دارندگان واحدهای اسکان موقت در قم مشکلات بسیاری برای خدمت‌رسانی به زائران دارند که موازی‌کاری نهادهایی مانند آموزش و پرورش در این عرصه از جمله مشکلات است.
کد خبر: ۲۰۱۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۹ 24 March 2016
به گزارش تابناک قم، فعالان عرصه گردشگری و دارندگان واحدهای اقامتی در قم معتقدند اسکان بی‌رویه زائران در آموزش و پرورش موجب شده استقبال زائران از هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها و مهمان‌پذیر‌ها کم باشد. درحالیکه بسیاری اوقات مبلغی که آموزش و پرورش بابت هر شب اقامت دریافت می‌کند چندان کمتر از این واحد‌ها نیست اما تبلیغات گسترده‌تر موجب شده با وجود وفور زائران در ایام نوروز، واحدهای اقامتی خالی بمانند.

محمدتقی مستقیمی یکی از همین افراد است که در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ۵۲ هتل و هتل آپارتمان در استان قم فعال هستند افزود: پنج هتل چهار ستاره در استان قم به ارائه خدمات می‌پردازند.

رئیس جامعه هتل داران استان قم بیان کرد: متاسفانه رکود اقتصادی موجب شده بسیاری از تخت‌های هتل‌ها خالی باشند.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز آموزش و پرورش رقیب بزرگی برای هتل‌ها محسوب می‌شود افزود: علاوه بر مدارس، واحدهای اقامتی و مهمان پذیر‌ها و غیره موجب کاهش ورود مسافران به هتل‌ها می‌شود.

مستقیمی با اشاره به لزوم جذب سرمایه گذار برای احداث هتل‌ افزود: ۱۵ هتل در استان قم در حال احداث است.

وی با اشاره به وجود ۲ هتل چهارستاره در اطراف حرم مطهر افزود: در گذشته سرمایه گذاری توسط آستانه برای احداث هتل چهار ستاره در اطراف حرم مطهر انجام شده است.

رئیس جامعه هتل داران استان قم بیان کرد: ساخت هتل چهار ستاره و پنج ستاره در اطراف حرم مطهر به دلیل اینکه نیازمند زمین بزرگ است امکان پذیر نیست.

وی بیان کرد: در ایام نوروز چندین گروه نظارتی از جمله بازرسان میراث فرهنگی، بازرسان اداره بهداشت و همچنین تعزیرات بر نحوه فعالیت هتل‌ها نظارت ویژه و دائمی دارند.

رقبایی مانند مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی

رئیس انجمن صنفی مهمان پذیران استان قم هم از رویه فعلی در جذب زائران توسط آموزش و پرورش راضی نیست و این موضوع را موجب فراری دادن سرمایه‌گذاران عرصه گردشگری می‌داند.

حسین جزینی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۵۶ مهمان‌پذیر فعال در استان قم هستند افزود: ۱۴ مهمان‌پذیر دیگر نیز در این استان در حال تکمیل هستند.

وی بیان کرد: متأسفانه در نوروز سال گذشته با برنامه آموزش و پرورش و اسکان در تمامی مدارس میزان اشغال تخت‌های مسافرخانه‌ها در این استان از ۱۰۰ درصد به ۷۰ درصد کاهش یافت و با توجه به اینکه امسال خوابگاه‌های دانشجویی نیز برای اسکان در نظر گرفته شده و پیش‌بینی می‌شود که میزان اشغال تخت‌ها به ۵۰ درصد کاهش یابد که این امر در کاهش سرمایه‌گذاری تأثیر بسیاری خواهد داشت.

وی در خصوص واحدهای مسافرخانه‌ای غیرمجاز در استان قم افزود: بیش از ۵۰۰ واحد غیر مجاز تحت عنوان خانه مسافر در استان قم فعالیت می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی مهمان پذیران استان قم با بیان اینکه برای مقابله با مسافرخانه‌ها شکایت لازم به سازمان بازرسی کل کشور ارائه شده است، ادامه داد: ۱۳۷ واحد غیر مجاز برای فعالیت در مقطعی خاص در ایام نوروز پروانه دریافت کردند و این امر منجر به دائمی شدن فعالیت آن‌ها شد و با وجود اینکه اکنون صدور پروانه انجام نمی‌شود اما این خانه‌های مسافر غیر مجاز فعال هستند و سازمان میراث فرهنگی نیز هیچ اقدامی برای جلوگیری از فعالیت آن‌ها انجام نداده است.

تعطیلی خانه‌های مسافر در قم

وی بیان کرد: متأسفانه هیچ اراده‌ای در استان قم برای مقابله و تعطیلی خانه‌های مسافر وجود ندارد.

جزینی اضافه کرد: به بهانه کمبود تخت در دوره‌ای مشخص به این واحدهای غیرمجاز پروانه داده شد در حالی که این بهانه مناسبی برای فعالیت این واحد‌ها نبوده است.

وی ادامه داد: برای پیشرفت استان و تشویق سرمایه‌گذاری برای احداث واحدهای اقامتی رسمی باید جلوی فعالیت واحدهای غیرمجاز گرفته شود و ‌آموزش و پرورش هم در حد و اندازه خود پذیرای زائران باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم اما ورود آموزش و پرورش به مسئله اسکان در تعطیلات نوروز را با توجه به کمبودهای استان قم در زمینه اسکان، ضروری می‌داند.

حمیدرضا دژاکام در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در مواقع بحران و افزایش ورود زائران به قم شاهد کمبود فضای اسکان هستیم بنابراین لازم است آموزش و پرورش نیز بر امر اسکان ورود پیدا کند.

وی با بیان اینکه در استان قم تنها ۹ هزار و ۵۰۰ تخت وجود دارد افزود: این تعداد تخت‌ها پاسخگوی همه نیاز استان نیست.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم ضمن بیان اینکه سرمایه گذاری در ساخت هتل اهمیت بسیاری دارد افزود: زمانی که ۵۰ هزار زائر در قم حضور می‌یابد نمی‌توان تنها با بخش‌های اقامتی قم نیاز‌ها را مرتفع ساخت و ورود آموزش و پرورش ضروری است.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش سودی از اسکان نمی‌برد و تنها برای خدمت رسانی بهتر به زائران حرم حضرت معصومه (س) ورود یافته است.

دژاکام گفت: آموزش و پرورش تنها در تعطیلات نوروز به اسکان غیر فرهنگیان نیز در مدارس می‌پردازد اما در تابستان اسکان در مدارس تنها به فرهنگیان تعلق می‌گیرد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار