معاون دادگستری استان اصفهان:
معاون دادگستری استان اصفهان گفت: توجه بیشتر به پیشگیری از وقوع جرم باعث کاهش مراجعه به محاکم و شعب قضایی می‌شود و دیگر با انبوهی از پرونده‌ها مواجه نمی‌شویم.
کد خبر: ۲۰۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۶ 07 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، صلاح‌الدین حسینی امشب در آیین تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لنجان اظهار کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی بسیار هوشمندانه بر مبنای تفکیک قوا بنا نهاده شده است و قوه قضاییه در کنار قوه مقننه و قوه مجریه ساختار و ارکان تشکیلاتی نظام مقدس جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در اصول متعددی از قانون اساسی علاوه بر تنظیم جایگاه قوه قضاییه وظایف و تکالیف این قوه به خوبی بیان و مشخص شده است، قوه قضاییه سازمان‌ها و ادارات مختلفی را در زیر مجموعه خود دارد که شاخص‌ترین وجه سازمانی و اداری قوه قضاییه مراجع قضایی هستند.

معاون دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: آنچه مردم بیشتر با آن در ارتباط بوده و آن را در مقام داوری می‌دانند مراجع قضایی، شعب دادسراها و دادگاهها هستند که محل مراجعه مستقیم مردم و رسیدگی به دادخواهی و توقعات مردم است.

حسینی با اشاره به اینکه خروجی دستگاه قضایی تصمیماتی است که در شعب دادگستری گرفته می‌شود، گفت: در جریان دادرسی باید به حاکم کردن یک نفر و محکوم شدن دیگری خاتمه پیدا کند و تصمیماتی که در شعب دادگستری گرفته می‌شود در قالب قرارها، آراء و احکام بوده که به مراجعه‌کنندگان ابلاغ می‌شود و این در حالی است که اجرای عدالت حاکم کردن یک نفر و محکوم شدن دیگری نیست.

وی با بیان اینکه به جز وظایفی همچون دادخواهی‌ها، حل و فصل اختلافات و همچنین به مجازات رساندن متخلفین و متعرضان به اموال عمومی تکلیف دیگری نیز در قانون اساسی بر این نهاد گذاشته شده است، افزود: بحث پیشگیری از وقوع جرم وظیفه مهم دیگر این نهاد است که آن‌چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

معاون دادگستری استان اصفهان توضیح داد: بحث پیشگیری از جرم یک وظیفه عمومی و تکلیف شرعی بوده و اگر در جامعه بیشتر مورد توجه قرار گرفته شود دیگر محاکم و شعب مراجع قضایی با انبوهی از پرونده‌ها مواجه نمی‌شود.

وی عنوان کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که علاوه بر داشتن فرهنگ دینی و اسلامی، فرهنگ غنی ملی دارد و خوشبختانه نظام مقدس جمهوری اسلامی بر مبنای فرهنگ غنی اسلامی و ملی که جهانیان بر آن اذعان دارند بنا نهاده شده است.

حسینی ادامه داد: متاسفانه با دارا بودن این فرهنگ غنی حجم و آمار پرونده‌های وارده به مراجع قضایی در کشور جمهوری اسلامی زیبنده کشور نبوده و با فرهنگ ملی و مذهبی همخوانی ندارد بنابراین باید توجه بیشتری به فرهنگ صلح و سازش و حل و فصل کدخدامنشانه مسائل داشته باشیم.

معاون دادگستری استان اصفهان با اشاره به تذکرات مقام معظم رهبری درباره الگوسازی زندگی ایرانی ـ اسلامی اظهار کرد: در زندگی ایرانی و اسلامی عفو و بخشش جایگاه ویژه‌ای دارد و امید می‌رود در سالی که با عنوان دولت و ملت؛ همدلی و هم‌زبانی نامگذاری شده است توجه ویژه‌ای به ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی داشته باشیم.

به گزارش فارس؛ آیین تکریم از حمید شاه‌محمدی و معارفه محمدجواد منصوری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لنجان با حضور معاون دادگستری استان اصفهان، امام جمعه زرین شهر، فرماندار شهرستان لنجان و دیگر مسئولین این شهرستان در سالن اجتماعات فرهنگ‌سرای شهرداری زرین شهر برگزار شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :