مدیرکل منابع طبیعی استان همدان از رفع تصرف ۳۹۸ هکتار از اراضی ملی استان همدان خبر داد و گفت: سال گذشته ۲۷۵ هکتار از منابع طبیعی همدان دچار حریق شدند.
کد خبر: ۱۹۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱ 08 April 2015

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان از رفع تصرف ۳۹۸ هکتار از اراضی ملی استان همدان خبر داد و گفت: سال گذشته ۲۷۵ هکتار از منابع طبیعی همدان دچار حریق شدند.

به گزارش تسنیم ؛ محمدرضا همتی با اشاره به اینکه منابع طبیعی به سبب عمومی بودن نیازمند این است که عموم مردم و دستگاه‌ها نسبت به آن حساسیت داشته باشند، اظهار داشت: تمامی دستگاه‌ها، ارگان‌ها، نهادهای نظامی و انتظامی باید حساس باشند چراکه زندگی انسان به آن وابسته است.

وی با بیان اینکه هماهنگی و انسجام در زمینه حراست منابع طبیعی کافی نیست، افزود: اگر می‌خواهیم منابع طبیعی پویایی داشته باشیم ادارات و دستگاه‌ها نباید تضادی داشته باشند بلکه هم‌افزایی و اقدام همه‌جانبه و اصولی نیاز است.

همتی با اعلام اینکه بیشترین تخریب توسط عوامل انسانی به منابع طبیعی استان همدان وارد می‌شود، تصریح کرد: آتش‌سوزی، دام، معدن و جاده‌سازی از مهمترین عوامل تخریب منابع طبیعی در استان همدان هستند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تخریب توسط دام به منابع طبیعی استان همدان وارد می‏شود، عنوان کرد: در حال حاضر دام عشایری و روستایی سه برابر وسعت مراتع استان همدان بوده و زمانی که مرتعی پوشش گیاهی نداشته باشد با مشکل جدی مواجه می‏شویم.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان بیان کرد: در حال حاضر هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی در استان همدان وجود دارد که ۱۸۰ گونه در حال انقراض بوده و دلیل اصلی آن نیز بیدقتی انسان و خشکسالی است.

وی با اشاره به اینکه عشایر در منطقه جنوب و استان‌هایی همچون خوزستان با مشکل خشکسالی و کمبود علوفه مواجه هستند، افزود: پیش ‏بینی می‏شود با توجه به این شرایط، عشایر زودتر از موعد به استان همدان وارد شوند.

همتی تاکید کرد: براساس تقویم کوچ، عشایر باید ۱۵ اردیبهشت ماه وارد همدان شوند ولی براساس تصمیمات گرفته شده به آنها اجازه داده شد تا ۱۵ روز زودتر و در تاریخ یک اردیبهشت ماه وارد همدان شوند.

همتی تصریح کرد: تا سال ۹۲ مساحت جنگلهای استان همدان ۴۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بود که در سال گذشته به ۴۳ هزار و ۱۰۰ هکتار رسیده و گونه‌های بومی ارژن، بنه، بادام، بلوط و زالزالک در همدان کاشته شد.

وی از کاهش میزان آتشسوزی در مراتع و جنگلهای استان همدان خبر داد و گفت: سال ۹۲، ۱۷۰ فقره آتش‌سوزی در ۷۸۰ هکتار از مراتع و منابع طبیعی همدان رخ داده که در سال گذشته این رقم به ۸۲ فقره در ۲۷۵ هکتار از مساحت مراتع استان همدان رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه مناطق و نواحی بحرانی شناسایی و اقدامات لازم برای جلوگیری از آتش‌سوزی در آنها شکل گرفت، گفت: آتش‌سوزی‌های سال ۹۳ از نظر تعداد ۶۰ درصد و از نظر مساحت ۱۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۲ کاهش داشته است.

همتی با اشاره به اینکه هر ساله هزار پرونده تخریب و تصرف مراتع و منابع ملی در استان همدان تشکیل میشود، تاکید کرد: سال گذشته با اقدامات انجام شده، ۳۹۸ هکتار از اراضی ملی رفه تصرف و خلع ید شد.

 

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار