیزی که فکر نمی کنند، سلامت جامعه است.

این بار عکس ها تصاویر کشف تعداد پنج کامیون در مرز گمرک شلمچه را نشان می دادند که با هوشیاری ماموران گمرک شناسایی شد. میوه عبور خارجی در داخل تخلیه و به جای آن پیاز، سیب زمینی، کارتن خالی و ... بارگیری شده بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار