معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور:
بخش معدن یکی از زمینه های مهم توسعه آذربایجان شرقی است و توجه ویژه به اين بخش ما را در رسيدن به برنامه هاي صادرات غير نفتي و توسعه اقتصادي مبتني بر صنايع معدني كمك خواهد كرد .
کد خبر: ۱۹۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳ 07 April 2015

نقشه راه توسعه بخش معدن آذربایجان شرقی با اولويت اقتصاد مقاومتي با حضور كارشناسان و اساتيد دانشگاهي در محل معاونت برنامه ريزي استانداري رونمائي و مورد بهره برداري قرار گرفت .

معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان شرقی در این نشست با اشاره به تنوع ذخایر معدنی در آذربایجان شرقی گفت : بخش معدن یکی از زمینه های مهم توسعه آذربایجان شرقی است و توجه ویژه به اين بخش ما را در رسيدن به برنامه هاي صادرات غير نفتي و توسعه اقتصادي مبتني بر صنايع معدني كمك خواهد كرد .

به گزارش خبرنگار تابناک تبریزبه نقل ازروابط عمومي سازمان صنعت معدن وتجارت استان آذربايجان شرقي ، دكتر داوود بهبودی با بیان اینکه زمینه های توسعه بخش معدن در آذربایجان شرقی فراهم شده است، گفت: آذربايجان شرقيبا داشتن یک درصد ذخایر مس جهان باید بتواند در حد و اندازه لازم در این زمینه توسعه پیدا كند.

وي افزود : با وجود محدوديت هاي مالي تلاش خواهيم كرد حمايتهاي لازم از اكتشافات معدني را بعمل آوريم .

وي اظهار داشت : محيط زيست و بطور كل اكولو‍ژي با صنايع و فعاليتهاي معدني در تعارض نيست و هر كجا كه لازم باشد با مطالعات قبلي تصميم لازم در خصوص اينكه در يك منطقه خاص توسعه معدن لازم است يا حفظ محيط زيست ، اتخاذ خواهد شد .رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این نشست با تاکید بر لزوم توسعه بخش معدن آذربایجان شرقی، گفت : پهنه بندی معادن در آذربایجان شرقی به انجام رسیده است و شركتهاي ایمیدرو و صنایع ملي مس ایران در بخش معدن استان فعال شده اند.

بر اين اساس مهندس حسین نجاتی با بیان اینکه در سال گذشته چهار فقره پروانه اکتشاف صادر و فعاليت افراد که از طریق مزایده افزود : در استان بيش از 650 واحد معدني وجود دارد و حداقل 10 نوع ماده معدنی آذربایجان شرقی در سطح ملی مطرح است که از جمله آنها می توان به کانی های فلزی بسیار گران بها مانند مولیبدن، طلا، مس، نفلین سینیت و ... اشاره کرد.

معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز گفت : اين سازمان قصد دارد در سال 94 برنامه هاي اكتشافي خود را در استان آذربايجان شرقي سرعت بخشد .

مهندس بهروز برنا ادامه داد : استان آذربايجان شرقي يكي از استانهاي معدني كشور بشمار رفته و با 8 ميليارد تن ذخيره رتبه نخست كشور را داراست .

وي افزود : آنچه كه مهم است حركت رو به جلو و هماهنگ 4 حلقه اكتشاف ، استخراج ، فرآوري و صنايع معدني است كه اين امر در دستور كار برنامه هاي اين سازمان در اين استان قرار دارد .

وي شناسائي پتانسيلهاي معدني را از عمده برنامه هاي اين سازمان بر شمرد و اظهار داشت : از امسال كار ارتقا لايه هاي اطلاعاتي معدن را با بهره گيري از تكنولوژي ژئوفيزيك هوايي با سرعت پيگيري خواهيم كرد .

وي ادامه داد : در آذربايجان شرقي با استفاده از اين تكنولوژي محدوده هاي شهرستان جلفا و سپس زون ميانه و اذرشهر با فواصل 250 متري در اولويت قرار دارند . 

برنا با بیان اینکه بخش خصوصي توانمند در زمينه اكتشاف در كشور وجود ندارد گفت : در شرایط اقتصادی فعلی سازمان زمین شناسی با کشف معادن جدید می تواند به اقتصاد کشور کمک شایانی داشته باشد و همچنين با پائين آوردن ريسك سرمايه گذراي باعث كاهش هزينه هاي بعدي گردد . 

معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی کشور با اشاره معادن غنی آذربایجان، گفت: اين استان در چهارراه متالوژی دنیا قرار گرفته و کمربند آلپ-هیمالیا و آسياي صغير از آذربایجان عبور می کند.

وی تاسیس دومین مرکز سازمان زمین شناسی کشور در تبریز را بيانگر پتانسیل های قوی برای رشد صنایع معدنی در استان دانست و ابراز اميدواري كرد با ايجاد حلقه هاي استخراج 15 محدوده طلا با ذخيره 10 تن مورد بهره برداري قرار بگيرد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار