در حالی که تنها 2 نمونه خارجی وجود دارد
نخستین ساختمان انرژی صفر کشور در حالی که تنها 2 نمونه مشابه خارجی وجود دارد، توسط محققان البرزی احداث و به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۱۹۷۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲ 14 March 2016
به گزارش تابناک – البرز: این ساختمان با همت پژوهشگران البرزی در پژوهشگاه مواد و انرژی کشور (مستقر در استان البرز) و با حضور مسئولان کشوری و استانی از جمله محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت و سید حمید طهایی استاندار البرز افتتاح شد.

ساختمان فوق بر اساس تعاریف علمی جزو ساختمان‌های انرژی صفر دنیا به شمار می‌آید. به عبارتی مصرف انرژی در این ساختمان صفر است و تنها 2 نمونه خارجی آن در دنیا وجود دارد.

این طرح از سال 91 کلید خورد و امروز با تلاش محققان و پژوهشگران البرزی به نتیجه رسیده است.

در طرح فوق با به کار بردن عواملی چون ساخت بادگیر و گلخانه نیاز انرژی به حداقل می‌رسد و مابقی نیز از طریق انرژی‌های پاک از جمله انرژی خورشیدی تامین می‌شود.

محمد فرهادی وزیر علوم در مورد کارکرد ساختمان فوق گفت: یک سال این ساختمان مورد آزمایش‌های دقیق علمی قرار داشته و میزان مصرف انرژی و نورگیری فضاهای داخلی به طور دقیق محاسبه شده و در نهایت طرح فوق با موفقیت به بهره‌برداری رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه در معماری این ساختمان، الگوهای نوین مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: تجربه موفقی که در این حوزه داشتیم را می‌توان به کل ساخت و سازهای در کشور تعمیم داد و حتی می‌توان به عنوان یک نمونه موفق در جهان مطرح باشد.

اظهار داشت: دولت دهم دستاوردهای بسیار مهم و بزرگی در حوزه بین‌المللی و روابط خارجی داشته است که نمونه آن توافقات هسته‌ای و برجام است.

وی گفت: پس از برجام یکی از اولویت‌های مهم دولت دیپلماسی علمی است که در دستور کار وزارت علوم قرار دارد و به دنبال توسعه همکاری‌های علمی با دیگر کشورها و مراکز علمی و دانشگاهی و پژوهشگاه‌های مهم جهان هستیم.

این عضو کابینه دولت افزود: توسعه پارک‌های علم و فناوری کشور به صورت تخصصی و افزایش همکاری پارک‌های علم و فناوری کشورمان با مراکز دانشگاهی و پژوهشی معتبر جهان از جمله برنامه‌های وزارت علوم است.

فرهادی افزود: از جمله دیگر برنامه‌های مهمی که در سال 95 با جدیت از سوی دولت و وزارت علوم پیگیری می‌شود، طرح ساماندهی آموزش عالی کشور است که این طرح در شورای فرهنگ علمی به تصویب رسیده و وزارت علوم اجرای آن را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به توجه دولت به توسعه زیرساخت‌های علمی کشور در برنامه پنج ساله ششم توسعه اشاره کرد و گفت: با نگاه ویژه دولت اعتبارات لازم در این بخش پیش‌بینی شده است و تلاش داریم تا دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را در طول برنامه توسعه ششم حمایت کرده و زیرساخت‌های علمی ایران را توسعه دهیم.

لازم به توضیح است، در این مراسم پس از افتتاح ساختمان انرژی سبز که با انرژی خورشیدی در پژوهشگاه مواد و انرژی، از یک عمر فعالیت علمی فتح‌الله مضطرب استاد پیشکسوت این پژوهشگاه نیز با حضور وزیر علوم تجلیل شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار