قریب به 80 سال از جنایت مسجد گوهرشاد توسط رضاخان می گذرد و طرح فراخوان ملي گوهرشاد زمينه اي براي بازخواني يک خاطره مشترک تاريخي در سراسر کشور است...
کد خبر: ۱۹۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰ 07 April 2015
به گزارش تابناک از خراسان رضوی، سال 1394 هشتادمين سالروز قيام مسجد گوهرشاد عليه سياست هاي رضاخاني و کشتار مردم توسط رژيم پهلوي است. واقعه اي که مقدمه خونيني براي ماجراي کشف حجاب سراسري در ايران شد. سياست رضاخاني براي تغيير سبک زندگي و انهدام هويت ديني به قدري گسترده بوده است که مي توان ادعا کرد هيچ خانواده ايراني نيست که از آن متأثر نشده باشد.
 اجبار به تغيير لباس و کشف حجاب تا دل دورافتاده ترين روستاهاي کشور نيز امتداد و بروز داشته است. بنابراين هرچند قيام گوهرشاد در گستره جغرافيايي مشهد رخ داده است، اما طرح ملي گوهرشاد زمينه اي براي بازخواني يک خاطره مشترک تاريخي در سراسر کشور است.

تدوين 6 هدف براي فراخوان

به گزارش خراسان و بر اساس اعلام «دبيرخانه طرح ملي گوهرشاد»، اين دبيرخانه که در طول ماه هاي گذشته با رصد ظرفيت هاي محتوايي و مردمي مختلف و به ابتکار معاون فرهنگي شهرداري مشهد و سازمان فرهنگي تفريحي شهرداري اقدام به ضبط هزاران خاطره از صدها شاهد عيني وقايع آن دوره کرده است، در آستانه هشتادمين سالروز قيام خونين گوهرشاد در مشهد، به پاس نهضت ملي دفاع از سبک زندگي ديني در برابر تجدد وارداتي دوران پهلوي، فراخوان آثار و ايده هاي علمي، هنري، رسانه اي و اجتماعي را در موضوعات و شاخه هاي مختلف اعلام کرد.

بر اين اساس، روايت تاريخ مقاومت ملي ايرانيان در برابر جريان کشف حجاب، ايجاد جريان تاريخ نگاري مردمي و فعال سازي نسل جديد در راستاي هويت يابي و ثبت تجربه تاريخي، ترسيم سيماي خشن ديکتاتوري پهلوي و روشنفکران حامي سلطنت و مقابله با جريان رسانه اي تطهير پهلوي، پاسخ به طراحي دشمن در جنگ نرم پيرامون هويت زن مسلمان و سبک زندگي، توجه به گستره ملي و نيز قابليت هاي جهاني موضوع حجاب و سبک زندگي و توجه به قيام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد در سال 1314 به عنوان نقطه ثقل مقاومت ديني ملت ايران، 6 هدفي است که براي اين فراخوان ملي تدوين شده است.

فراخوان مردمي ثبت خاطرات کشف حجاب

بر اساس اين طرح، هر يک از افرادي که در بين خانواده و آشنايان خود از سراسر کشور افرادي را مي شناسند که از دوران تغيير اجباري لباس و کلاه و کشف حجاب خاطراتي دارند يا از شهداي اين دوره اطلاعاتي دارند، مي توانند کلمه «حجاب» را به شماره 3000330003 پيامک کنند تا براي ثبت اطلاعات و خاطرات، با آنان تماس گرفته شود.

فعاليت هاي حمايتي طرح

همچنين در اين طرح از پايگاه ها و تشکل هاي فرهنگي و مردمي، کانون هاي فرهنگي مساجد، روزنامه نگاران و ... در سراسر کشور براي شناسايي شاهدان عيني يا صاحبان خاطرات، خاطره نگاري از دوران تغيير لباس و کشف حجاب، کشف و انتشار اسناد مرتبط و ... حمايت مي شود و براي تعامل با پژوهشگران، دانشگاه ها، مراکز پژوهشي و مجلات علمي براي بازنشر کتاب و مقالات تاريخي و تدوين و انتشار پايان نامه ها، مقالات و کتاب هاي تخصصي در عموم رشته هاي علوم انساني تلاش مي شود.

از ديگر فعاليت ها و قالب هاي اين طرح مي توان به تعامل با شهرداري هاي سراسر کشور و نيز تشکل هاي شهري براي ساماندهي و جمع آوري خاطرات مردمي و اجراي بزرگداشت هاي مردمي به ويژه شناسايي و بزرگداشت شهداي کشف حجاب در سراسر کشور اشاره کرد. حمايت از توليدات ادبي و دراماتيک در شاخه هاي مختلف داستان کوتاه، فيلمنامه، نمايشنامه و رمان، حمايت از توليدات هنري اعم از فيلم سينمايي، سريال، پويانمايي، سرود، موسيقي، تئاتر، يادمان هاي تجسمي و مشارکت در توليد محصولات در حوزه فرهنگ عمومي مانند نوشت افزار، پوشاک و توليد يا اجراي هر محصول يا ايده اجتماعي مرتبط، از ديگر فعاليت ها و قالب هاي اين طرح به شمار مي رود.

ارتباط با دبيرخانه

علاقه مندان، فرهيختگان، هنرمندان و فعالان فرهنگي و اجتماعي مي توانند ايده ها و طرح هاي پيشنهادي و پيشينه مرتبط با پيشنهاد خود را از طريق پايگاه هاي اطلاع رساني Goharshad.net و Shahrebehesht.ir ثبت و ارائه و آمادگي خود را براي همکاري با دبيرخانه طرح ملي گوهرشاد اعلام کنند.

اجراي طرح هاي ملي با محوريت مشهد در فراخوان گوهرشاد

همچنين در اين زمينه معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري مشهد اعلام کرد که بايد طرح هاي ملي با محوريت مشهد در زمينه فراخوان ملي گوهرشاد اجرا شود.

همچنین وحيد جليلي در جلسه شوراي اداري شهرداري مشهد مقدس در سالن شهدای شهر اظهار کرده بود : امسال هشتادمين سالروز واقعه قيام مردم مشهد عليه کشف حجاب رضاخاني در مسجد گوهرشاد است و در هويت تاريخي اين شهر جايگاه بالايي دارد؛ از همين رو ضرورت دارد طرح هاي ملي با محوريت مشهد مقدس اجرا شود.

نوع ثبت خاطره‌ها

قریب به 80 سال از جنایت مسجد گوهرشاد توسط رضاخان می گذرد. جنایت مسجد گوهرشاد مشهد تنها یکی از حوادثی است که از 6 سال تعقیب و گریز حکومت رضاخانی برجسته شده است. به مدت 6 سال هر زن محجبه ای باید با ترس از خانه خارج می شد و هر مردی باید لباس غربی به تن می کرد تا از گزند مامورین حکومت در امان باشد.

از واقعه ای با این سطح از گستردگی و درگیری، خاطرات اندک و انگشت شماری ثبت شده است و بسیاری از کسانی که آن وقایع را درک کرده اند یا از دنیا رفته اند و یا در سنین بالا هستند. جمع آوری خاطرات مردم کوچه و بازار از آن برهه مهم و حساس تاریخ معاصر ایران تنها با نهضتی خودجوش و مردمی امکان پذیر است. سایت گوهرشاد تلاش دارد تا با فراهم کردن امکان ارسال خاطرات بستر این حرکت خودجوش مردمی را فراهم کند.

شما می توانید در جمع آوری خاطرات کشف حجاب و واقعه گوهرشاد همکاری کنید. اندک افرادی که از آن برهه زمانی خاطره مستقیم دارند و بسیار افرادی که با یک واسطه (پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ و ...) خاطرات آن دوره را شنیده و در ذهن دارند می توانند سوژه های مناسبی برای مصاحبه و ثبت خاطرات باشند.

هدف ثبت و ضبط خاطرات است. چه متن مکتوب، چه صدای ضبط شده و بهتر از همه اینها فایل تصویری مصاحبه. کیفیت مهم است اما نبود امکانات نباید مانع از جمع آوری خاطرات شود.

در فرم (داخل سایت گوهرشاد) باید مشخصات خودتان را وارد کرده و سپس خلاصه ای از خاطره مطرح شده را بنویسید. در انتها و در صفحه ی بعد فایل مصاحبه را ضمیمه کنید. این فایل می تواند متن، صوت و یا فیلم باشد. موقتا (تا اصلاح فرم) مشخصات سوژه ای که خاطره را از آن نقل می کنید در خلاصه خاطره بنویسید.
تماس با ما : 02188960477
jebhe.farhangi@gmail.com

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ش میم ر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
مسجد گوهرشادددد نه گوهرشاه. روی تصویر اشتباه نوشته شده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار