عاملی:
تابناک: نائب رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر اصفهان گفت:باید توجه داشته باشیم پروژه‌های بزرگ و کلیدی شهر اصفهان فاقد جنبه‌های نو‌آورانه بوده و در آنها کمتر به ایجاد مزیت رقابتی توجه شده است.
کد خبر: ۱۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۸ 31 January 2015

به گزارش تابناک به نقل از مهر، سید احمدعلی عاملی ظهر امروز در هفتاد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مدیریت شهری در تمام شهرهای جهان فارغ از نظام‌ها و جریان‌های سیاسی به دنبال توسعه منابع اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی خود هستند، اظهار داشت: تمام فعالیت مدیریت شهری در جهان به دنبال جذب سرمایه‌های ملی و بین‌المللی است و این امر می‌تواند معیار مناسبی برای سنجش فعالیت مدیریت شهری در شهرها باشد.

وی سیاستگذاری سنجیده، برنامه‌ریزی مدون و تدوین و انتخاب راهبردهای منحصر به فرد را از مهم‌ترین نیازهای مدیریت شهری برای پیروزی در میدان رقابت با دیگر شهرها دانست و افزود: چنانچه در بدنه مدیریت شهری شهرها این خصوصیات وجود نداشته باشد در امر جهانی شدن و جذب سرمایه‌ها موفق نخواهند بود.

هدف نهایی مدیریت شهری دست‌یابی به پایداری و افزایش رقابت‌پذیری است

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هدف نهایی مدیریت شهری دست‌یابی به پایداری و افزایش رقابت‌پذیری شهر با تمرکز بر دامنه گسترده‌ای از بخش‌های کالبدی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی در ابعاد گوناگون سازمانی است، ادامه داد: در این راستا ضروری است که تمام بخش‌های یک شهر با تعامل و یکپارچگی و با استفاده از نگرشی واحد برای توسعه و آبادانی شهر فعالیت داشته باشند.

وی بودجه ریزی و اجرای تصمیمات را برنامه‌های عملیاتی و تصمیم سازی و سیاستگذاری صحیح را از برنامه‌های راهبردی توسعه شهرها دانست و گفت: شهر اصفهان پس از پشت سر گذاشتن سه برنامه پنج‌ساله با برخورداری از منشور سیاستی دوره چهارم شورای اسلامی شهر، وجود اسناد راهبردی گوناگون به ویژه برنامه اصفهان ۹۵ و همچنین با در اختیار داشتن نتایج پژوهش‌های گسترده دارای تجربه‌ای ارزشمند و آموزه‌هایی روشنگر در گام نخست برنامه‌ریزی است.

بخش‌نامه بودجه سال آتی شهرداری‌ها را ملزم به پیاده‌سازی بودجه‌ریزی عملیاتی می‌کند

عاملی با بیان اینکه با توجه به بخش‌نامه بودجه سال آتی که شهرداری‌ها را ملزم به پیاده‌سازی بودجه‌ریزی عملیاتی می‌کند از یک سو و با توجه به وجود کاستی‌ها و نا‌رسایی‌های بسیار در زیر‌ساخت‌های کنونی شهرداری در راستای پیاده‌سازی بودجه‌ریزی عملیاتی از سوی دیگر، حداقل انتظار می‌رود که بودجه شهرداری اصفهان در چارچوب برنامه راهبردی و در قالب بودجه برنامه‌ای که پیشتاز دست‌یابی به بودجه عملیاتی است، تهیه و تنظیم شود، افزود: در این قالب به جای اختصاص میزان بودجه به ردیف‌ها و سر‌فصل‌های هزینه‌ای، این ارقام به سرفصل اهداف و برنامه‌ها و به ردیف‌های طرح‌ها و پروژه‌ها تخصیص پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بودجه برای بهبود شاخص‌های مدیریت شهری از جوانبی مانند کیفیت زندگی شهروندان، توسعه پایدار شهری، توانمند‌سازی سرمایه‌های انسانی و موارد دیگر تهیه می‌شود، اظهار داشت: ضروری است با پیوست بودجه شاخص‌های با‌ اهمیت و اهداف کمی یا میزان بهبود این شاخص‌ها به شورای شهر ارائه شود.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: دراین راستا علاوه بر ارزیابی بودجه در دست‌یابی به شاخص‌های مذکور به صورت پیش‌رویدادی در زمان تفریغ بودجه بتوان به ارزیابی بودجه و عملکرد مدیریت شهر به شیوه پس‌رویدادی پرداخت.

وی مفهوم را عنصر اصلی تمام نظام‌های بودجه‌ریزی دانست و گفت: رویکرد برنامه‌ای به فرآیند بودجه‌ریزی یک رویکرد الزامی و دائمی است، چرا که سبب ایجاد ارزش افزوده می‌شود.

عاملی در ادامه با بیان اینکه امور راهبردی یا استراتژیک باید دارای سه شرط باشد، افزود: این امور باید بلند‌مدت بوده، در محیط رقابتی باشند و جنبه حیاتی داشته باشند.

وی با بیان اینکه طرح‌های بزرگ شهر اصفهان با کنار گذاشتن بلند مدت و حیاتی بود باید با شهرهای بزرگ توریستی دنیا ارزیابی شوند، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که پروژه‌های بزرگ و کلیدی شهر اصفهان فاقد جنبه‌های خلاقانه و نو‌آورانه بوده و در آنها کمتر به ایجاد مزیت رقابتی توجه شده است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: از مجموع یک‌هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبارات نقدی و غیر‌نقدی مربوط به پروژه‌های بالای ۱۰ میلیارد شهرداری و به عبارتی پروژه‌های شاخص و کلیدی شهر، بیش از ۵۰ درصد آن پیرامون ایجاد و تکمیل خیابان‌ها، پارکینگ‌ها و پل‌های عابر پیاده مکانیزه سطح شهر می‌شود.

عاملی با انتقاد از کمبود اعتبار تخصیص یافته به پروژه‌های خدماتی شهر اصفهان بیان داشت: ۲۰ درصد بودجه شهرداری اصفهان نیز مربوط به پروژه‌های فضای سبز شده و ۲۷ درصد باقیمانده نیز برای ایجاد ساختمان‌های اداری، فرهنگی و پارک‌سوار هزینه می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار